Mellomaksel Syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Mellomaksel Syncro

Post by narle »

Skiftet girkasse på min syncro i dag og da så jeg at mellomakselen muligens sto feil vei.Skal vel ha den enden med gummi bakover?Forøvrig så ble det dobbel jobb da utløserlageret hadde løsnet da girkassen ble montert.Dette merket jeg ikke og monterte alt.Helvetes mye bortkastet slit for en sånn tabbe.Så i morgen er det på igjen og ut med dritten igjen.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Min har gummidelen montert nærmest framdiff. Hvor kan vi sjekke dette ut hvis det er feil?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg har skrudd av girkasse på min syncro. Jeg såg ikke noe gummi på akslingen. Så om jeg har gummi, så er den fremme.

Dette var kansje ikke til så mye hjelp......
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

den skal stå bakover. den skal dempe kreftene fra motoren, sånn at det ikke blir stress på hele akselen før den demper.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
narle
-
-

Post by narle »

Da er mellomaksel montert med gummidelen foran.Har fått andre til å kikke under sine dieselsyncro og der sitter også gummien foran.Men om det er riktig er jeg ikke sikker på.Kan det være mulig at det er forskjell på diesel og bensin?
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
oscarsen

Post by oscarsen »

Stemmer det Jarle; i følge Bentley boka skal "trykkavlasteren..." være montert bakover på bensinmodellene. Hvorfor vet jeg ikke...

Lars
- T4 TDI
narle
-
-

Post by narle »

oscarsen wrote:Stemmer det Jarle; i følge Bentley boka skal "trykkavlasteren..." være montert bakover på bensinmodellene. Hvorfor vet jeg ikke...

Lars
Ja,ja,får tro det er riktig med avlasteren foran på diesel,da.Åssen veit man hvordan akslingen skal være montert når man har skiftet både girkasse og framdiff?Det står at man skal merke akslingen før man tar den av,men det hjelper ikke når man har byttet alt og delene ikke kommer fra samme delebil.Mellomakselen blir vel balansert i løs tilstand,eller?Isåfall skal det ikke ha noe å si om akselen blir satt på 90,180 eller270 grader feil i forhold til der den skal sitte.Gode svar mottas med takk!
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
roars
-
-

Post by roars »

narle wrote:
oscarsen wrote:Stemmer det Jarle; i følge Bentley boka skal "trykkavlasteren..." være montert bakover på bensinmodellene. Hvorfor vet jeg ikke...

Lars
Ja,ja,får tro det er riktig med avlasteren foran på diesel,da.Åssen veit man hvordan akslingen skal være montert når man har skiftet både girkasse og framdiff?Det står at man skal merke akslingen før man tar den av,men det hjelper ikke når man har byttet alt og delene ikke kommer fra samme delebil.Mellomakselen blir vel balansert i løs tilstand,eller?Isåfall skal det ikke ha noe å si om akselen blir satt på 90,180 eller270 grader feil i forhold til der den skal sitte.Gode svar mottas med takk!
Bør vel ikke være noe problem...akslingen er nok balansert separat.....?
Roar Sørnmo
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Har fått ulyd i mellomakselen min nå, en kvitrelyd i området med denne gummikoblingen. Gir gass rundt 2000omdr og da hører man masse fugler rundt bilen min. :lol: La merke til at min gummikobling da var på motorsiden, og jeg har bensin. Noen som vet om det er noe "løse" deler inni akslingen, eller som kan løsne? Er "klang-klang"lyder inni den virker det som også.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
low 91
-
-

Post by low 91 »

Hvis du har "kvitrelyder" der nede, er det nok mest sannsynlig nålelager i krysset som har en tørr tilværelse. :wink:

MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
kjell

Post by kjell »

Bensin eller diesel skal vel ikkje spele noko role vel? På mine 2 forrige bilar med bensin var "gummien" bak. På min nye diesel er akselen demontert - men Eskild meinte at gummien skulle vere bak også på diesel - skulle ikkje vere noko forskjell her. Kan ikkje fleire med diesel krype under å sjå?
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg monterte min bak på td. på mercedes står den ihvertfall på motorsiden. er ganske logisk at den skal stå på motorsiden, da den demper røkk og napp fra motoren. kreftene blir dempet før akselen, isteden for at kreftene skal ha seg litt med mellomakselen først
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Tok av akslingen igår. Konstaterte at bakerste leddet, det nærmest girkassen, var tregt og lagde lyden. Så her blir det overhaling. Merker godt at syncroene ikke er bygget for bakhjulstrekk. Opp den bratte bakken hjemme, med en liten sving over en liiten kneik, der ble det fullt hjulspinn og bånn hyling da jeg traff litt løv. Nå er sommerdekkene slitte også, men dette hadde jeg ikke opplevd om akslingen var på plass fremdeles.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

BayJon wrote:Tok av akslingen igår. Konstaterte at bakerste leddet, det nærmest girkassen, var tregt og lagde lyden. Så her blir det overhaling. Merker godt at syncroene ikke er bygget for bakhjulstrekk. Opp den bratte bakken hjemme, med en liten sving over en liiten kneik, der ble det fullt hjulspinn og bånn hyling da jeg traff litt løv. Nå er sommerdekkene slitte også, men dette hadde jeg ikke opplevd om akslingen var på plass fremdeles.
Yes - har kjørt uten mellomaksel i hele sommer jeg, og kjenner meg godt igjen! Noen ganger har jeg mått rive på baksperra for å komme igang!

Har en "låst" viscosekobling derfor kjører jeg likegjærne uten mellomaksel om sommeren for å ikke stresse drivverket unødig.
Steinar Berggren
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

ville nok ikke kjørt med mellomaksel selv på vinteren med den viskoekoblinga. har dette selv, og kan kostantere at drivlinja ikke tåler dette. har selv hatt trøbbel med drivaksler, hjullager og mellomaksel pga. dette. husk at det er bart på vinteren også.
syncropower

Post by syncropower »

måtte ta meg en tur ut for å kikke under bilen jeg og, husker at jeg holdt på med å bytte drivknuter foran i vinter at jeg hadde mellomakselen nede, men jeg merka med foran og bak da jeg tok den av.

Men uansett jeg har gummi foringen bak, mot motoren, jeg har 2,1 bensin
Håkon R
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

WasserBoxer wrote:
BayJon wrote:Tok av akslingen igår. Konstaterte at bakerste leddet, det nærmest girkassen, var tregt og lagde lyden. Så her blir det overhaling. Merker godt at syncroene ikke er bygget for bakhjulstrekk. Opp den bratte bakken hjemme, med en liten sving over en liiten kneik, der ble det fullt hjulspinn og bånn hyling da jeg traff litt løv. Nå er sommerdekkene slitte også, men dette hadde jeg ikke opplevd om akslingen var på plass fremdeles.
Yes - har kjørt uten mellomaksel i hele sommer jeg, og kjenner meg godt igjen! Noen ganger har jeg mått rive på baksperra for å komme igang!

Har en "låst" viscosekobling derfor kjører jeg likegjærne uten mellomaksel om sommeren for å ikke stresse drivverket unødig.
er vel ikke noe spesiellt med syncroen som gjør den dårlig som 2hjulstrekker? kjørte en tur uten mellomaksel, og det var akkurat som å kjøre russebilene jeg har kjørt.. dere er bortskjemt med 4wd! :lol:
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Har også kjørt hele sommeren uten mellomaksel, aldri noe problem å komme i gang. Det er ingenting i veien med syncroer som gjør dem dårligere som 2wd. Tvert imot, det litt stivere karosseriet samt ekstra høyde og annerledes forstilling gjør den veldig presis i både styring og fjæring i forhold til en saggy, baggy 2wd coach. Eneste ulempe er at den er litt mer utsatt for sidevinden, men mange har hatt gode resultater ved å feste en coach-leppe foran.
Andrew Wilder 90198654
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Syncroeier wrote:
WasserBoxer wrote:

er vel ikke noe spesiellt med syncroen som gjør den dårlig som 2hjulstrekker? kjørte en tur uten mellomaksel, og det var akkurat som å kjøre russebilene jeg har kjørt.. dere er bortskjemt med 4wd! :lol:
Fjæringen på bilen er jo mye stivere og. Merker det godt i svinger på små sideveier med litt bakke.. Og de er det noen av her borte... Satt meg nesten fast idag på en jævla grusplass. begynte bare å grave seg ned på det ene bakhjulet.. Inn med sperren, så kom hjem meg løs. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

sånn er det å kjøre 2wd tung bil! :) takke meg til 4wd! tenkte jo på å gå over til fwd igjen, men fikk meg aldri til å selge syncroen.. den vanvittige fordelen denne har på vinteren vil jeg ikke kvitte meg med! jeg var vel den eneste som aldri skuffet snø på parkeringsplassen i vinter.. det så ganske sykt ut etterhvert, nedsnødd bil langt oppi snøskavelen! :lol:
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Skjønner etterhvert at her er mange som, i likhet med meg, faktisk gleder seg til at snøen legger seg for så å kunne kjøre bekymringsfritt omkring og skryte av syncroens gode egenskaper. Spørs om ikke vi får det bart på veiene denne vinteren p.g.a. klimaendring. Da stikker vi til skogs :o !!
Andrew Wilder 90198654
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

syncroen bør egentlig være bedre til å ta seg frem som 2wd, da den er tyngre bak en en 2wd. husk at tanken er plassert mye lengre bak enn på en 2wd. den forrige 2wd jeg hadde, veide mer forran en bak, mens syncroen min veier litt mer bak enn forran
steinn
-
-

Post by steinn »

Andrew wrote:Skjønner etterhvert at her er mange som, i likhet med meg, faktisk gleder seg til at snøen legger seg for så å kunne kjøre bekymringsfritt omkring og skryte av syncroens gode egenskaper. ...
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Last edited by steinn on 25 Oct 2006, 11:16, edited 1 time in total.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Merker godt at syncroene ikke er bygget for bakhjulstrekk. Opp den bratte bakken hjemme, med en liten sving over en liiten kneik....[quote]

du som bor oppe i kronhåsen? mener det må ha vært deg jeg traff en morgen med blå syncro?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Tull og tøys.......
Andrew Wilder 90198654
Post Reply