Bytte av topp 2,1 WBX (112i)
-
sindrehauglum
- -

Bytte av topp 2,1 WBX (112i)
"Det er et hull i toppen...helt sant...hvor sola titter inn"
Jeg må bytte høyre topp (jeg kaller den topp A) pga sprekk som fører til at kjøleveske renner ut og det blåses gasser ut i kjølesystemet (tror jeg)
Jeg har en motor stående etter et tidligere havari og har plokket av tillsvarende topp (topp B)
Jeg er i gang med å klargjøre topp B for montering dvs fikse annleggsflaten i vannkappen. Topp A er ikke tatt av motor ennå.
Jeg har lest i artikkelen til Stein Solø. www.xa.no/stein/topplokk.html Der står det at: "Plukk støtstengene ut av beskyttelsesrørene sine, merk dem, og legg dem et støvfritt sted. Det er svært viktig at de kommer tilbake til samme ventil og samme vei som de sitter nå! "
Siden jeg skal bytte topp må jeg bestemme meg for om jeg skal bruke vippearmbru og støtstenger fra toppa A eller B.
Hva mener dere? Hvor mye skal være med fra motoren som sitter i bilen nå?
Jeg har les denne tråden uten å finne ut av dette: www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=5435
Jeg kommer til å legge ut bilder etterhvert for de som er interessert. http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1265645
Jeg må bytte høyre topp (jeg kaller den topp A) pga sprekk som fører til at kjøleveske renner ut og det blåses gasser ut i kjølesystemet (tror jeg)
Jeg har en motor stående etter et tidligere havari og har plokket av tillsvarende topp (topp B)
Jeg er i gang med å klargjøre topp B for montering dvs fikse annleggsflaten i vannkappen. Topp A er ikke tatt av motor ennå.
Jeg har lest i artikkelen til Stein Solø. www.xa.no/stein/topplokk.html Der står det at: "Plukk støtstengene ut av beskyttelsesrørene sine, merk dem, og legg dem et støvfritt sted. Det er svært viktig at de kommer tilbake til samme ventil og samme vei som de sitter nå! "
Siden jeg skal bytte topp må jeg bestemme meg for om jeg skal bruke vippearmbru og støtstenger fra toppa A eller B.
Hva mener dere? Hvor mye skal være med fra motoren som sitter i bilen nå?
Jeg har les denne tråden uten å finne ut av dette: www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=5435
Jeg kommer til å legge ut bilder etterhvert for de som er interessert. http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1265645
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Sats på å bruke støtstengene fra topp A, tuppene på disse er jo tilpasset senkningene i både løfterne i blokken og vippearmene på topp A. De trenger å erstattes kun hvis de er bøyde eller blokkerte. Vel verdt å skifte til nye justerskruer siden disse kan slites ujevnt med skarpe kanter og bli dermed vanskeligere å justere etterpå. Veldig greit med nye teleskoprør og gummiforinger i stedet for de gamle som kan lett lekke olje etter å ha blitt forstyrret i prosessen - hvis du har råd!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
sindrehauglum
- -

ThorAlex skrev:
Andrew skrev:
Andrew skrev:
Jeg regner med at du snakker om vannkappepakningen. I mitt tilfelle ser jeg sprekken når motoren er varm. Det bobler ut fra en 2 cm sprekk nær den fremste tennpluggen. Toppen må byttes.skjekk toppakninen, det er ofte der problemet oppstr på 112i
Andrew skrev:
Vel verdt å skifte til nye justerskruer
Dette er et gode råd, jeg ser at to av rørene mine er av teleskoptypen. http://foto.vg.no/show_image.php?bid=54699765Veldig greit med nye teleskoprør og gummiforinger i stedet for de gamle som kan lett lekke olje etter å ha blitt forstyrret i prosessen
Andrew skrev:
Jeg er redd jeg ikke har kontroll på opp og ned på støtstengene lenger. Jeg vet hvilken ventil de hører til, men altså ikke hvilken ende som skal være mot vippearm. Kan jeg ta sjansen på at det vil fungere? Hva kan gå galt?Sats på å bruke støtstengene fra topp A
-
sindrehauglum
- -

Jeg skrev:

Jeg roter fælt...Jeg har full kontroll på støtstengene (topp A), de sitter jo fremdeles i motorenJeg er redd jeg ikke har kontroll på opp og ned på støtstengene lenger. Jeg vet hvilken ventil de hører til, men altså ikke hvilken ende som skal være mot vippearm. Kan jeg ta sjansen på at det vil fungere? Hva kan gå galt?
-
sindrehauglum
- -

-
sindrehauglum
- -

På neste bilde ser dere toppen (Topp A) som nettopp er fjrnet fra motoren og som skal byttes ut med en uten sprekk. Det som forundrer meg er fargeforskjellen på ventilene i den ene sylindere sett i forhold til den andre. Kan dette skyldes en feil i motoren som jeg bør gjøre noe med? Se bildet under:
Flere bilder her: http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1265645
Vil tro at den til venstre har fått litt for mager bensin/luft blanding p.g.a. injectorfeil med overoppheting av ventiler som resultat. Var det den side som hadde sprekk?
Andrew Wilder 90198654
-
sindrehauglum
- -

Jeg har funnet en sprekk, den er på utsiden ved fremste tennplugg. Dvs ved sylynderen til høyre i bildet, ikke der det er hvite ventiler.
Motoren gikk tilsynelatende bra, normal forbruk (1,0 pr mil på langkjøring). Motoren har kjørt seg tom for kjøleveske for en tid tilbake pga avreven slange/rør under bilen.
Burde jeg se på ventiltettningene før jeg monterer?
1) Sprekken har sannsynligvis oppstått p.g.a. temperaturforskjell mellom de to sylindrer. Den stadige 'expansion/contraction' med varme og kjøling har vært ujevn slik at toppen er blitt stresset inntil det sprekker ved det svakeste punkt.
2) Jeg går ut fra at du monterer en ny eller pent brukt topp?
3) Du MÅ sjekke dine 'injectors' før du fyrer opp igjen med ny topp. Sjekk også ventilklaringene slik at begge sylindere får jevnt nok med luftinnsug. Dersom dine hydrauliske løftere er i orden og støtstengene sitter skikkelig i sine hull skal det 2 omdreininger til på justerskruene etter at vippearmen har begynt å presse på ventilstammen. Tikker disse etterpå, så er det luft i en eller flere løftere som skulle forsvinne etter en stund.
2) Jeg går ut fra at du monterer en ny eller pent brukt topp?
3) Du MÅ sjekke dine 'injectors' før du fyrer opp igjen med ny topp. Sjekk også ventilklaringene slik at begge sylindere får jevnt nok med luftinnsug. Dersom dine hydrauliske løftere er i orden og støtstengene sitter skikkelig i sine hull skal det 2 omdreininger til på justerskruene etter at vippearmen har begynt å presse på ventilstammen. Tikker disse etterpå, så er det luft i en eller flere løftere som skulle forsvinne etter en stund.
Andrew Wilder 90198654
-
sindrehauglum
- -

Ja, se der! Utfra bildene ser det ut som det er sprekker mellom vetilsetene på begge sylindre. Jeg skal se på toppen når jeg er tilbake på verkstedet i kveld.ser ut som du har sprekk i mellom ventilsetene også?
Ja, det blir montert en annen brukt topp.Jeg går ut fra at du monterer en ny eller pent brukt topp?
Her er jeg blank...jeg vet hvor de er, men ikke hvordan de kan testes. Er det noe en hobbymekker kan gjøre?Du MÅ sjekke dine 'injectors' før du fyrer opp igjen med ny topp
-
sindrehauglum
- -

Da er jobben gjort. Stor takk til alle som hjalp meg.
Reultatet er ~ null forbruk av kjøleveske mot ca 4 liter pr dag før rep.
Den tikker litt, selv etter flere mils kjøring. Lurer på om det er lurt med en ny grunninnstilling på ventilene.
Kostnadene ble høyere enn forventet. Det skyldes nok at jeg byttet mer enn strengt tatt nødvendig og jeg valgte å bruke den dyre kjølevesken G-12. Det meste ble kjøpt hos VAG. Topp hadde jeg fra før så den er ikke med i regnestykket under:
Vannkappepakning, 025 101 345, 1 stk , kr 641 , kr 641 tot
Pakning, 113 101 483 D, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 35 , kr 35 tot
Pakning, 025 129 717 C, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 77 , kr 77 tot
Pakning, N 901 316 02, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 49 , kr 49 tot
Loctite, 5926 6B, 1 stk , kr 80 , kr 80 tot
Justeringsskruer vippearm, 4 stk , kr 92 , kr 367 tot
Pakning støtstangrør, 070 109 345, (enten oppe eller nede), 4 stk , kr 37 , kr 150 tot
Pakning støtstangrør, 070 109 345, (enten oppe eller nede), 4 stk , kr 25 , kr 102 tot
Sylinderforing-ring, (stål), 025 101 343 B, 2 stk , kr 68 , kr 136 tot
Sylinderforing-pakning, 025 101 177, (tynn grønn o-ring), 2 stk , kr 102 , kr 204 tot
Tetningsmasse til vannkappepakning, D 000 400 01, 1 stk , kr 80 , kr 80 tot
Frostvæske G12+ (litersflasker) 8 stk , kr 84 , kr 670 tot
Totalsum kr 2590
Reultatet er ~ null forbruk av kjøleveske mot ca 4 liter pr dag før rep.
Den tikker litt, selv etter flere mils kjøring. Lurer på om det er lurt med en ny grunninnstilling på ventilene.
Kostnadene ble høyere enn forventet. Det skyldes nok at jeg byttet mer enn strengt tatt nødvendig og jeg valgte å bruke den dyre kjølevesken G-12. Det meste ble kjøpt hos VAG. Topp hadde jeg fra før så den er ikke med i regnestykket under:
Vannkappepakning, 025 101 345, 1 stk , kr 641 , kr 641 tot
Pakning, 113 101 483 D, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 35 , kr 35 tot
Pakning, 025 129 717 C, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 77 , kr 77 tot
Pakning, N 901 316 02, (enten innsug, topplokksdeksel eller eksos), 1 stk , kr 49 , kr 49 tot
Loctite, 5926 6B, 1 stk , kr 80 , kr 80 tot
Justeringsskruer vippearm, 4 stk , kr 92 , kr 367 tot
Pakning støtstangrør, 070 109 345, (enten oppe eller nede), 4 stk , kr 37 , kr 150 tot
Pakning støtstangrør, 070 109 345, (enten oppe eller nede), 4 stk , kr 25 , kr 102 tot
Sylinderforing-ring, (stål), 025 101 343 B, 2 stk , kr 68 , kr 136 tot
Sylinderforing-pakning, 025 101 177, (tynn grønn o-ring), 2 stk , kr 102 , kr 204 tot
Tetningsmasse til vannkappepakning, D 000 400 01, 1 stk , kr 80 , kr 80 tot
Frostvæske G12+ (litersflasker) 8 stk , kr 84 , kr 670 tot
Totalsum kr 2590
Gratulerer med reparert motor! Håper det løser dine problemer...
Om du hadde lånt eller kjøpt en Hanyes bok, så står hele prosessen med å bytte topp der. Forøvrig er det relativt lett å sjekke injectorene dersom du enda ikke har gjort det, bare skru den ut, hold den ned i en beholder, og kjør starteren litt.
Da skal man få en fin kon på dusjen. Og det skal ikke renne masse etter man har skrudd av, eller dryppe mye. Dette er jo kun en grovsjekk, men man kan fint se om én avviker mye fra de andre.
Hadde selv en injector som var dårlig, og hørte at accel som tester og matcher injectorer renser de sonisk. Så derfor prøvde jeg det selv, brukte en elektrisk tannbørste ned i en beholder med injectoren i og litt løsemiddel over natten. Og det funket fett som bare det! Bilen gikk tydelig renere etterpå.
Om du hadde lånt eller kjøpt en Hanyes bok, så står hele prosessen med å bytte topp der. Forøvrig er det relativt lett å sjekke injectorene dersom du enda ikke har gjort det, bare skru den ut, hold den ned i en beholder, og kjør starteren litt.
Da skal man få en fin kon på dusjen. Og det skal ikke renne masse etter man har skrudd av, eller dryppe mye. Dette er jo kun en grovsjekk, men man kan fint se om én avviker mye fra de andre.
Hadde selv en injector som var dårlig, og hørte at accel som tester og matcher injectorer renser de sonisk. Så derfor prøvde jeg det selv, brukte en elektrisk tannbørste ned i en beholder med injectoren i og litt løsemiddel over natten. Og det funket fett som bare det! Bilen gikk tydelig renere etterpå.