Bytte stempelringer?!
Bytte stempelringer?!
noen som vet om det er mulig å ta ut stemplene på en 2.4D AAB ved bare å demontere bunnpanna, og løsne rådene? Regner med jeg har et par stempelringer som er litt slitne!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Er det nesten håpløst å komprimere ringene fra undersiden? Eneste jeg har demontert stempler på, er mindre ting, som cross sykler gressklippere etc, og der er det jo ikke noe problem (Nå er det jo vanligvis også bare 1-2 ringer vi snakker om der da, og sikkert litt mindre spenn!!)
Men uansett, er du sikker på at det er mulig, eller må jeg bare sjanse på det, og evt plukke ned bunnpanna til ingen nytte??
Men uansett, er du sikker på at det er mulig, eller må jeg bare sjanse på det, og evt plukke ned bunnpanna til ingen nytte??
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Re: Bytte stempelringer?!
Får vel ikke ut stemplene uten å ta ned veiva.wirre wrote:noen som vet om det er mulig å ta ut stemplene på en 2.4D AAB ved bare å demontere bunnpanna, og løsne rådene? Regner med jeg har et par stempelringer som er litt slitne!
MEN bunnpanna må jo uansett av om du skal ha ut stempler.
Det du tenkte på var vel å ta ut stemplene uten å ta av toppen ??
Hmm, veiva må ut, lar seg neppe gjøre i bilen.
OG ringene skal komprimeres før de skal inn igjen JA.
Roar Sørnmo
Tanken var å prøve å bytte ringer uten å demontere hele motoren igjen. Skal man ha av toppen på disse bilene, må man jo som kjent nesten demontere hele motoren, men hvis valget er topp eller veiv, så blir det nok topp! Er det ingen som VET om det er mulig eller ikke? Har hørt at det går på noen motorer!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Så det vil si at jeg må begyne med å demontere toppen, så skru av bunnpanna, og løsne rådene fra veiva. Fjerne stempler, hone sylindre, bytte stempelringer, for så å montere alt i motsatt rekkefølge. Er det noen som har erfaring med dette verktøyet: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82435 Er det bare noe dritt, eller er det brukbart? Noen som aner hva stempelringer koster til en AAB? eller er jeg evt førstemann her inne som er så dumm at jeg vurderer å sette i gang med dette?? Blir jo egentlig ikke så dyrt, hvis ikke ringene er så dyre! Toppakning og nye bolter + frostveske + pakkningssilikon kommer jo på en snau 1000lapp...Nye ventil tettninger koster 300spenn etc... så hvis ikke fjørene koster en formue, så er det ikke delene som er dyrt her!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Når det gjelder honeverktøy, heller jeg til Flexihone, den saken med fleksible slipekuler på tuppene. Den kommer nok bedre til i hele sylinderen enn disse du linker til over.wirre wrote:Så det vil si at jeg må begyne med å demontere toppen, så skru av bunnpanna, og løsne rådene fra veiva. Fjerne stempler, hone sylindre, bytte stempelringer, for så å montere alt i motsatt rekkefølge. Er det noen som har erfaring med dette verktøyet: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82435 Er det bare noe dritt, eller er det brukbart? Noen som aner hva stempelringer koster til en AAB? eller er jeg evt førstemann her inne som er så dumm at jeg vurderer å sette i gang med dette?? Blir jo egentlig ikke så dyrt, hvis ikke ringene er så dyre! Toppakning og nye bolter + frostveske + pakkningssilikon kommer jo på en snau 1000lapp...Nye ventil tettninger koster 300spenn etc... så hvis ikke fjørene koster en formue, så er det ikke delene som er dyrt her!
http://www.cylmo.no/Publisering.asp?Id=5.