Fukt i hovedlysglass

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
fluefiskeren

Fukt i hovedlysglass

Post by fluefiskeren »

Heisan, har nettopp blitt eier av en 02 mod. 2,5tdi caravelle, og er stort sett svært fornøyd med bilen :D
Men da jeg skulle vaske bilen i vaskeautomat oppdaget jeg en god del fukt i spesielt høyre hovedlysglass.
Det er jo høytrykkspyling som forvask i automaten,men dette skal vel ikke være noe problem?
Uansett, er det noen på dette flotte forumet som har noen formening, tips?
Må jeg skifte begge hovedlysene eller fins det en måte å få vekk fukten på?
Bedre føre var, enn etter alt for sent ;-)
Caravelle 2,5 TDi
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Om det er dugg kan det bare være at fordi du påfører kaldt vann på et lunket / varmt lykteglass, glasset kjøles ned på innsiden i en varm omgivelse, kan dette kondensere på innsiden.
(les, du oppnår duggpunkttemperaturen)

Ta av gummileppe som tetter på baksiden og la den være av til det har tørket ut.

Du kan også ha en liten sprekk i glasset.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
huge

Post by huge »

Jeg hadde samme problem på min -97 (lang front). Plukket ut hele lykta, dvs av med blinkelys og plata mellom grill og støtfanger så er det bare å skru de ut. Tror det var torx skruer her...

Inne i varmen tok jeg av lykteglasset (festet med klips) og lot hele huset tørke. Pusset samtidig noe støv av reflektoren. Smurte pakninga med silikonfett for pakninger (ikke lim!). Montering i omvendt rekkefølge :-)

Har vært duggfritt siden da.

-mvh Huge
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Jeg tror disse glassene er limt, er det på min 2000 modell.
Ved rengjøring av reflektor, det er lett å få riper som i grunnen ødelegger den reflekterende effekten.

Har gjort dette på følgende måte, lunket vann mye Zalo og bomullsdott, vask forsiktig, skyll med varmt vann, la det lufttørke.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
fluefiskeren

Post by fluefiskeren »

Takk for gode svar.
Gjorde som Tom foreslo og tok av gummikoppene og lot den stå med fullt lys en halvtimes tid.
Problem solved :D
Bedre føre var, enn etter alt for sent ;-)
Caravelle 2,5 TDi
Post Reply