T4 kjøpsråd? Pluss en haug andre spørsmål..

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
krheldal
-
-

T4 kjøpsråd? Pluss en haug andre spørsmål..

Post by krheldal »

Er på utkikk etter en caravelle, men er litt usikker på hva jeg egentlig skal se etter.
Budsjettet er på i underkant av 100.000 så det blir ikke en ny bil akkurat.

Men hva skal jeg velge? Tdi'en har jeg egentlig mest lyst på, men de er dyr i forhold til 2,4d. Men jeg har jeg inntrykk av at disse motorene ryker før de har gått 200.000 hele gjengen. Og det liker jeg ikke helt. Stemmer dette?
Er tdi'en dårlige greier? Hvordan er det eventuelt å få tak i byttemotorer til disse? Er jo en del pene tdi'er med høy km til salgs for en billig penge.
Kan det svare seg å finne en pen bil med høy km, og heller bytte motor i denne dersom behovet skulle dukke opp?
Hvor lenge pleier 2,4'en å holde? Har inntrykk av at disse holder lenger.

Og så var det angående seter. Må ha bakseter med plass til barnesete, så det blir ikke aktuelt med combi-utgaven med den smale benken.

Finnes det kombinertbiler med god bakseteplass? Eller er alle de registrert som personbil. Hvilken betydning har det for meg prismessig om bilen er registrert som kombinertbil i forhold til personbil?

Ellers har jeg jo sett litt på bruktbiltester, og det er jo ikke til å stikke under en stol at Caravelle ikke kommer best ut akkurat. Men nå er det sånn at jeg skal ha en VAG uansett, så da er alternativene begrenset.

Er det spesielle feil jeg bør se etter når jeg kikker på biler?
Spesielle biler/motoralternativer som anbefales? (bør være billig i drift. Vil bli kjørt 7-8 mil for dagen).

Ellers kjøpsråd å komme med?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Finnes det kombinertbiler med god bakseteplass?

Ja lang modell har midtre sete rad fra buss / personbil, den har god plss
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mener bestemt at noen av de aller aller første korte kombiene hadde samme løsning før myndighetene pressa skilleveggen fremover å gjorde kort kombi til ett hælvete. Men da snakker vi steinalder-T4....

Ellers: Hvis tannreimskift og vannpumpeskift er fulgt opp hver 90k eller 5.år så skal dete ikke være noe problem med TDi.

I ditt tilfelle er det nok lang T4 kombi med TDi du blir mest fornøyd med hvis du ikke har busslappen, da gjelder kort TDi buss nr 5 (som er 2+3+3+2).
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

KM.stand

Post by Rudeboy »

Hvor langt bilen har gått behøver ikke bety særlig mye, Tyskerbrakka mi runda 412.000 heromdagen og den går godt så lenge "jeg vil" - dvs tar vare på den.

Jeg er fjerde eier i rekka og historikken var sånn høvelig klar med unntak av førstemann som ratta rundt med denne bilen jeg sitter i/på.

Det er diesel og som folk sier det, tar du rede på en slik bil kan den gå evig. Jeg gjør litt selv og har den på verksted (minst) én gang i året.

Se prosjekttråden "prosjekt og prosjekt... det er da bilen min" andre steder i forumet.

En kjempebil og du skal ikke la deg skremme av en bil som har mer enn 200k på meteret - kan de dokumentere at bilen har vært inne til servicer og at PKK er tatt hos stødige verksteder - well, da sier jeg kjøp bilen 8)

Makan til universalkjøretøy skal du leite lenge etter - 2wd som tar seg fram i snø til langt oppå fronten, drivstoffgjerrig, kjørekomfort og i min kan jeg nappe ut seter etter eget forgodtbefinnende (ex.buss nr.1, nå 8 seter).

mvh,
Yngve S
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Hva mener dere om denne?

http://www.motorborsen.no/ab2/search.wa ... peOffset=0

Godt kjøp?

Registerreim ble byttet på 100.000, i 2002.
Bør vel kanskje byttes igjen nå.
Rudeboy
-
-

Bilen

Post by Rudeboy »

Alt avhengig av hva serviceheftet sier, så mener jeg det er mye bra i denne - gode dekk året rundt (kan hende du må kjøpe nye vinterdekk ETTER neste sesong)...

Bytter du i tillegg til reima du nevner f.eks olje + filtre og slike "lausunger" av slitedelene så stiller du jo sterkt mht hvor du har bilen hen om du skal kjøpe den.

Gadd ikke sjekke bildene, så kun på spec.

Prøvekjør den, om mulig med vekt inni (hehe, byner bli kravstor her) og se hva du føler for bilen uten å ta i betraktning det du vet om den.

mvh,
Yngve S
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Hva er ca pris på bytte av registerreim, strammehjul og vannpumpe.

Og jeg ikke ett stort behov for å få det gjort på merkeverksted. :)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

mellom 7 - og 12 000,-
wickie
-
-

Post by wickie »

Syns bilen virker grei. I hvertfall i forholdt til pris-km.

Det er en kort type, dvs. skillevegg med integrert baksete (4seter), der blir det trangt mellom baksete og framsetene.

Den lange typen bruker orig. setebenk (3seter) og bak den står det en skillevegg. Her er det betydlig bedre plass.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Ja er klar over det med bakseteplassen i denne.
Hvordan er det egentlig å fjerne vegg og sette inn større seter i denne?

Må den da registreres om til personbil? Pris på noe sånt?

For egentlig er det kort modell jeg vil ha. (eller egentlig er det kort modell fruen vil ha).
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Hei!

Du skriver at du ikke har stort behov for å få skiftet reim på merkeverksted. Jeg vet ikke hva slags bruk du har av bilen din, men skal du langt er den mobilitetsgarantien du får når du bruker merkeverkstedet gull verdt; en kjenning opplevde motorhavari med en Golf i Nederland, etter en halv time kom taubilen og tauet ham til VW-verkstedet, to timer seinere fortsatte familen ferien i en leiebil, på VWs regning. Og siden motorhavariet skyldtes en feil som ble dekket av garantinen kostet heller ikke reperasjonen noe. Kan være verdt litt høyrere verkstedsregning å ha den tryggheten også.
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Jo selvfølgelig. Om de stiller med sånn garanti, (noe jeg ikke var klar over) så ser jeg absolutt fordelen med å bruke merkeverksted.

Men det går vel an å få garanti på arbeidet gjort på andre verksted også.
Det kan jo fort være snakk om bortimot halv pris har jeg inntrykk av (uten at jeg har sjekket så godt opp i dette).

Ser forresten at det er veldig mange minibusser til salgs. Og jeg har ikke lappen på minibuss. Så da lurer jeg på hva som må til for å nedregistrere en minibuss til personbil. En ting er setene som må ut, men sånn rent byråkratisk, hva skal til der? Og hva vil noe sånt koste.
Andre regler ved biler over ti år her også?
monor
-
-

Post by monor »

Fordelen med nedregistrert minibuss er at du får gode seter til baksetepassasjeren, og ikke den benken som står i kombiutgaven. Tror nedregistrering både byråkratisk og teknisk er en grei sak. Er også stor etterspørsel etter minibussene, da det begynner å bli vanskelig å oppdrive disse med tanke på kollektivfeltet.

Ser diskusjonen om merkeverksted. Anbefaler det på det sterkeste. Har selv hatt utlegg på 10-20000 på grunn av dårlig utført arbeid. Og, mobilitetsgaranti er KONGE. Sist gang tok det 45 minutter. Når vi kom til Møller Follo tok de bilen med en gang. Utrolig kjekt, ved at du slipper køen. "Ulempen" med mobilitetsgaranti er at du må utbedre det de finner på service for at den skal gjelde. Men, jeg antar da at de gjør en god jobb for å sjekke at bilen holdes. Så langt har det gått bra.

Min har nå ruslet 183000. Eneste problemet er at jeg ser rusten får godt tak i hjulbuer etc. Krever en dag hver vår for å holde det unne. Ellers helt glimrende bil. Glem kjøring over 110 km. Da føler du at motoren er på vei inn i fanget på deg.
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Er det noen som vet helt konkret hva som må til av papirarbeid og hva som er av utgifter i forbindelse med nedregistrering av minibuss?

Har inntrykk av at det er mye lettere å få tak i en grei minibuss enn en personbil/kombi.
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

. Glem kjøring over 110 km. Da føler du at motoren er på vei inn i fanget på deg.[/quote]

Hei Monor .
snakker du om en 2.4 eller en 2.5 TDI?
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Jeg antar 2,4.. for den følelsen har jeg hatt.

Hehe.
vwgutt
-
-
Car: T4 , T5 og A6
Phone: 95024169

Post by vwgutt »

Nedregistering av minibuss er ikke noe papir abeid.
Har gjort dette selv en gang.
Bestilte time på biltilsynet og sa jeg skulle omreg bilen til personbil.
Jeg plukket ut da en to seter benk som passet best for min løsning. Nå er det jo forskjellige sete løsninger på disse bilene.
Reiset på biltilsynet og viste den. Han sjekket så alle setene satt fast og at setebeltene fungerte på hver plass og sjekket at chassinummer stemte med bilen. Dette tok 5-10 min. Og så fikk jeg med godkjennings lapp av han og gikk i skranken og betalte for timen og nytt vognkort. Siden bilen var eldre enn 10 år så var det ikke noe avgifter. Hvis det er under 10 år så må denne avgiften betales inn først før du får nytt vognkort og den er godkjent.
Så dette er en veldig enkel operasjon.
monor
-
-

Post by monor »

2.4 d. Bare kjørt tdi en gang, og det var en merkbar forskjell. Imidlertid holder 110 lenge med denne bilen. Du merker med en gang at denne bilen ikke er laget for rask kjøring. Bryr meg ikke så mye om det. Det bare blir roligere i caravellen enn når jeg kjører volvoen.

Caravellen skal ha skryt for gode kjøreegenskaper. Utrolig retningsstabil.
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

monor wrote:2.4 d. Bare kjørt tdi en gang, og det var en merkbar forskjell. Imidlertid holder 110 lenge med denne bilen. Du merker med en gang at denne bilen ikke er laget for rask kjøring. Bryr meg ikke så mye om det. Det bare blir roligere i caravellen enn når jeg kjører volvoen.

Caravellen skal ha skryt for gode kjøreegenskaper. Utrolig retningsstabil.
Det er mulig at det er forskjellige utvekslinger og grader av støydemping ute og går.
Vi har vært i Sør-Europa hver sommer siden 80-tallet med diverse VW-Campere.

Vi marsjer fint 130 på motorveiene med vår gamle `94 mod. California 2,4D.
Den ligger da fjellstøtt på veien.
Selvfølgelig hører man at motoren jobber, men at man får motoren i fanget? Ikke tale om.....
Den ligger jo ikke på mer enn 3300 rpm. ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Nå har jeg fått økt budsjettet mitt litt og har funnet ut at det ikke hjalp særlig på antallet biler til salgs på vestlandet.

Men kom over denne. http://www.rubrikk.no/bil/542/64727/#

Kom med en vurdering dere som kan det. :?

Har sendt en mail å spurt om registerreim osv. Så nå venter jeg på svar.
Syns den så litt snasen ut jeg. Vet ikke helt hva jeg syns om kufangeren, men men... Bilen står hvertfall bare ca en times kjøretur unna, og behovet for ny bil begynner å øke.

Akkurat ja.. Solgt i november.. Kjekt.
monor
-
-

Post by monor »

skulle ikke dette være et bra eksemplar om du trenger en grei bil? Kan du få 9 seter også om du nedregistrerer.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... os=3&tot=3
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Jo hadde det ikke vært for at den står litt langt unna, så hadde jeg nok vurdert den.

Akkurat nå har jeg denne litt i tankene: http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... =11&tot=66

Men får ikke sett på den før til helgen. Så det er vel fare for at også denne blir solgt før før jeg får sett på den.

Og så mener jeg egentlig at det skal være mulig å få en OK Tdi til den prisen. Men lav km trekker opp.
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Vel. Den forsvant mellom fingrene på meg denne også.

Så nå er det denne som er i søkelyset:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... =27&tot=65

Men jeg bor litt langt unna.. Er der noen som bor i nærheten her? Hadde vært fint om noen kunne tatt en kjapp titt på den før jeg tar turen fra Bergen.
Rudeboy
-
-

Kanke se den, men av bildene ser jeg...

Post by Rudeboy »

Den har jo ikke bare tåke-/grøftelys og tusenmetring i front, men seks seter og Webasto - sistnevnte koster vel 20 laken å ettermontere om jeg ikke tar feil.

Pen i lakken ser det ut for, selv om man må på nært hold for å se slikt, og under ? Ingen anelse.

Om du får noen drammensere til å se på den skal du åkkesom ikke bli overasket over at den er bra, syns prisen var fin, jeg :wink:

NAF-test, som kjøper (sic) må dekke er noe jeg ville kjørt den igjennom åkkesom :roll: Da får man en god tilstandsrapport, noe man vel også gjør om du kjører den til service hos VAG og spør "ser dere noe feil med denna ?" 8)

Hadde kona og meg sett denne til høsten når det kan hende vi bytter ut Tyskerbrakka, så er det ikke usannsynlig den hadde blitt med hjem. Så hadde jeg kasta den idiotveggen baki til H såsnart den hadde rundet sine ti år på norske veier - liker ikke dem.

Det er hva jeg synes om akkurat den i Drammen, usett.

mvh,
Yngve S

P.S ! Forhandler = garanti en periode, så slike tilstandsrapporter fra NAF / VAG kan du evt. få selger (firma) til å betale, alt avhengig av om det er noe feil på den og hva slags feil det da eventuellt er...
monor
-
-

Post by monor »

Du kan bestille time hos NAF og få eier til å kjøre den dit. Jeg gjorde det på en bil i Tynset. Fikk da vite av NAF at jeg ikke burde kjøpe den. Det var oppdaget skjevheter i bilen pga. kollisjon. Men den var fin på bildene som eier sendte meg!
Post Reply