Jeg begynner å lukte på en T4...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Jeg begynner å lukte på en T4...

Post by Espen »

Jeg har blitt litt lei av å plundre med T3, har vell vært et par år uten bruksbil i normal drift... Er bare bayen som har funka, og den er jo solgt.

Er jo de opptil 96 med diesel som er av interesse for meg, da disse er i omtrent riktig prisområde...

Men nå sitter jeg og undrer meg på et par ting.

Hva skiller en GL med en "vanlig". Hva er standard ekstrautstyr på GL? GL ser jo bedre ut fordi de har lakerte fangere. Men de jeg finner på nett ser ut som de ellers er forskjellig utstyrt. Sentrallås er det standard eks? Jeg vil jo ha mest mulig ekstrautstyr for pengene, og det er jo mange T4'er der ute i mitt prisområde...

Ellers noen gode tips til jakten på en T4? Ny reg.reim og vannpumpe er jo ofte et pluss, eller mer en det.
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sentrallås, el speil, lakkerte fangere og mykere stopping i setene med armlener og mer lux stoffer. Tepper har vel både kjip C T4 og GL utgavene i Norge, så der er de like. Ellers ogte let.met.felger av ymse kvaliteter og utførelser. Jeg ville gått for en Allstar. Trur den dekker dine behov, Espen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Der Postmeister wrote:Jeg ville gått for en Allstar. Trur den dekker dine behov, Espen.
Er det multivan-greia som pleier å ha så horible setetrekk? ;)
Espen

Der Postmeister
-
-

Nja, kommer an på aua som ser forsåvidt. Slik Carl Otto kjøpte. Fine biler.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Estetikk er viktig for meg, så det kunne faktisk være grunn god nok til å styre unna en slik bil. Men hvis bilene er over 10 år kan man vell forandre løsningene litt også uansett hva man kjøper...
Espen

Der Postmeister
-
-

Har noen nevnt at du er litt vrang? :lol:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Det er faktisk ikke hver dag jeg hører det... :P

Men er ikke de uansett som regel en del dyrere også? Har inntrykk at de som regel ligger litt over mitt budsjett...

Men siden jeg er litt opptatt av økonomi så lurer jeg på 2-3-3 (1) er en bra seteløsning. Da får man med seg flere på tur i en bil, og det er jo faktisk ikke så dumt når vi drar på fjellet eller hva det skulle være. Stort sett bruker man jo bilen alene, men når jeg drar på langtur skal det som regel være to eller mange... Nå tenker jeg bare høyt :) Men det blir kanskje ikke så utrolig mye bagasjeplass når man har to seterader...? For jeg vil jo ha kort.... for igjen å være vanskelig!
Espen

Der Postmeister
-
-

2+3+3 er den geniale spør du meg. Trenger du mer bagasjeplass er det bare å vippe frem baksete så får du inn ei tvillingvogn uten å slå den sammen! Helt hypotetisk da jeg ikke aner hva du og din hulde viv planlegger... :wink:

Dette er den løsningen jeg har lett etter og nå tilslutt funnet! Den svarte som fruen kom med på Tinn er en slik buss nr 5 som dette heter.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Vi har ingen umiddelbare planer om tvillinger, bare så det er sagt. I hvert fall ikke så lenge begge studerer!! Men jeg kan jo fort ende opp med å ha bilen jeg kjøper nå i lang tid fremover, har blant annet et ønske om å slutte å leie bolig med tiden, og da er det greit å ha en bil som kanskje kan ha et leveperspektiv langt frem i tid... Så selv om det blir litt i overkant langsiktig planlegging er det ikke noe dårlig argument å ha plass til slike ting Rune.

I første omgang er jeg opptatt av å ha noe driftsikkert som jeg og mine venner kan komme seg til fjellet for å kjøre brett, og jeg og min "hulde viv" kan komme oss på turer rundt i landet når vi skulle føle for det (TD Coachen har vært savnet, og en skikkelig turbil har lenge vært et ønske for flere en meg ja).
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Vi har veldig god erfaring med kort buss med 5 forovervendte seter og klappseter bakerst. Da har du god bagasjeplass til vanlig, og noen ekstra seter hvis det trengs.

Vi kjøpte en minibuss og tok ut det ene klappsetet. -Det er nesten gratis når bilen er over 10 år. :wink:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Espen wrote:
Der Postmeister wrote:Jeg ville gått for en Allstar. Trur den dekker dine behov, Espen.
Er det multivan-greia som pleier å ha så horible setetrekk? ;)
Der Postmeister wrote:Nja, kommer an på aua som ser forsåvidt. Slik Carl Otto kjøpte. Fine biler.

Hei Espen ;) Her kan du vurdere hvor psycho setetrekk det er i en Multivan Allstar:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=7163
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=7003&highlight=
(merk at min er nyere enn 1996 slik du tenker å kjøpe, men jeg mener å huske at setetrekkene er ca nokså like.)

:)

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Espen
-
-

Post by Espen »

Mener de er "værre" på de eldre jeg har sett. De du har ser jo ut til å passe ganske greit til bilen.

Men allstar ligger ofte litt over en buss 5 i pris, så da da er valget ganske greit tror jeg...
Espen

Der Postmeister
-
-

Caravelle-Kai wrote:Vi har veldig god erfaring med kort buss med 5 forovervendte seter og klappseter bakerst. Da har du god bagasjeplass til vanlig, og noen ekstra seter hvis det trengs.

Vi kjøpte en minibuss og tok ut det ene klappsetet. -Det er nesten gratis når bilen er over 10 år. :wink:
Det er bare det at de som sitter i klappsetene ikke akkurat sitter hverken trygt eller godt. Der er B5 overlegen B1. Du har riktignok noe bedre bagasjeplass, men hey! Hvem skal kjøre flyttelass hver gang man skal på helgetur....?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Der Postmeister wrote:Du har riktignok noe bedre bagasjeplass, men hey! Hvem skal kjøre flyttelass hver gang man skal på helgetur....?
Vært på tur med meg noen gang eller? :)

Kan man ikke rive ut begge klappsetene da? Og ha like mange seter som i B5? Eller er det andre forskjeller der også?
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Der Postmeister wrote:
Caravelle-Kai wrote:Vi har veldig god erfaring med kort buss med 5 forovervendte seter og klappseter bakerst. Da har du god bagasjeplass til vanlig, og noen ekstra seter hvis det trengs.
Det er bare det at de som sitter i klappsetene ikke akkurat sitter hverken trygt eller godt. Der er B5 overlegen B1. Du har riktignok noe bedre bagasjeplass, men hey! Hvem skal kjøre flyttelass hver gang man skal på helgetur....?
Vi kjører oftere flyttelass enn 9 personer. Den viktigste grunnen til at vi kjøpte buss, var at vi ville ha baksete med god plass. -Det har ikke kort kombi.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Espen
-
-

Post by Espen »

Stadig mer taler for å styre unna kombi i hvert fall!
Espen

StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Der Postmeister wrote: Hvem skal kjøre flyttelass hver gang man skal på helgetur....?
2 voksensykler og 3 barnesykler trilles rett inn. Intet dill med utvendig sykkelstativ... 8)

For øvrig enig i at komfort og sikkerhet er begrenset på "teaterstolene". :(
Der Postmeister
-
-

Bilene er i utgangspunktet forsåvidt levert like fra fabrikk, men de som er blitt buss nr 1 har aldri fått montert baksete, men fått norsk klappbenkløsning. B5 har kun fått de to enkle bak baksete her i landet, resten er orginal 8 seter ifra Das Vaterland.
Jeg anser B1 som ubrukelig for våres del, da det kun er to 3-punktsbelter i baksetene, mens B5 har det dobbelte, 4 altså, og vi har tre barn. Sikkerheten er mao mye bedre for flere, men i kriser kan vi vippe frem den bakre benken for større lass, dog ikke så store som i B1. Den er nok bedre på sykkelfaktoren.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

Kjøp deg en gammal minibuss.. med seter som er montert med sån "spenne" Da kan du ta ut å sette inn så mange seter du vil på 2 minutter! alle er også forovervendt, men dessvere bare 2x3punkts bak i bilen. resten er magebelte. Må jo så klart kjøpe laaaang!! da får du masse plass!! Et annet pluss med minibusser, er det ofte er gulvbelegg bak i de i stede for tepper som sammler masse dritt!.
Martin

Den gule fare :)
Espen
-
-

Post by Espen »

Nå er jo jeg glad i tepper... syns det ser fint ut! Så gulvbelegg er ikke noe for meg... kan støvsuge og rense... bare for å ha tepper. Men bil er jo også det eneste stedet jeg vil ha tepper, hvor lite logisk kan det bli?

Tror nok kort er tingen for meg, syns egentlig de ser penest ut - ikke nødvendig med noen diskusjon rundt det da, men uansett - kjører jo bilen mest alene, så så mye plass trenger jeg ikke.

Men er jo fint å faktisk kunne ta ut de bakerste setene hvis det skulle trenges. Men går ikke det er det jo et fint sted å bygge inn de to STORE batteriene jeg har stående som skulle kunne drive anlegg og kjøreboks en helg uten større problemer.
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Ved en tilfeldig let etter Transportere også fant jeg jo ut at 2.5TDI 102hk Transportere kunne man jo få til en ok pris... Hvordan er disse når de har begynt å gå 300+ ?

Tenker jo også litt på hvor "normalt" vedlikehold er på disse, er det mye som må gjøres, og ofte?

Kan jo faktisk ofre et par seter for en god motor, kjøper jeg en 98 mod eller noe kan jeg jo bare kjøre et par år, og slenge inn seter når bilen er 10 år gammel...
Espen

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Espen wrote:Ved en tilfeldig let etter Transportere også fant jeg jo ut at 2.5TDI 102hk Transportere kunne man jo få til en ok pris... Hvordan er disse når de har begynt å gå 300+ ?

Tenker jo også litt på hvor "normalt" vedlikehold er på disse, er det mye som må gjøres, og ofte?

Kan jo faktisk ofre et par seter for en god motor, kjøper jeg en 98 mod eller noe kan jeg jo bare kjøre et par år, og slenge inn seter når bilen er 10 år gammel...
Etter 300' kan du på en T4, som på alle andre biler, risikere at alt mulig (forsømt eller ikke) ramler i fanget ditt på kort tid. :?
Og det kan fort koste mer enn det smaker, men det er alltid en avgjørelse du som kjøper må ta der og da når en handel er aktuell. :wink:
Finner du noe interessant som har gått langt, bør helst enten prisen være deretter eller den bør ha gått på mye langkjøring. 300' på små-/blandet kjøring ville skremt meg vekk øyeblikkelig, og jeg har mulighet til å fikse mye selv. Jeg kjøper ikke problemer og frustrasjoner, det har jeg nok av ellers. ;-)

Selv fant jeg en kort personbilregistrert -95 med 2,4 diesel som jeg vet jeg kan leve med ei stund. Og den har ennå ikke passert 92' :D
I min tidligere jobb hadde vi en lang minibuss med samme maskinen, og det gikk sånn noenlunde greit med normal last. Du river ikke snerken av grøten, men det rusler bedre framover enn den vi bytta inn (Hi-Ace med ca. samme motor 2,4 l. og 83 hk.).
Bonusen er framkommelighet og komfort i tillegg til at 5'eren er mye seigere i motbakker. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Espen
-
-

Post by Espen »

Gode poeng!

Da leter jeg videre... syns bare disse gamle T4 ene med 2.4d holder seg veldig godt i pris...
Espen

Post Reply