Smøring av dørlåser
Smøring av dørlåser
Hva anbefaler folket til smøring av dørlåsene på T3?
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Lås + olje = bra
Som for andre VW, låsolje.
mvh,
Yngve S
mvh,
Yngve S
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Lås + olje = ikke sikker
Trolig sannhet med modifikasjoner.
Når det gjelder låssylinder med låsetapper mener jeg at disse ikke skal "smøres" men rengjøres, eks. skylles i white sprite, smøring som gjelder kan være grafittfett (bly fra en blyant) (snakker da om der nøkkelen går inn).
Når det gjelder andre bevegelige stag og deler er olje eller fett sikkert greit.
En nøkkel med litt olje på har en tendens til å suge til seg småstein, lommerusk og støv og dette vil ikke jeg dytte inn i låssylinderen.
En låskasse hjemme kan godt smøres innvendig (fjærer og andre bevegelige deler).
Låssylinder derimot er en presisjonsduppeditt, jeg ville heller skylt vekk småspon og dritt, kanskje parafin også kan benyttes, legger igjen et lite fettlag.
Når det gjelder låssylinder med låsetapper mener jeg at disse ikke skal "smøres" men rengjøres, eks. skylles i white sprite, smøring som gjelder kan være grafittfett (bly fra en blyant) (snakker da om der nøkkelen går inn).
Når det gjelder andre bevegelige stag og deler er olje eller fett sikkert greit.
En nøkkel med litt olje på har en tendens til å suge til seg småstein, lommerusk og støv og dette vil ikke jeg dytte inn i låssylinderen.
En låskasse hjemme kan godt smøres innvendig (fjærer og andre bevegelige deler).
Låssylinder derimot er en presisjonsduppeditt, jeg ville heller skylt vekk småspon og dritt, kanskje parafin også kan benyttes, legger igjen et lite fettlag.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Syncronaut
- -

Jeg tok en runde på låssylinderen på førerdøren i høst, og vinteren har vært en helt annen enn tidligere år...
Metoden jeg brukte var å ta ut alle låseplater og fjærer (her kan det være greit å notere seg rekkefølgen ved demontering, for å gjøre puslespillet noe lettere ved montering...
), rengjøring (tror jeg brukte white spirit), blåsing og deretter smøring med grease (såvidt jeg husker falt valget på hjullagergrease, den kleber så fint). Når alt er montert kan du ta nøkkelen inn og ut og låse opp og igjen noen ganger og tørke av overflødig grease innimellom, for å unngå "lommeruskproblematikken" som Tom Bringsvor skisserer.
Jeg vet at man skal bruke grafitt på slikt, men i slikt klima som vi finner en del av her til lands, er det greit å beskytte metalldeler fra kontakt med fukt, og da er grease et greit hjelpemiddel...
Metoden jeg brukte var å ta ut alle låseplater og fjærer (her kan det være greit å notere seg rekkefølgen ved demontering, for å gjøre puslespillet noe lettere ved montering...
Jeg vet at man skal bruke grafitt på slikt, men i slikt klima som vi finner en del av her til lands, er det greit å beskytte metalldeler fra kontakt med fukt, og da er grease et greit hjelpemiddel...
Gorm
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Syncronaut wrote:Jeg tok en runde på låssylinderen på førerdøren i høst, og vinteren har vært en helt annen enn tidligere år...
Metoden jeg brukte var å ta ut alle låseplater og fjærer (her kan det være greit å notere seg rekkefølgen ved demontering, for å gjøre puslespillet noe lettere ved montering...), rengjøring (tror jeg brukte white spirit), blåsing og deretter smøring med grease (såvidt jeg husker falt valget på hjullagergrease, den kleber så fint). Når alt er montert kan du ta nøkkelen inn og ut og låse opp og igjen noen ganger og tørke av overflødig grease innimellom, for å unngå "lommeruskproblematikken" som Tom Bringsvor skisserer.
Enig med du,
Jeg prøver i grunnen å unngå låsolje / opptiningspray, det siste tørker vel også ut og fjerner orginalt fett, hvis det er noe igjen da, og helt bart tørt metall er utsatt for kondens som lager trøbbel når det blir kaldt.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Syncronaut
- -

-
Caravelle-Kai
- -

Helt til batteriet er tomt, og det ikke har vært en nøkkel i låsen på laaaang tid...oyvinla wrote:fjernstyrt sentrallås er tingen
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Re: Smøring av dørlåser
Jeg bruker Teflon Smøremiddel fra Biltema.Nico wrote:Hva anbefaler folket til smøring av dørlåsene på T3?
Bruker denne til nesten all oppsmøring av bevegelige deler både på verktøy, låskasser, hengsler, glideskinner på vinduer i huset etc. etc....
Kan brukes til nærsagt alt som trenger å smøres (ikke kjærringa da
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com