Montering av tilhengerfeste på 95 mod. T4 Buss
Montering av tilhengerfeste på 95 mod. T4 Buss
Har tittet under bak og kan konstantere at det alerede er kuttet hakk i støtfanger under for hengerfeste. Men er resten av bilen "klar" for montasje av hengerfeste el. er det mer som må klargjøres før slikt kan finne sted?
Har mest sansynlig fått tak på et brukt hengerfeste fra en 92 mod. caravelle. Skal vel ikke by på problemer å montere dette på en 95 mod. Caravelle 10 seters buss? Eller har de endret oppsett/ oppheng for reservehjul i denne årsperioden el. fra kombi- bil til Buss (er jo fler vifter som ligger under bilen for seteradene bakover )
Takk for tips!
MVH: Geir
Har mest sansynlig fått tak på et brukt hengerfeste fra en 92 mod. caravelle. Skal vel ikke by på problemer å montere dette på en 95 mod. Caravelle 10 seters buss? Eller har de endret oppsett/ oppheng for reservehjul i denne årsperioden el. fra kombi- bil til Buss (er jo fler vifter som ligger under bilen for seteradene bakover )
Takk for tips!
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-Ned med reservehjul.
-Av med støtfanger.
-Monter hengerfeste. Mener det var 90nm på boltene.
-Dra ledningsnettet på rett plass. Gul+svart+blå til venstre og grønn+rød+brun til høyre. Bruk blå til jording og bruk kabelsko på ledningene inn på baklampa og ikke strømtjuver.
-Monter fanger
Trur og mener bestemt at boltene til hengerfestet skal byttes hver gang de monteres. Kjøper du uorginalt, sjekk boltkvaliteten før kjøp. (8.8 eller 12.9 trur jeg det står)
-Av med støtfanger.
-Monter hengerfeste. Mener det var 90nm på boltene.
-Dra ledningsnettet på rett plass. Gul+svart+blå til venstre og grønn+rød+brun til høyre. Bruk blå til jording og bruk kabelsko på ledningene inn på baklampa og ikke strømtjuver.
-Monter fanger
Trur og mener bestemt at boltene til hengerfestet skal byttes hver gang de monteres. Kjøper du uorginalt, sjekk boltkvaliteten før kjøp. (8.8 eller 12.9 trur jeg det står)
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
En ting du glemte: Demonter FESTENE til støtfanger.. (Hengerfeste "er" disse festene)
Du kan også forvente at du kommer til å dra av 50% av boltene (Det gjorde i alle fall jeg) Helt ok jobb, gjort på ett par timer... Mener det var 8.8 bolter som satt på min.. Husk at ledningene skal inn i den høyre baklykta! hvis ikke finner du kun blinklys til venstre
Du kan også forvente at du kommer til å dra av 50% av boltene (Det gjorde i alle fall jeg) Helt ok jobb, gjort på ett par timer... Mener det var 8.8 bolter som satt på min.. Husk at ledningene skal inn i den høyre baklykta! hvis ikke finner du kun blinklys til venstre
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Stemmer det at man må "forevise" bilen med hengerfeste på biltilsyn for å få det godkjennt?
Nye 8.8 bolter skal jeg nå få satt på, men om bilen må vises, vil de ikke da kreve at monteringen av feste er utført av kyndige med veggen full av diplomer?
Kabelsko? hvordan ser de ut igjen? Strømtyver...hva er nå det?
Har en tilhenger parat så jeg kan se at rett lys lyser under monterings- arbeidet.
Nye 8.8 bolter skal jeg nå få satt på, men om bilen må vises, vil de ikke da kreve at monteringen av feste er utført av kyndige med veggen full av diplomer?
Kabelsko? hvordan ser de ut igjen? Strømtyver...hva er nå det?
Har en tilhenger parat så jeg kan se at rett lys lyser under monterings- arbeidet.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Ikke vondt ment, men for å koble sikre koblinger og du ikke vet hva kabelsko og strømtjuv er bør du kanskje overlate jobben til en som har gjort dette før.
Anbefaler i grunnen å lodde ledningene sammen og beskytte de godt med teip, eller bruke vrihylser som elektrikere bruker eks. i takbokser i de tusen hjem.
Du kan også fjerne 0,5 mm isolasjon på den ledningen du skal koble deg inn på, surre den nye rundt og bruke loddebolt.
Vær nøye med god kvalitet på jordingskoblinger.
Lykke til
Anbefaler i grunnen å lodde ledningene sammen og beskytte de godt med teip, eller bruke vrihylser som elektrikere bruker eks. i takbokser i de tusen hjem.
Du kan også fjerne 0,5 mm isolasjon på den ledningen du skal koble deg inn på, surre den nye rundt og bruke loddebolt.
Vær nøye med god kvalitet på jordingskoblinger.
Lykke til
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Takk for tips.
Har gjort en del kobblinger opp gjennom tiden, men har aldrig fundert på hva de ulike kobblinger heter. Har loddebolten klar, så om jeg ikke finner de rette kobblingene, så gjør jeg som du beskriver med å fjerne 5mm av ledningen og lodder på respektive fra hengerfeste
mvh: Geir
Har gjort en del kobblinger opp gjennom tiden, men har aldrig fundert på hva de ulike kobblinger heter. Har loddebolten klar, så om jeg ikke finner de rette kobblingene, så gjør jeg som du beskriver med å fjerne 5mm av ledningen og lodder på respektive fra hengerfeste
mvh: Geir
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Den er grei.
Liker best homogene,loddede koblinger, kan i grunnen benytte rekkeklemmer eller sukkerbiter.
Strømtjuv, anbefaler ikke å bruke denne, kan lett bli dårlig kontakt, irr ol. på sikt ved fuktighet og temperatursvingninger
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=384974
Kabelsko, er en bedre sak, men metallet kan være eksponert og gi kortsluttning om den kommer i kontakt med gods, det finnes andre kabelsko som er gummiert, slike som eks. brukes i forbindelse med bilstereo
http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... 6%3b251135
Liker best homogene,loddede koblinger, kan i grunnen benytte rekkeklemmer eller sukkerbiter.
Strømtjuv, anbefaler ikke å bruke denne, kan lett bli dårlig kontakt, irr ol. på sikt ved fuktighet og temperatursvingninger
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=384974
Kabelsko, er en bedre sak, men metallet kan være eksponert og gi kortsluttning om den kommer i kontakt med gods, det finnes andre kabelsko som er gummiert, slike som eks. brukes i forbindelse med bilstereo
http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... 6%3b251135
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Halla....
hvorfor stå og klø seg i hode og lage dårlige kontakter når mye tid er spart og det finnes ledningsmatter og få kjøpt for knappe fem hundre kroner, alt som her trengs er og ta av høyre baklykt, koble fra orginalkontaktene og så sette på tilhenger koblingene i mellom.
Elektrisk ledningssett, tilhengerfeste
7-polet kontakt bosal nummer TIL/006-658
Kjøretøy
Egenskaper
tilhengerkontakt 7 -polet, inkl. org. Pluggkontakt
Artikkelstatus: normal
nettopris: NOK / Stykk
Antall: 1
Teknisk informasjon:
Monteringstid kabelsett kode S = inntil 30 min. , Ikke for Ungarn
allmenn informasjon:
Chassisnummer ->| 70-T-199000 5061 T° (T4) inkludert 4x4 (Syncro)
hvorfor stå og klø seg i hode og lage dårlige kontakter når mye tid er spart og det finnes ledningsmatter og få kjøpt for knappe fem hundre kroner, alt som her trengs er og ta av høyre baklykt, koble fra orginalkontaktene og så sette på tilhenger koblingene i mellom.
Kjøretøy
Egenskaper
Teknisk informasjon:
allmenn informasjon:
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Hvor får du tak i dette?Hørtes genialt ut!Finnes det til andre biler også?Torle wrote:Halla....
Kjøretøy
Egenskaper
Teknisk informasjon:
allmenn informasjon:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....