Fjernstyring av Eberspracher. Hvor koble startpuls?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
dieselman

Fjernstyring av Eberspracher. Hvor koble startpuls?

Post by dieselman »

Hei.

Endelig fungerer min Eberspracher som den skal.
Men, det hadde vert fint å kunne fjernstyre denne fra stuen m.m.
Jeg har sender og mottaker til dette formålet. Mottakeren drives av 12VDC, og gir en sluttning ut som varer i enten 20msec eller 4 sec.
Senderen har også tilbakemelding som gir ett lys når radiosignalet har nådd mottakeren. Da vet jeg at Eberspracher'en har fått startsignalet.

Spørsmålet er hvor skal jeg gi impulset for start? Jeg sjekket på uret. Der var det driftspenning på rød/brun ledning. Men de to andre kunne ikke brukes som startpuls. Noen som vet hvor dette skal kobles?
1998 VW Caravelle T4 2,5 TDI - kombinertbil -kort type
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Fjernstyring av Eberspracher. Hvor koble startpuls?

Post by VWegard »

dieselman wrote:Hei.

Jeg har sender og mottaker til dette formålet. Mottakeren drives av 12VDC, og gir en sluttning ut som varer i enten 20msec eller 4 sec.
Senderen har også tilbakemelding som gir ett lys når radiosignalet har nådd mottakeren. Da vet jeg at Eberspracher'en har fått startsignalet.

Spørsmålet er hvor skal jeg gi impulset for start? Jeg sjekket på uret. Der var det driftspenning på rød/brun ledning. Men de to andre kunne ikke brukes som startpuls. Noen som vet hvor dette skal kobles?
Hvilken modell er varmeren din? Det skal være klistret et lite grått merke enten på førerdøra, dørstolpe eller i motorrommet som forteller dette.

Er det en Eberspächer fjernkontroll du har? I så fall hvilken?
TP4,TP41,TP5 eller av den nye Easystart-serien?

Og hvilket ur har du? Miniur(døgnur med tre tider) eller ukesur?

Mulig jeg kan grave litt på jobben etter info, men jeg må vite hva som skal kombineres med hva. :wink:
Jeg vet at ukesurene er lettere å kombinere med fjernstyring enn døgnurene, men husker ikke hva det var som lagde merarbeid her.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
dieselman

Post by dieselman »

VWegard wrote:

Hvilken modell er varmeren din? Det skal være klistret et lite grått merke enten på førerdøra, dørstolpe eller i motorrommet som forteller dette.

Mulig jeg kan grave litt på jobben etter info, men jeg må vite hva som skal kombineres med hva. :wink:
Jeg vet at ukesurene er lettere å kombinere med fjernstyring enn døgnurene, men husker ikke hva det var som lagde merarbeid her.
Vel, bilen er en 97-98 mod. Har miniur med 3 tidsinstillinger.
Fjernkontrollen er en radiobasert utløser vi selger på jobben. Samme som en trygghetsalarm sender. Mottaker gir som sagt en puls (potensialfri kontakt) ut som kan trigge eventuelt start av varmeren.
Har ikke vurdert orginal fjernkontroll da denne sikkert ikke gjør annet enn det jeg kan gjøre med eget utstyr. Har forresten fått hele manualen til Eberspracher, men forstod ikke helt hvordan jeg skulle koble det. :?
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Er dette en original kjørevarmer som er påbygget til å være parkeringsvarmer?

Jeg skal sjekke litt nærmere på jobben i morgen. Det kan hende en av mine kolleger har svaret klart, men jeg lover ingenting. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
dieselman

Post by dieselman »

VWegard wrote:Er dette en original kjørevarmer som er påbygget til å være parkeringsvarmer?

Jeg skal sjekke litt nærmere på jobben i morgen. Det kan hende en av mine kolleger har svaret klart, men jeg lover ingenting. :wink:
Hmm, ja si det. :?:

Jeg tror dette er orginalt montert, men den historikken kjenner jeg ikke til.

Her er et eksempel fra en bil på finn som har samme ur.

Image
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Hvis det er den originale kjørevarmeren som er bygget ut til å være parkeringsvarmer, er den på 3 kW og heter D3W Z.
Klistremerket på dør,stolpe eller i motorrom forteller deg dette.

En på jobben sier du kobler deg inn på miniurets gule kabel, og signalet må være konstant. Altså ikke et puls-signal.

Håper dette er til hjelp! :D
Mvh
Vegard Sørensen
dieselman

Post by dieselman »

VWegard wrote:Hvis det er den originale kjørevarmeren som er bygget ut til å være parkeringsvarmer, er den på 3 kW og heter D3W Z.
Klistremerket på dør,stolpe eller i motorrom forteller deg dette.

En på jobben sier du kobler deg inn på miniurets gule kabel, og signalet må være konstant. Altså ikke et puls-signal.

Håper dette er til hjelp! :D
Takker for svar :D
Jeg har ennå ikke sjekket versjonen på eber'n.
Men å koble meg inn på den gule skal gå greit. Men skal det kobles mellom gul og blå? Det å lage en relekobling på dette skal gå greit. Da får jeg holdekontakt med puls på og samme puls av. Eneste jeg er redd for er hvis denne holdekontakten blir glemt. Da vil den ligge aktivert helt til den får en puls igjen. Å begynne med timerfunksjon blir for mye dill.

Så det beste hadde jo vert å kunne aktivere kun med en puls. :?
Eller kjøpt orginal fjernkontroll.
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Pluss på gul, fikk jeg beskjed om.

Edit: Og en original fjernkontroll Easystart R koster ca. 3600,-
Slenger du 5000,- på bordet får du Easystart R+ med display i fjernkontrollen som forteller deg temperaturen inni bilen mens du selv sitter inne med kaffekoppen og venter på varm bil. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
dieselman

Post by dieselman »

VWegard wrote:Pluss på gul, fikk jeg beskjed om.

Edit: Og en original fjernkontroll Easystart R koster ca. 3600,-
Slenger du 5000,- på bordet får du Easystart R+ med display i fjernkontrollen som forteller deg temperaturen inni bilen mens du selv sitter inne med kaffekoppen og venter på varm bil. 8)
Ja det hadde vert noe :D
Men det andre er "gratis" og kommer inn under testprosedyre på jobben :D
dieselman

Post by dieselman »

Da var endelig ting i orden.
Koblet meg direkte inn i uret på printbanene til start/stopp knappen. Det var noe smått det som skulle loddes, men det funker helt utmerket.
Takker for hjelp. :)
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Fint at alt fungerer da! :D
Mvh
Vegard Sørensen
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:44, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
dieselman

Oppskrift for fjernstyring av Eberspacher

Post by dieselman »

Selfølgelig deler jeg dette med dere. :)
Så da har jeg vert ute å tatt noen bilder.

Utstyr:
Radiomottaker og sender SA301 og TX3 leveres av Vakt og Alarm As i Etne. Jeg jobber der som teknisk leder. Vi er leverandør av alarmutstyr til helsevesenet, og har en rekke trådløse løsninger. Derfor ble mitt valg denne løsningen. SA301 med TX3 koster vel ca 2250,- inkl.mva , men her kan jeg gi en god del rabatt hvis dette er aktuelt. Se datablad på forrige modell http://www.vaktogalarm.no/va_files/Datablad/SA1.pdf
Forskjellen på SA1 og SA301 er tibakemelding på TX når mottaker har mottatt alarm. Derfor kan du vite at varmeren har fått startpuls.
Pulsen er potensialfri og gir enten 200msec eller 4 sec. puls. Radiofrekvensen er også endret til 869mhz. Bedre rekkevidde på 100-300m++
Mulighet til 1-5 sendere. 1 sender ekstra koster ca 850,-ink.mva.

Lodding og montering:
Jeg fant ut at det var best å klippe ut uret å ta det inn for lodding da loddingene er små. Orket ikke å lete etter pluggen til uret.
Loddingen skjer egentlig på banene til pulsbryteren, men da på komponentsiden. En leder loddes på brun. Den andre på en bane(sees på foto). Skrap forsiktig bort lakk og lodd med en tynn spiss. 12v til SA301 hentet jeg fra bilstereoen sin minne(gul) som alltid har 12v.

Funksjon
Trykk på senderen og du får ett raskt rødt blink. Rett etter kommer ett fast rødt lys som sier deg at mottaker har fått signalet. Samme gjør du når den skal stoppes. Er du for langt fra bilen får du ikke det faste røde lyset, og da vet du at den ikke har startet.

Dette ble en lang avhandling men det var egentlig greit når tenkingen og prøvingen var over. Det kan selfølgelig brukes annet radiutstyr, men få ha egenskapene til dette og til den pris.

Foto

Uret mitt. Løsne hele blinddekselet uret sitter på. Fjern det lille ovale dekselet mellom knappene og skru ut skruen.
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5518/13980.jpg

SA301 radiomottaker
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5518/13981.jpg

Innsiden av SA301
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5518/13982.jpg

SA301 plassert/dyttet inn bak nødblink/bakrutevarmer
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5518/13983.jpg

Lodding på uret. Pulsen kommer inn på den grønne og den lyseblå. Altså kun to loddepunkter. Trykk fullversjonen for mer detaljer.
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5518/13984.jpg

TX3 senderenhet på knippet. Vanntett og med ca 8 års batteritid.
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5519/13985.jpg

TX3. (kan jo se ut som du har voldsalarm, men pyttsann) :lol:
Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/5519/13986.jpg

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/
wirre
-
-

Post by wirre »

regner vel med at den grønne kabelen er GND, så du hadde vel i praksis ikke behøvd å lodde mere en en kabel inni uret, men kan jo være like greit, så er man sikre på at det er samme jordings nivået som uret! Genialt enkel løsnig da! Har selv koblet litt med slike mottakere, bare den modellen Alarm system på gran leverer... Brukte de til overfals alarm i pengetransporter, over til en GPS alarm, og guard alarm (dette var vel i 2000 eller noe sånt)..
Martin

Den gule fare :)
dieselman

Post by dieselman »

wirre wrote:regner vel med at den grønne kabelen er GND, så du hadde vel i praksis ikke behøvd å lodde mere en en kabel inni uret, men kan jo være like greit, så er man sikre på at det er samme jordings nivået som uret! Genialt enkel løsnig da! Har selv koblet litt med slike mottakere, bare den modellen Alarm system på gran leverer... Brukte de til overfals alarm i pengetransporter, over til en GPS alarm, og guard alarm (dette var vel i 2000 eller noe sånt)..
Det er helt korrekt med den grønne. Men siden det var et greit loddpunkt der var det ikke noe ekstra.

Ellers finnes det som du sier andre varianter av sender-mottaker. Men tror ikke du finner de andre med tilbakemelding. Hadde jeg ikke hatt dette hadde det ikke ver aktuelt da jeg bør jo få vite om varmeren har startet eller ikke.
Kan liksom ikke gå ut i bilen for å se etter heller. :wink:
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:44, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
Thermalrider
Car: T4 California 02

GSM-styring fra Claes Ohlson

Post by Thermalrider »

Fine tips i denne tråden.

Jeg benyttet meg av en fjernstyringsenhet (GSM) fra Claes ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... tryCode=no

koblet den ene releutgangen rett på gul og den andre på printbanen. Nå kan jeg sende sms til bilen og få den til å gå på timer eller kontinuerlig drift. Nå kommer jeg aldri mere til kald bil :)

Nå kunne jeg tenke meg å kunne bruke dette også om sommeren til å starte viften for å ventilere kupeen. Er det noen som har gjort dette? Er det mulig å bruke miniuret til å styre ventilasjon, og f.eks sette inn en bryter et sted slik at ikke varmeren starter? Evt. koble fra selve varmeren fra styringsenheten i motorrommet?

Jon E

[/url]
--------------------------------
Jon Erik
T4 02 California Coach 2,5 tdi
T3 88 Halvcamper 2,1 (solgt)
T2 78 Partyvan ;) (solgt)
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Er sikkert ganske mange som har en gammel mobil med handsfree-sett av kablet type liggende også.. Monter opp mobilen så den lader når bilen går, koble TEL MUTE på handsfree inn på uret. Denne er vanligvis koblet til stereo for å mute denne. Et ring, og Eber starter.

Så en link på dette en gang tror jeg, men husker ikke hvor det var og har heller ikke gjort dette selv :?
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

dieselman wrote:
VWegard wrote:

Vel, bilen er en 97-98 mod. Har miniur med 3 tidsinstillinger.
Fjernkontrollen er en radiobasert utløser vi selger på jobben. Samme som en trygghetsalarm sender. Mottaker gir som sagt en puls (potensialfri kontakt) ut som kan trigge eventuelt start av varmeren.
Har ikke vurdert orginal fjernkontroll da denne sikkert ikke gjør annet enn det jeg kan gjøre med eget utstyr. Har forresten fått hele manualen til Eberspracher, men forstod ikke helt hvordan jeg skulle koble det. :?
Hadde d vært mulig å få kjøpt en sånn sender/mottaker av deg kanskje?
Hvilken rekkevidde har den?

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Post Reply