Flere kjøpsråd!?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
seagull

Flere kjøpsråd!?

Post by seagull »

Hei alle!
Jeg har etter en tids tilværelse uten Caravelle (T3 den gang), bestemt meg for å handle inn ett stk T4.

Spørsmålet som kommer da er som følger: Hva er det jeg bør se etter på disse bilene? Svake punkter? Er gearkassene (manuell) bra? Motorene (2.4D), hvordan er de med hensyn på pålitelighet og holdbarhet osv. Rust - hvor kommer den og hvor/hva skal man titte etter? Er det andre ting man bør (må!) være oppmerksom på, og hvilke "feller" kan man gå i !?

Jeg har også en campingvogn på ca 13-1400 kg, hvordan vil det være å slepe den etter en slik Caravelle? Skjønner jo at med kun ca 75hk så vil det ikke gå fryktelig fort i oppoverbakkene, men spørsmålet er mer om motor/gearkasse tåler belastningen?

På forhånd takk for svar!
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

En manuell T4 2,4 diesel er ikke akkurat noen rakett, men seig disse. Å dra vogn er ikke noe problem, så lenge du har god tid i motbakkene. Har selv dratt en del vogn med en slik. Med den vekten, regner jeg med at det er en boggie-vogn? Da sitter du bare og 'duver' avgårde....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har slept en Bjølseth 560 og hadde samtidig 10 mann ombord i vår gamle 93 mod T4 med 2.4D ifra Oslo til Gøteborg og hjem igjen. 5 gear ble aldri brukt på den turen....
Aldri mer er konklusjonen, men 2.4D er grådig fin å dra igang med da det skal mye til for å kvæle den under oppstart, noe 2.5TDi lett gjøres.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
monor
-
-

Post by monor »

Mine erfaringer om rust på caravelle:

1. Hjulbuer
2. I skjøter på karosseri
3. Rundt påfylling til diesel
4. Kanaler
5. Bakluke

Min hypotese (uten at jeg er ekspert) er at lakken på disse ikke er blant de beste (har en 1996 modell). Det virker som dritten "gror" fast. Kjører derfor med lakkrens to ganger i året.

Har bare positivt å si om bilen ellers. Eneste problemene jeg har hatt er kostnader for å utbedre verkstedsbesøk som tidligere eier har hatt på ikke merkeverksted.

Derfor; om du ikke kan gjøre det selv, eller du ikke kjenner noen som kan gjøre det ordentlig, la møller gjøre det!
Post Reply