Ombygging til TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Trygve Enger

Ombygging til TDI

Post by Trygve Enger »

Er det noen her inne som har erfaring med ombygging fra 2,4 diesel til 2,5 TDI?? Hvordan gjør man det med omregistrering?

Trygve
95 VW CARAVELLE - Oppgradert til TDI 150 hk
wirre
-
-

Post by wirre »

Tror det er beskrevet godt i tidligere poster, men det kan vel enkelt beskrives med at det meste må byttes. ink ledningsnett. Tror du kan bruke om igjen drivaksler radiator og ekspansjonstank til den + batteri og div annet småtterier.. Men det meste må altså byttes. Rådet som har blitt gitt er å faktisk kjøpe en 2.5TDI i stede for å bygge om! Bruk søkefunksjonen! den fungerer faktisk nå!
Martin

Den gule fare :)
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

Trygve Enger wrote:Er det noen her inne som har erfaring med ombygging fra 2,4 diesel til 2,5 TDI?? Hvordan gjør man det med omregistrering?
Har sniffet på en oppgradering ganske lenge.... men slo fort fra meg å sette inn en 2,5 TDI. Det blir for mye arbeid.
Men sette turbo på 2,4D er lettere(ikke lett, men lettere), og her er min innhentede informasjon sålangt:

1. Man kan kjøpe ferdig turbo-kit hos GIK-turbo. Dette settet inneholder det meste man trenger, og er ingen vanskelig sak å sette på dersom man er litt nevenyttig og HAR DET NØDVENDIGE VERKTØYET!!
Kit'et koster ca 20 000,- + mva, og i følge dem har de solgt mange...

2. Plukke deler fra en 2,5 TDI. Manifoilene (innsug/eksos) passer overens, bytte oljefilterholder slik at man får uttak for olje til turbo og retur til bunnpanne. Intercooler kan kjøpes utenom, er ikke kostbart og lett å modifisere om nødvendig.
Motorene på 2,4D har, for meg kjent, et generasjonsskille i '96 hvor man fikk bedre oljekjøling under stemplene. Har nærmere kjennskap til dette, men ble anbefalt å benytte en '96 motor eller nyere hvis jeg skulle sette turbo på...
Dieselpumpa kan med fordel justeres på, for å sikre drivstoff (ryker mer, men greit nok).
Estimat på brukte deler, ca 8000,- (sjekk www.bruktbildeler.com el. www.nbfbildeler.no)

Brett opp ermene, og sett av riktelig med tid.
Resultatet blir ikke TDI, men nærmere TDI enn bare D (jeg har prøvd en 2,4 TD, utrolig morsomt) :D

Når det gjelder omregistrering er det hk-avgift som må betales for å få det i vognkort. Jeg mener at GIK-turbo oppgav mellom 100-110 HK for de settene de leverer (teoretisk, mange faktorer i praksis som påvirker dette). Biltilsynet kan hjelpe deg mer med dette.
Mulig de også setter strengere krav til bremser og lignende for mer hk (vet ikke hva 2,4D er dimensjonert for).

Dette er ikke førstehåndsfakta fra meg, så se på dette brainstorming!!!

Lykke til!

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Trygve Enger

Post by Trygve Enger »

Takker for svar.... :lol: Ja delene er dyre, men det er også prisene på en TDI i bra stand. Tenkte på å ta inn delene fra Tyskland, må jo være billigere der. Har snakket med biltilsynet vedr ombygging. De krever dokumentasjon fra VW eller TÜV tilsv for hva som må endres for å få bilen godkjent med høyere HK. Tok en telefon til MØLLER, men de hadde ikke denne type dokumentasjon (virket heller lite interessert). Noen som har erfaring med dette her inne??? Bilen jeg har har clima-tronic med 2 soner (forran og bak). Er det noen som vet hvor tempratur sensorene befinner seg (både innvending og i motorrommet) ???

T
95 VW CARAVELLE - Oppgradert til TDI 150 hk
Ørjan Sandland
Car: T4 2001 ACV

Post by Ørjan Sandland »

vidar_78 wrote:Når det gjelder omregistrering er det hk-avgift som må betales for å få det i vognkort. Jeg mener at GIK-turbo oppgav mellom 100-110 HK for de settene de leverer (teoretisk, mange faktorer i praksis som påvirker dette). Biltilsynet kan hjelpe deg mer med dette.
Mulig de også setter strengere krav til bremser og lignende for mer hk (vet ikke hva 2,4D er dimensjonert for).

Dette er ikke førstehåndsfakta fra meg, så se på dette brainstorming!!!

Lykke til!

Vidar
På biler førstegangsregistrert før 1.1.1996 så tilkommer det ingen avgifter ved en effektøkning. Dersom du beholder bilen uendret i vekt, så er det heller ingen ekstra krav til bremser. Vi har grense på maks 100km/t i landet her, uavhengig av HK... og det er vognas hastighet og tyngde som skal bremses - ikke hestekreftene :). Moralen er - ikke gjør bilen tyngre!

Min 2.5B har nå 280K på telleren og går fint som aldri før, men jeg har jo tenkt tanken at jeg har lyst til å putte inn 2.5tdi om den skulle paje på noe tidspunkt.

mvh,
Ørjan Sandland
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Trygve Enger wrote:...Bilen jeg har har clima-tronic med 2 soner (forran og bak). Er det noen som vet hvor tempratur sensorene befinner seg (både innvending og i motorrommet) ???

T
Utetemperatursensoren din sitter vel bak fremre støtfanger, i nærheten av venstre tåkelys (evt -utsparing), såvidt jeg husker.
Gorm
Post Reply