Tips om Autohome og 112i-motorer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
xt

Tips om Autohome og 112i-motorer

Post by xt »

Hei
Jeg har funnet en VW T3 1986 med 112i-motor og Autohomes Kamper-utstyr som er til salgs. Bilen har gått 120 000km og ser helt utrolig pen ut. Ikke rust i skjøter og motoren er tørr og fin Eier har tatt meget godt vare på den. Er det noen her som kan si noe om erfaringer med denne typen påbygg? Altså Autohomes med hevetak.

Så til motoren; finnes det et gjennomsnitt for hvor langt en slik går før det blir kostbart?

Og til slutt, hva anses som en god pris på en slik bil?

Tilleggsopplysninger om bilen: armlener, ikke servostyring, fortelt, gassdrevet termostatstyrt kupevarmer.

-johan-
Har hatt 69, 74, 87 og 94.
t425i
-
-
Phone: 92090199

Post by t425i »

Maks kjørelengde: 180.000 km - Noen bedre..? :P
WW
-
-

Post by WW »

Jøss ja, kastet min ved 220' gikk enda. En kompis kasserte sin motor etter 360' og en toppreparasjon, bilen går fortsatt med ny motor.
Men toppene må som regel taes rundt 10 års alder eller rundt 100'-140' km. Om de ikke er tatt på denne kommer det nok snart om han ikke har vært ekstremt flink med valg av kjølevæske. Kostnad er vel rundt 10' om man plukker inn og ut selv.
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

WW wrote:Jøss ja, kastet min ved 220' gikk enda. En kompis kasserte sin motor etter 360' og en toppreparasjon, bilen går fortsatt med ny motor.
Men toppene må som regel taes rundt 10 års alder eller rundt 100'-140' km. Om de ikke er tatt på denne kommer det nok snart om han ikke har vært ekstremt flink med valg av kjølevæske. Kostnad er vel rundt 10' om man plukker inn og ut selv.

Skift til VW`s G12 , røde kjølevæske,så slipper dere den "vanlige" reparasjonen rundt 100`- 140`km, MEN husk å "vaske" kjølesystemet godt FØR den nye røde helles på. Dette er MEGET viktig da den blå kombinert med den røde gir en gelekonsistens på kjølevæsken, med de resultater dette gir. For det er som regel KUN kjølevannslekasje som skjer med denne motoren. WBXèn er en bunnsolid motorkonstruksjon, og med det ettersyn og service ALLE motorer SKAL ha,så holder denne i allefall 300-400.000 km. Den nye G12 væsken har svært mye bedre antikorroderende evne enn den gammle blå
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Eller bytt til motor med luftkjøling. Hm...

Jeg har eid en 1985 Autohome T3 for noen år siden. Det er en meget fin innredning, godt utstyrt bil hvis den er lik min. Madrassene er meget gode å sove på, faktisk de beste campermadrassene jeg har hatt i noen bil (både opp og nede). Svakheten var at det på min bil ikke var nakkestøtter bak, eller sikkerhetsbelter. Dette ble ettermontert av meg. Min var regget for 6 personer, og et sete som kunne tas ut. Innredning var godt sammenskrudd av en leverandør som holdt til i syd for Trondheim noen år på slutten av 1980-tallet (1984 - 1990). Det finnes flere slik biler på vegen i Norge. Innredningen er engelsk.

Selve innredningen er uproblematisk. Mer spennende er situasjonen med taket på denne type campingbil. Det er et hevetak, men det er svært høyt. En hevetak fra Autohome ligger på et "takkonsoll" som gjør at den er 15-20 cm høyere enn for eksempel Westfalias hevetakløsning. Men det er et fint tak.
Taket har "stive sider" som slås ut nå taket står hevet opp. Det betyr at det er fint å sove i om morgenen på campingplasser da en ikke vil være så plaget av campister som står opp tidlig og bråker. Det er rimelig lydtett.

Det du må undersøke nærmere er selve taket. De stive sidene er bygget opp av et lettmateriale som kan samle fuktighet og utvikle råte. Selv taket består av stive plastsider (som regel svarte). Disse er festet til ei stor plate (tror det er noe kryssfiner) som er belagt med noe vanntett. Langs kanten mot plastlista er dette tettet til med ei alulist og her kan det komme inn vann. Sjekk nøye taket, slik at det ikke lekker eller har råte (se innenfra bilen og opp i taket). Er det skjolder i taket, så er det vanninntrengning. Det ligger et belegg på undersiden så sjekk nøye.
Å reparere et slikt tak er dyrt, jævlig dyrt. Reservedeler finnes ikke. Jeg reparerte mitt med å skifte ut innertaket, tørke taket godt og legge et epoxybelegg på taket. Det holdt. Lenge. Ikke så galt pent heller. Er taket ditt tettnå, bør du smøre et nytt belegg på det.

Selve bilen er som caraveller flest!

Så løp og kjøp...
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
T3/T4 caravelle

Post by T3/T4 caravelle »

SYNCRO wrote:
WW wrote:Jøss ja, kastet min ved 220' gikk enda. En kompis kasserte sin motor etter 360' og en toppreparasjon, bilen går fortsatt med ny motor.

Skift til VW`s G12 , røde kjølevæske,så slipper dere den "vanlige" reparasjonen rundt 100`- 140`km, MEN husk å "vaske" kjølesystemet godt FØR den nye røde helles på. Dette er MEGET viktig da den blå kombinert med den røde gir en gelekonsistens på kjølevæsken, med de resultater dette gir. For det er som regel KUN kjølevannslekasje som skjer med denne motoren. WBXèn er en bunnsolid motorkonstruksjon, og med det ettersyn og service ALLE motorer SKAL ha,så holder denne i allefall 300-400.000 km. Den nye G12 væsken har svært mye bedre antikorroderende evne enn den gammle blå
Har ikke VW akkurat kommet med en ny utgave av denne kjølevæsken som tåler å bli blandet med den blå. De fortalte dette på Møller for et par måneder siden, er jo er fordel å tappe den gamle og fylle på, istedenfor å "vaske" systemet. Mener den nye er lilla....
coachman

Post by coachman »

Jeg har ca. 258.000 km på klokka, + et halvt år hvor speedometeret sto.
Har så vidt begynt å lekke fra den ene toppen. Fikk bilen billig for snart
9 år siden (90-mod) fordi toppene ikke var skiftet.......Går som en kule, og bare nipper til tanken.
xt

Post by xt »

Tusen takk for mange fine svar. Jeg tror jeg står over - det var spor av reparasjon med silikongummi på taket, det kan være et dårlig tegn. Tror også jeg vil ha TD som jeg har hatt før.

-xt-
Har hatt 69, 74, 87 og 94.
tito

Tilbud

Post by tito »

møller ryen har 4L G12 eller det dere kaller rød frost veske til en billig pris av kr 96 så løp og kjøp.
jeg tokk total renovering på den motoren jeg hadde og så stor forkjeld mellom toppene med G 12 og vanlig froftveske den med vanlig må jeg slipe ned mye før de er klare til og settes inn i en motor.
Men det kostet meg meg en tur på sykehusent da jeg fikke hjerteinfark, Men er på bedringens vei!!!
lykke til med den nye bilen!!! Kjøp den!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

G12 PLUS heter den som kan blandes både med rød og blå.

Husk på det, alle dere som jobber på bensinstasjon: IKKE bland BLÅ froskvæske oppi RØD frostvæske! Da blir det som Eskild sier, graut....

Kan ta med dette og: VWs pumpedysedieseler SKAL ha PUMPEDYSEolje, ikke vanlig syntetisk olje. Dette er og VELDIG viktig. I Transporterverdenen gjelder dette T5.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
kjell

Post by kjell »

Har kjøpt inn G12 plus (103,- for 1,5l VW i Stryn) og batterivatn og er klar til å tappe ut den blå væska. Men har eit lite spørsmål først: har dei to tappeskruane ei pakning som må skiftast ? (reknar med det) Kva er delenummeret? (dei fann ikkje dette på VW) Er det N 013 B829 3? Kva er i so fall 021 115 411 A (piston) & 021 115 421 B (spring)? Er dette forresten tappeskruen? (025 115 431)
Må eg blande saman væske/ vatn først ?

"Sider av Stein" skildrar eigentleg operasjonen godt - men tek elles imot gode råd!
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Behøver ikke blande først, men det letter jo balndinga for bilen!

Når det gejlder pakningene, så har ikke jeg bytta noengang på mine. Delenr aner jeg ikke, men kan sikkert sjekke opp.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

WBX kan nok gå enda lenger enn 3 - 400000 gitt, en kamerat kjøpte en '87 T3 med 1,9, den hadde 750 000! på tellern(ja, med orginalmotor).. Bilen kjøpte han av millitæret i nederland, så den var nok godt passet på!

Har 235000 på telleren selv, det pakningsgreiene ble gjort ved 130000 så den holder nok en stund til..
Post Reply