Bygge om T4, med extra batteri, og 220V Vekselretter.
Bygge om T4, med extra batteri, og 220V Vekselretter.
Hei, har ved tidligere anledning bygged meg senga bak i kjerra mi. Nå etter et par turer ser jeg helt klart at jeg kunne godt tenke meg 220v i bilen. Har sett litt rundt på nett, og en vekselretter ikke koster allverdens. Men ser jo også da at man trenger et extra batteri for å ikke bli ståene midt på fjellet uten å få starta ho igjen....
Det jeg lurer på nå, er det noen som har erfaring på å sette opp 220v i bilen, ved å installere et extra batter og en vekselretter. Koblings kart hadde vært ypperlig. Og hvordan fungerer dette med henhold til lading? Er standar dynamo i bilen god nok til å lade både bilens og "extra" batteri uten problemer?
Er en T4, 1991 modell, lang utgave.
Det jeg lurer på nå, er det noen som har erfaring på å sette opp 220v i bilen, ved å installere et extra batter og en vekselretter. Koblings kart hadde vært ypperlig. Og hvordan fungerer dette med henhold til lading? Er standar dynamo i bilen god nok til å lade både bilens og "extra" batteri uten problemer?
Er en T4, 1991 modell, lang utgave.
Det anbefales med to batteri. Det du må være sikker på er at disse to batteriene kan adskilles ved bruk ellers er du like langt. Men ladding fra dynamoen er fullt mulig underveis. Har en inverter som jeg kobler rett på "hovedbatteri" for bruk av varmefukter under reiser med respirator, det funker fint det. Eneste er at airbag kontrollen gikk til h... pga spenningsfall. Så jeg skulle ha hatt et ekstra batt for montasje av inverteren for å forebygge spenningsfall i bilens ledningsnett. Har brukt dette på lange turer på 6-9 timer ikke stoppet enda pga lite strøm. har trekt ut ca 300 watt på respirator og varmefukter. Før hadde vi et 65 amp bat som vi hadde utenom og ladet vær natt å det holdt ca 5 timer med det forbruke vi hadde. så du skal egentlig bruke mye strøm for å tappe ut batteriet på en kveld /natt. Inverterene varsler også ved lav spenning på batt. ca 10 volt da uler det. men da skal du ha en lettstartet bil.... Ledningsopplegg å slike ting har jeg ikke noe greie på for montasje av ekstra batt, men har sett på ambulanser å der er det ganske grov kabel som går mellom. Løkke te!
Roger
Kommer jo litt an på hva du skal ha av 230v i bilen.
Regner med det ikke er snakk om komfyr eller vaskemaskin
Jeg har denne i bilen får å kunne lade batteri (Makita-utstyr) og til bruk av PC / printer.
Den lager litt stygg 230v, men det har gått bra til mitt bruk
i snart 2 år, det er uansett bare stømforsyningen den ødelegger.
(CNV12V300W)
http://www.danbit.dk/produkter/2010.phtml
Regner med det ikke er snakk om komfyr eller vaskemaskin
Jeg har denne i bilen får å kunne lade batteri (Makita-utstyr) og til bruk av PC / printer.
Den lager litt stygg 230v, men det har gått bra til mitt bruk
i snart 2 år, det er uansett bare stømforsyningen den ødelegger.
(CNV12V300W)
http://www.danbit.dk/produkter/2010.phtml
Tenkte bare på no enkelt som denne her --> http://www.biltema.no/products/product. ... emId=99212
Tenkte å legge opp et nytt batteri + den nevte ovenfor her.. ALt sammen under et av setene. Legg opp en egen linje til dynamoen, sånn at alt går utenom vanlig batteri. Legg opp et eget "sikrings-boks" og så styrer alt derfra.
Det jeg har planer om å koble til er Anlegg / noe ekstra lys / og 230v som skal brukes til lading av diverse tilbehør, bærbar pc, etc.....
Skal laget et forslags til koblings tegning senere i dag... så kan dere jo se på om det høres fornuftig ut eller ikke.
Tenkte å legge opp et nytt batteri + den nevte ovenfor her.. ALt sammen under et av setene. Legg opp en egen linje til dynamoen, sånn at alt går utenom vanlig batteri. Legg opp et eget "sikrings-boks" og så styrer alt derfra.
Det jeg har planer om å koble til er Anlegg / noe ekstra lys / og 230v som skal brukes til lading av diverse tilbehør, bærbar pc, etc.....
Skal laget et forslags til koblings tegning senere i dag... så kan dere jo se på om det høres fornuftig ut eller ikke.
Hei, den gangen jeg hadde litt større stereo baki bilen så hadde jeg et ekstra batteri. Da brukte jeg et rele fra Hella som styrte ladningen til batteriene, dette relet skilte også slik at batteriet bak var kun til stereo. Dette gjør at strømkabelen heller ikke trenger å dimensjoneres større en til ladestrøm.
Axel
Axel
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
230 V veksel
Detta er behørig nevnt i et annet forum jeg frekventerer, pm så får du kanskje t.o.m mulighet til å leite deg opp et kretsskjema over vekselretter med "tilbakeslagsventil" slik at ikke ladninga under kjøring blir feil
Når det gjelder kvalitet/stabilitet på utgangseffekten som vekselretteren leverer, er ikke dette et problem - alt man trenger er en coil som leverer jevn strøm i andre enden, og man kan kjøre hva som helst av elektriske apparat på uttaket.
En supporterbuss til Landets Beste Lag kjørte med et søpleagregat i buken, som dreiv en pc til lydanlegget. Agregatet hoppa og hosta under drift og gav en meget varierende strøm til pc'n, som slett ikke gikk uskadd fra bruken av slik "urein" strøm.
De anskaffa en coil som de satte på et bedre agregat og har siden da aldri hatt noe problem ved leveringa av jevn strøm.
mvh,
Yngve S
vurderer også et lite 230V-anlegg i bilen
Når det gjelder kvalitet/stabilitet på utgangseffekten som vekselretteren leverer, er ikke dette et problem - alt man trenger er en coil som leverer jevn strøm i andre enden, og man kan kjøre hva som helst av elektriske apparat på uttaket.
En supporterbuss til Landets Beste Lag kjørte med et søpleagregat i buken, som dreiv en pc til lydanlegget. Agregatet hoppa og hosta under drift og gav en meget varierende strøm til pc'n, som slett ikke gikk uskadd fra bruken av slik "urein" strøm.
De anskaffa en coil som de satte på et bedre agregat og har siden da aldri hatt noe problem ved leveringa av jevn strøm.
mvh,
Yngve S
vurderer også et lite 230V-anlegg i bilen
-
Raphael Dings
Re: 230 V veksel
Jeg er ikke helt enig med deg, Rudeboy. Sjekk jæskla nøye hvor mye strøm inverteren din klarer å levere ved 230 v AC. Noen av de billige sakene som er til salgs er ikke noe å satse på, de klarer ikke mer enn noen få amp. Virkningsgraden på de billige er heller ikke så mye å skryte av. Det kreves litt for å hakke opp DC, transformere opp og så lage jevne pene sinuskurver...Rudeboy wrote:Når det gjelder kvalitet/stabilitet på utgangseffekten som vekselretteren leverer, er ikke dette et problem - alt man trenger er en coil som leverer jevn strøm i andre enden, og man kan kjøre hva som helst av elektriske apparat på uttaket.
Når det gjelder bruk av PC i bil, så er det ikke annet å gjøre enn å kjøpe en bærbar PC som sørger for å "glatte ut" ujevn spenning inn. Mange av de tåler alt mellom 110 - 200 v AC inn, eller kan utstyres med lader som jobber greit mellom 10 - 24 v DC.
Mvh Rolf J.
Jeg heter Rolf

Noen i denne duren har jeg tenkt meg nå. Regner med jeg trenger et ladnings relè, og kanskje en coil (Sist nevnte ble det jo litt diskusjon om, tror egentlig ikke jeg trenger i og med jeg har planer om å kjøpe en ganske stor vekselretter).
Noe forslag på komponenter jeg kan bruker?
Har sett på disse enhetene;
Vekselretter -> http://www.biltema.no/products/product. ... emId=99212

Den er jeg ganske sikker hvis ingen kommer med noen veldig god forslag på andre enheter...
Hadde også tenkte å bruke bare en simple sikrings boks..
Noe i denne duren;

-
Raphael Dings
Vil anbefale deg å kjøpe et gelebatteri, hvis du skal ha det inne i bilen. Vanlige batterier trenger utluftingsslange for gassen som blir til ved lading.
vil også anbefale deg å bruke sikringsholder for flatsikringer, da disse er mer holdbare enn å bruke den gamle typen. letteste måten å styre ladingen på er å bruke et rele for kjørelys til å styre hovedreleet ditt, de åpner først når ladespenningen kommer opp i ca 13,2 volt, da er du sikker på at dynamoen har begynt å lade før du åpner forbindelsen til det andre batteriet (og dynamoen). vanligvis bruker VW 6 mm2 ledning for orginalmontert ekstrabatteri. En annen måte er å bruke skillediode, men det er en ganske dyr løsning.
vil også anbefale deg å bruke sikringsholder for flatsikringer, da disse er mer holdbare enn å bruke den gamle typen. letteste måten å styre ladingen på er å bruke et rele for kjørelys til å styre hovedreleet ditt, de åpner først når ladespenningen kommer opp i ca 13,2 volt, da er du sikker på at dynamoen har begynt å lade før du åpner forbindelsen til det andre batteriet (og dynamoen). vanligvis bruker VW 6 mm2 ledning for orginalmontert ekstrabatteri. En annen måte er å bruke skillediode, men det er en ganske dyr løsning.
=)
Takker for tips når det gjelder sikrings boks...
Når det gjelder batteri så har jeg dette allerede.. men så kommer det som blir spesielt.
Har fått tak i en luca blocker diode.
Den har ikke noe bruksanvisninger, men har disse tenget tegnet på.
Og etter litt testing med to batteri, en lader fant jeg ut. kobler du lader+ til A, og Batteri1+ til B1 og Batteri2+ til B2, og lar alle andre 'minus" gå til chassis, samme krets... Så er det ikke kobling mellom batterien. Dvs at strømmen går kun en vei....

Har planer om å koble på samme måte som vist i tidligere figure, men i steden for å koble pluss fra ekstra batteri direkte på dynamo, (Som ville tømt start batteri ganske greit....) så setter jeg denne block dioden i mellom. Sånn at ekstra batteri ikke kan trekke strøm fra start batteriet..
Men, nå kommer det siste spørsmålet, som jeg trenger svar på før jeg setter i gang.
Hvordan fungere lading/dynamoen i en T4?
Som jeg kan se, så går det en direkte ledning fra dynamo til startbatteri, uten noe rele i mellom, hvordan styres ladingen? Pumper dynamoen 13-14v ut i systemet hele tiden,(Når motoren er i gang) selv om batteriet er fult? eller blir det på en eller annen styrt av noe annet? Jeg har også lokalisert noen andre ledinger som går inn i dynamoen, kan disse ha noen slik virknig?
Det jeg i bunn og grunn spør om, er det farlig hvis jeg pøser 13-14v inn på et batteri som er fullt? Og hvordan hvis dynamoen har en funsjon for styring av hvor mye den skal gi, hvordan fungere denne?
Når det gjelder batteri så har jeg dette allerede.. men så kommer det som blir spesielt.
Har fått tak i en luca blocker diode.
Den har ikke noe bruksanvisninger, men har disse tenget tegnet på.
Og etter litt testing med to batteri, en lader fant jeg ut. kobler du lader+ til A, og Batteri1+ til B1 og Batteri2+ til B2, og lar alle andre 'minus" gå til chassis, samme krets... Så er det ikke kobling mellom batterien. Dvs at strømmen går kun en vei....

Har planer om å koble på samme måte som vist i tidligere figure, men i steden for å koble pluss fra ekstra batteri direkte på dynamo, (Som ville tømt start batteri ganske greit....) så setter jeg denne block dioden i mellom. Sånn at ekstra batteri ikke kan trekke strøm fra start batteriet..
Men, nå kommer det siste spørsmålet, som jeg trenger svar på før jeg setter i gang.
Hvordan fungere lading/dynamoen i en T4?
Som jeg kan se, så går det en direkte ledning fra dynamo til startbatteri, uten noe rele i mellom, hvordan styres ladingen? Pumper dynamoen 13-14v ut i systemet hele tiden,(Når motoren er i gang) selv om batteriet er fult? eller blir det på en eller annen styrt av noe annet? Jeg har også lokalisert noen andre ledinger som går inn i dynamoen, kan disse ha noen slik virknig?
Det jeg i bunn og grunn spør om, er det farlig hvis jeg pøser 13-14v inn på et batteri som er fullt? Og hvordan hvis dynamoen har en funsjon for styring av hvor mye den skal gi, hvordan fungere denne?
Gjør det skikkelig fra bunnen av, er mitt tips!p0ker wrote:Trenger også et forslag til batteri, et god forslag, taes gjerne i mot,
da jeg har planer om å gå på en liten handletur i kveld, og begynne å bygge,
slik at jeg kan ha dette ferdig før jeg skal på tur igjen til helga..
Jeg jobber i et firma som bygger om handicapbiler, og vi bygger omtrent alt av rullestolbiler med ekstrabatterier.
Men vi ser mange rare løsninger fra andre firma som vår elektriker flirer godt av.
Vi har i årenes løp gått for en leverandør som er seriøs, og kan konkurrere på pris samtidig som de har kvaliteten i høysetet.
Exide har et gromt gel-batteri som heter Tech-Tronic. Dette er konstruert for å takle både dyputladinger og hard belastning.
Fra samme leverandør kjøper vi også inverterer 12-220V (jeg regner med de er fra Mascot), og vi har ikke hatt reklamasjoner på noen av disse. De brukes av våre kunder i hovedsak til oksygenkonsentratorer, som er et apparat som leverer opp mot 100% oksygen direkte til pusteanlegg. En slipper da å drasse på oksygentanker osv.
Når det gjelder inverter, MÅ du ta høyde for oppstarten på det du skal bruke det til.
Og når det gjelder Biltema, har jeg personlig en kommentar:
Jeg var på shoppingrunde for min bror, og trålet deretter butikken i nesten en time før jeg gikk derfra. Det eneste brukbare jeg så, var den ene jenta i kassa!
En tur hjem til fatteren ordnet mye rart, var blant annet der jeg fikk tak i Luca block dioden, men etter mye om og men, så gikk den til helvete, dvs skulle åpne en av mutterne, og tror jeg ut hele stanga og gitt, noe gammel dritt mest sannynlig...
Men nå står jeg her, har koblet opp alt, uten om siste biten for å få ladingen til å fungere (dvs anlegg, inverter etc er koblet på batteriet, og det ligger en fin ledning fram til motorrommet... men den er ikke koblet til noen som helst...
Tenkte så at jeg skulle bare kjøpe et rele,
Etter å ha trålet forumet --> http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4718 så fant jeg en sånn halveis grei forklaring på hvordan jeg skulle koble dette releet (Jeg er ingen elektrikk, det er helt sikkert).
Og en siste ting, hvis jeg skal bruke rele, hvor får jeg tak i et stort nok?
Biltema har max 40 amp, og den blir vel for liten..... Hvor mange volt/amp gir en standar dynamo i en T4 -91 modell egentlig? Noen som vet????
Men nå står jeg her, har koblet opp alt, uten om siste biten for å få ladingen til å fungere (dvs anlegg, inverter etc er koblet på batteriet, og det ligger en fin ledning fram til motorrommet... men den er ikke koblet til noen som helst...
Tenkte så at jeg skulle bare kjøpe et rele,
Etter å ha trålet forumet --> http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4718 så fant jeg en sånn halveis grei forklaring på hvordan jeg skulle koble dette releet (Jeg er ingen elektrikk, det er helt sikkert).
Har jeg forstått det riktig at det er kun lede strøm, dvs (85), som skal ha strøm som egentlig er bryteren...som gjør at rele slår inn? Noen som kan forklare hvor ladelampe ligger henne, eller annet sted jeg kan koble til 85, må jo kunne gå ann å koble til noen annet som får strøm etter at motoren har startet?Satte ekstra batteri under setet foran. La opp en 10mm2 kabel frem fra releet og til batteri. Koblen slik: 30 Fra Startbatteri, 87 til sikring(er ferdig koblet) Fra sikring til ekstra batteri. 85 til ladelanpe uttak på dynamo. 86 til jord. Fungere slik: Når du tarter bilen og dynamo lader vil du terkke releet og det går strøm frem til ekstrabatteri.
Og en siste ting, hvis jeg skal bruke rele, hvor får jeg tak i et stort nok?
Biltema har max 40 amp, og den blir vel for liten..... Hvor mange volt/amp gir en standar dynamo i en T4 -91 modell egentlig? Noen som vet????
bruk heller ett skikkelig kraftig rèle/solenoid til å skille batteriene ,som du kopler styrespenningen til ladelampa på bilen.
Slik att rèlet kopler inn når dynamoen begyner å lade.
har gjort dette i ett par biler jeg har hatt og fungerer bra.
for det legger seg 0,7-1V over den diode dingsen som gjør att du får lavere ladespenning på det batteriet.
Slik att rèlet kopler inn når dynamoen begyner å lade.
har gjort dette i ett par biler jeg har hatt og fungerer bra.
for det legger seg 0,7-1V over den diode dingsen som gjør att du får lavere ladespenning på det batteriet.
Et kraftig rele er det jeg også har kommet til, som best løsning. Men har noen en link til et slik rele? Hvor kan jeg få tak i noe slikt?
Link til produkt / link til webshop taes gjerne i mot...
Spør forsatt etter hva en standar dynamo på en T4 -91 gir.. hvor mange amp.
Og, er det "farlig" å "pøse" på 14.x Volt til forbrukes, hver gang dynamoen går? har start batteri en måte å si ifra at det er fult, og stopper ladingen da?
Link til produkt / link til webshop taes gjerne i mot...
Spør forsatt etter hva en standar dynamo på en T4 -91 gir.. hvor mange amp.
Og, er det "farlig" å "pøse" på 14.x Volt til forbrukes, hver gang dynamoen går? har start batteri en måte å si ifra at det er fult, og stopper ladingen da?
Forsatt ingen som har en link til 12V/70A Relé ?
Finne ingenting på biltema andre bil rekvisita steder.
Fatter ikke hvor jeg skal få tak i det.
Eneste stede jeg har funnet er --> http://www.autodata.no/
Men de har de ikke på lager.
Begynner å haste litt og nå, tror ikke det er så mye strøm igjen på ekstra batteriet mitt, og må snart få koblet det til.
Finne ingenting på biltema andre bil rekvisita steder.
Fatter ikke hvor jeg skal få tak i det.
Eneste stede jeg har funnet er --> http://www.autodata.no/
Men de har de ikke på lager.
Begynner å haste litt og nå, tror ikke det er så mye strøm igjen på ekstra batteriet mitt, og må snart få koblet det til.
Prøv her: http://www.elfa.se/no/index1.html Kanskje de har....?