Drivtrøbbel

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Drivtrøbbel

Post by vidar_78 »

Dette skal faen ingen ende ta......

Etter å ha hatt sleden på bukker i noen dager for vinterstell, slapp jeg den i kveld ned igjen og skulle kjøre en runde før fruen skulle få ta bilen i morgen tidlig.... men den gang ei!!

Bilen står nemlig stille, i alle gir fremover og revers :? :shock:

Har blant annet byttet alle bærekulene, og frykter drivakslingen(e) har "hoppet ut av" under operasjonene (hvis den kan "hoppe ut av" noe da?..... Var på verksted for ikke lenge siden, og de nevnte at den ene akslingen virket noe løs, og løseringen i kardangen måtte sjekkes.....så langt har jeg ikke kommet enda.

Kan noen si noe om fenomenet mitt?
Bør jeg nå krype til korset og benytte verksted, eller kan jeg trygt satse på bukken noen dager til?

På forhånd takk :roll:

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekk der akslingen går inn på gearkassa. Der kan det skje ting, men da skal du jo og høre skrapinga. Akslingen hopper ikke av hjulhuset så lenge bolten holder drivleddet på plass, men akslingen kan smette ut av drivleddet ytters og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vidar_78
-
-

Post by vidar_78 »

Der Postmeister wrote:Sjekk der akslingen går inn på gearkassa. Der kan det skje ting, men da skal du jo og høre skrapinga. Akslingen hopper ikke av hjulhuset så lenge bolten holder drivleddet på plass, men akslingen kan smette ut av drivleddet ytters og.
Det ligger en bolt på drivleddet som låser akslingen da, eller?
Det var ingen ulyder heldigvis..... Den går bare ikke når den settes i gir.
Hva kan verkstedet jeg var på ha ment med at låseringen i kardangen var slitt? Er det kardang på disse bilene da?

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
wirre
-
-

Post by wirre »

Drivleddet sitter fast med en låsering.. Hvis du tar tak i selve akslingen, og napper litt i den burde du merke ganske fort at den er løs. Skal jo mye til for at denne løsner uten at du merker det. Er jo forresten bare å få fruen til å sette seg i bilen, og fyren den opp, mens du står 2 meter forran og ser på akslingene mens hun setter den i gir! Går de rundt, er du jo i nærheten av problemet!
Martin

Den gule fare :)
vidar_78
-
-

Post by vidar_78 »

wirre wrote:Drivleddet sitter fast med en låsering.. Hvis du tar tak i selve akslingen, og napper litt i den burde du merke ganske fort at den er løs. Skal jo mye til for at denne løsner uten at du merker det. Er jo forresten bare å få fruen til å sette seg i bilen, og fyren den opp, mens du står 2 meter forran og ser på akslingene mens hun setter den i gir! Går de rundt, er du jo i nærheten av problemet!
Har akkurat fyrt opp herligheten nå, og begge akslingen står stille i gir.
Skulle vel bety at en av akslingene er løs i inner CV joint eller hva?
Det er vel en låsering der også skulle en tro?

-Vidar
(Det regner gamle kjerringer i Bergen i kveld)
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Peders

Post by Peders »

Har du prøvd å sette den i gear når motoren går uten å ha clutchen inne, mulig clutchen din har hengt seg på aklingen.
vidar_78
-
-

Hmmm,

Post by vidar_78 »

Peders wrote:Har du prøvd å sette den i gear når motoren går uten å ha clutchen inne, mulig clutchen din har hengt seg på aklingen.
Hmm, interessant.... hvordan kan d gå til, og hvis den har det, hvordan løser jeg dette?... (du mener akslingen, sant?)

Skal sjekke dette med en gang :D

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ett ofte oppdukkende problem er skade på splinesene i enden på høyre drivaksel inn i kassa. Stort sett har dette vært ett problem på de nyere T4, ikke de gamle, samt den kjente og anerkjente møkkabilen Sharan.
Du vil da se mye rødt støv rundt denne enden.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vidar_78
-
-

Re: Hmmm,

Post by vidar_78 »

vidar_78 wrote:
Peders wrote:Har du prøvd å sette den i gear når motoren går uten å ha clutchen inne, mulig clutchen din har hengt seg på aklingen.
Hmm, interessant.... hvordan kan d gå til, og hvis den har det, hvordan løser jeg dette?... (du mener akslingen, sant?)

Skal sjekke dette med en gang :D

Vidar
Ja, nå har jeg sjekket dette også... Når jeg setter den i gir, gir de utslag på speedometeret, noe som indikerer at clutch'en er ok.

Synes det hele er veldig merkelig, for det er ingen ulyder av noe slag..
Jeg får tre inn i kjeledressen igjen i morgen og sjekke drivakslingene.
For å få ut de må jeg vel løsne nedre bærekuler igjen da?
Noen som vet om Møller har strekkboltene i "løs vekt"?

:D

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Peders

Post by Peders »

Venstre drivaksel glei ut hos meg ved bærekule bytte men da begynte jo gearkassa å lekke olje så det var ikkje vanskelig å oppdage. Er jo mulig din ikkje er kommet så langt ut som min gjorde, at den fortsatt holder tett. Byttet ikkje boltene så veit ikkje om dette er lagervarer.
wirre
-
-

Post by wirre »

Men hvis en drivaskel sklir ut ved girkassa, vil jo fortsatt leddet gå rundt, dvs også indre drivknute mansjett.. kanskje litt forvridd..
Martin

Den gule fare :)
Peders

Post by Peders »

Ingen ting ville gått rundt i midt tilfelle da akslingen løsnet på prismene inne i kassa ikkje i leddet.
vwbrumle

Post by vwbrumle »

Hadde samme problemet for 7 uker siden. På tur der bilen plutselig sluttet å dra i en sving. Ikke en ulyd i bilen, ikke en skrapelyd en gang. 3 ting det kunne være, clutch,girkasse, drivaksling. Bilen sto i ro og speedometer gikk som f... girkasse ble bestilt og da den jobben skulle påbegynnes finner mekaniker at akslingen var komme ut. Var et lager som var skadet men de hadde fikset det slik at det skulle holde. fikk igjen bilen kjørte 500 meter og da skjedde det igjen. men nå ble lager og andre deler skiftet og det virker enn så lenge...
Roger
Post Reply