Ta ut høytalere i dashbordet??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
tomla

Ta ut høytalere i dashbordet??

Post by tomla »

Noen som kan si meg hvordan de små fisahøytalerne er festet??
Nå har jeg prøvd å få de ut, men jeg tør liksom ikke å bare bruke vold heller.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Hmmm

Post by Rudeboy »

Har kun løftet dekselet selv, men om du benytter søkefunksjonen får du fram tråder om bl.a størrelsen på disse pinglehøytalerne og en del god informasjon :wink:

Selv skal jeg bytte mine med et par jeg fant på Clas Olsson til 350,- og siden trådene sier det skal være 4" dimm på speakersa og disse er det, burde det la seg gjøre greit - bare jeg også finner ut av hvordan jeg skal gripe høytalerne an :D

Et større spm er om jeg skal strekke nye kabler fra de høytalerne jeg skal handle på februarlønna, i tillegg til å sette ei panserlodding i koblingspunktet. Men det tar jeg da.

mvh,
Yngve S
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

ta en liten skrutrekker og vipp opp høytaler dekselet fra høyre side på fører side og venstre side på passasjer side så skal det første problemet være løst :D
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
tomla

Post by tomla »

Dekselet er jo ikke det store problemet da, men selve høytaleren sitter jo som bare f..n

Ingen som har tatt de ut??
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Hvis de ikke er skrudd så er de sånne klips som ligger rundt høyttaleren, da skal de bare være å brekke opp høyttalerene med et flatskrujern. Hvis du skal ha nye høyttalere så er det greiest å kjøpe 4" høyttalere med avklippbare festeører. Hos meg så satt jeg slik høyttalerkitt rundt hullet, pressa ned den nye høyttaleren og festet den med 2 stk skruer som jeg skrudde ned i dashbordet (jeg tok bare av to ører, de som lå mot a-stolpen). Hvis høyttalerne kan ha de gamle klipsene på så er vel det også greit.

Hos meg så ble det problemer da jeg fikk testa et focal komponentsett, de var rett og slett for dype, så kan være et problem...
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Ta et skrujern og kjør ned i membranen, vri godt rundt og ta så skrujernet ut av membranen. ta frem den ene fingeren du har (en av ti) og dytt den ned i samme hullet, bøy så fingen slik at den danner en krok. Så kommer vi til det viktige - ta sats og riv hele driten i filler!!!!.

Men det går også an å gjøre det på en mer sivilisert måte som noen av de andre har beskrevet :roll: :wink:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

he he en fagmann i gang ja he he :D :D :lol: :lol:
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

caravelleman wrote:Ta et skrujern og kjør ned i membranen, vri godt rundt og ta så skrujernet ut av membranen. ta frem den ene fingeren du har (en av ti) og dytt den ned i samme hullet, bøy så fingen slik at den danner en krok. Så kommer vi til det viktige - ta sats og riv hele driten i filler!!!!.

Men det går også an å gjøre det på en mer sivilisert måte som noen av de andre har beskrevet :roll: :wink:
EEEH? Stian, rabla for deg? Hehe... Tror du bør komme å vise meg denne bilen din.. Ikke bare de skryte bildene fra den var nylakka... :wink:
tomla

Post by tomla »

HEHE, da var de ute ja :twisted:

Metoden med skrujern og finger funket det, hehe

Da blir det nye DLS høytalere rund baut tenker jeg. 4" i dashbordet, 6,5" med separate tweeters i dørene og 2 stk 6x9" i hattehyllen. (Også en liten sub under setet da :D)
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Få ut de ubrukelige høytalerene var en sak, feste de nye på plass er en annen...

Prøvde først med å bare klemme de fast med dekselet, men det fungerte ikke. Endte opp med å lime de med butylgummi striper, og dette har fungert greit. Er det noen bedre løsninger der ute?
tomla

Post by tomla »

Det var noe sånt jeg hadde tenkt å gjøre også, er jo ingen mulighet til å få satt skruer i noe sted der så....
tomla

Post by tomla »

Et lite spørsmål til:

Alle sier at det er best å montere tweeterne så nærme basselementet som mulig, men er det ikke bedre å trekke diskanten så høyt opp på døren som mulig?

Det skulle være plass der vindussveiven ville stått om man hadde hatt det.

Noen tanker om dette??
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

tomla wrote:HEHE, da var de ute ja :twisted:

Metoden med skrujern og finger funket det, hehe

Da blir det nye DLS høytalere rund baut tenker jeg. 4" i dashbordet, 6,5" med separate tweeters i dørene og 2 stk 6x9" i hattehyllen. (Også en liten sub under setet da :D)
tuller du nå? brukte du min fantastiske metode? Vel, som prinsen sier så er jeg fagmann :roll: :wink:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
tomla

Post by tomla »

Jada, en fagmann vet hvordan det skal gjøres ;)
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

tomla wrote:Et lite spørsmål til:

Alle sier at det er best å montere tweeterne så nærme basselementet som mulig, men er det ikke bedre å trekke diskanten så høyt opp på døren som mulig?

Det skulle være plass der vindussveiven ville stått om man hadde hatt det.

Noen tanker om dette??
Eg har DLS komponent i min. Diskantene er monter i originale høytaler hull i dashbordet. Montert på ein bite patentbond, slik at ein får vinkla den mot mitten av bilen. Så er det montert 6,5" basser i dørene.
Funker supert.
tomla

Post by tomla »

Da var DLS-ene montert, i hvert fall noen av dem ;)

Jeg fikk inn 6,5" nede i dørene etter litt moding av den originale høytalerrammen. Tweeterne felte jeg inn øverst på dørene, rett under bryterne til vinduene.
I dashbordet står det nå 4" classic.

Det eneste jeg har å utsette foreløpig er litt lite bass, men det kommer seg vel med 2 stk 6x9 i hattehyllen og en 12" under baksetet :twisted:
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Hjelper mykje med berre ein 10" under setet, slik som eg har.
Så det bør hjelpe mykje med det som du skal montere.
tomla

Post by tomla »

HEHE, det hjalp mye bare med sub-en ja :twisted:

Nå gjenstår det å skjære hull i hattehyllen, samt å lage kasser til 6x9-ene. Hmm , tror det får vente til været blir litt bedre. Nå er jeg lei av å stå ute i drittværet og jobbe :x
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Tyskerbrakkas soundsystem

Post by Rudeboy »

Har ikke gjort mye med min, bytta ut Blaupunkten i høst da det ikke lengre var bare displayet som ikke funka...

Satte inn en basskasse jeg fikk med en sånn billig-DVD & surround"anlegg" jeg betalte alt for mye for i 02, og du vider helevette for en forskjell det ble i lydbildet !

Fra Blaupunkt-tiden var det som å ha en reiseradio hengende på uthuset ved hytta, når man sager ved - du hører det er "noe" der men øret evner ikke å lytte...

Nå har jeg fremdeles disse to i dashen som etter hvert skal ut, men til da er det himmelrik til forskjell fra tidligere. Bare pga JVC-spiller og ett basselement i egen kasse bakerst i bilen.

Skøy !

mvh,
Yngve S
Post Reply