Når nåla nærmer seg 70km/ timen begynner det en irriterende ule-lyd som typisk kommer fra vind som treffer ett eller annet der på panseret...eller var det grillen...eller er det i antenna??
Kom med tips!
Er sikker på at ulyden skyldes vinden da den varierer i intensitet avhengig av vinden utenfor (som når man møter et vogntog)
Bilen er en buss- utgave fra 1995, kort utgave 2.4D og ellers orginal. Vet ikke hva slags vindus- viskere som sitter på. Kan jo komme fra de også da...men da burde lyden forsvunnet når man brukte de... :
Ulelyder kan godt være hjullager. Er det noe slikt?
Svinger du frem og tilbake i veien når lyden oppstår og den forandrer seg i forhold til hvilken vei du svinger kan det være dette.
Nix. Lyden er av mer "plystrende" karaktær og forandres kun ved hastighet el. vindkast som treffer bilen. Hva med speila?
Får jo bare flytte og bøye på ting og kjøre en testrunde for å se om jeg har rettet på det rette...
Hvordan er dørpakningene dine?
Og er de tynne ekstra pakningene over døra på plass?
(Jeg tenker på den som går opp a-stolpen og over døra før slutter ved b-stolpen.)
Jeg har ikke disse på bilen for tiden og synes det er vindsus når jeg kommer opp i fart, og mistenker disse for å være synderne.
I dag hentet jeg min andre bil (volvo) fra service. Når jeg hentet den fikk jeg vite at støtdempere var ødelagte. Dette på grunn av ulyder nå de skulle teste den. Merket også lyden. Så skulle jeg i vaskehallen og oppdaget at panser ikke var i lås. Kunne kostet meg dyrt.....
monor wrote:En historie om hvor galt det kan gå....
I dag hentet jeg min andre bil (volvo) fra service. Når jeg hentet den fikk jeg vite at støtdempere var ødelagte. Dette på grunn av ulyder nå de skulle teste den. Merket også lyden. Så skulle jeg i vaskehallen og oppdaget at panser ikke var i lås. Kunne kostet meg dyrt.....
Minnes en sak fra 2004. Jeg varpå vei hjem på motorsykkel fra Sverige og møtte en Mercedes rundt en sving ved Skjæringen. Panseret var ikke helt nede. Jeg blinket med fjernlyset og snudde og kjørte etter bilen for å advare mannen.
Føreren av bilen var mest interesert i kappkjøring og ga gass. Jeg så bilen senere ved Ullerøy.......bilen sto ved veikanten med panseret opp mot taket på bilen. Det var ingen pen syn.
CARAMELLE wrote:...men kom ulyden i dør- hengslene dine ved 65km/ t , avhengi av mot eller medvind?
Lyden kom ikke fra dørhengslene. Men på grunn av slakke dørhengsler klemte ikke døra skikkelig igjen, slik at luft ble presset inn mellom pakning og dør. Skikkeli irriterende pipelyd når jeg oppnådde en viss fart.
Var ikke så veldig mye slakk i hengslene, men med nye hengsler ble lyden borte.
Høres ut som vindstøyen kommer fra "fronten"
Ser at frontruter er byttet. Kanskje har de som satt den inn gjort dårlig arbeid så det "piper og synger" i gummi-listen mellom vindu/ karroseri. Eller har de limt for dårlig og at det "piper" der?
Ha!
Jeg fikk rett....(desverre? )
Min Far satt på passasjer-siden og lette etter mulige forklaringer på sterk vind- sus på høyre side ved hastigheter på 60km/t og opp. Han trykket forsiktig på frontruten oppe i Høyre hjørne og hele ruta beveget seg 4-8mm utover! Utrolig at ikke vann har kommet inn når jeg har vasket bilen med høytrykk...
Men...Mysteriet er løst...hele frontruta er løs på høyre side!!
på tide å bytte... eller kan den limes på nytt??
....Uansett...til en glassmester skal jeg og høre hva de mener om saken...