Caravelle vs. transporter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

Caravelle vs. transporter

Post by monor »

Truet samboeren min i dag med at den dagen caravelle-bussen stopper, kjøper jeg en transporter varebil som "arbeidsbil". Begynte så å tenke mer på forksjellen på en caravelle og transporter. Er det bare støydemping og kosmetiske forhold som er forskjellen? Er nyttelast etc. den samme, eller er hele konstruksjonen forskjellig?
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Re: Caravelle vs. transporter

Post by vidar_78 »

monor wrote:Truet samboeren min i dag med at den dagen caravelle-bussen stopper, kjøper jeg en transporter varebil som "arbeidsbil". Begynte så å tenke mer på forksjellen på en caravelle og transporter. Er det bare støydemping og kosmetiske forhold som er forskjellen? Er nyttelast etc. den samme, eller er hele konstruksjonen forskjellig?
Som du sier mangler det mye interiør i en transporter vs caravelle, men det er også andre forskjeller mener jeg.
Disse bilene har torsjonsfjærer foran, og spiralfjærer bak. Jeg vet at torsjonsfjærene fremme er inndelt i fargekoder, der de ulike fargene representerer en fjærstivhet (fjærkonstant). Mener Transporteren har stivere fjærer foran, bak er jeg ikke sikker.
Bilene er også utsyrt med en lastavhenging ventil på bremsene bak, dvs mer last bedre bremsekraft. Det er mulig denne ventilen har andre karateristikker på en transporter....

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Caravelle vs. transporter

Post by VWegard »

vidar_78 wrote:
monor wrote:Truet samboeren min i dag med at den dagen caravelle-bussen stopper, kjøper jeg en transporter varebil som "arbeidsbil". Begynte så å tenke mer på forksjellen på en caravelle og transporter. Er det bare støydemping og kosmetiske forhold som er forskjellen? Er nyttelast etc. den samme, eller er hele konstruksjonen forskjellig?
Som du sier mangler det mye interiør i en transporter vs caravelle, men det er også andre forskjeller mener jeg.
Disse bilene har torsjonsfjærer foran, og spiralfjærer bak. Jeg vet at torsjonsfjærene fremme er inndelt i fargekoder, der de ulike fargene representerer en fjærstivhet (fjærkonstant). Mener Transporteren har stivere fjærer foran, bak er jeg ikke sikker.
Bilene er også utsyrt med en lastavhenging ventil på bremsene bak, dvs mer last bedre bremsekraft. Det er mulig denne ventilen har andre karateristikker på en transporter....

Vidar
Interiør og fjærer er vel hovedsaklig forskjellene hvis en ser bort fra at Transporteren beholdt den korte fronten når Caravellen fikk "langnesen" i -96.
Transporter har stivere fjærer både foran og bak for å ha høyest mulig nyttelast, mens på Caravelle er komforten prioritert.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply