Blande olje

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
magn(e)um
-
-

Blande olje

Post by magn(e)um »

Kan man blande olje av samme kvalitet, men ulik viskositet?

Jeg tenkte å bytte olje på 'vellen min (2,5tdi), og har to kanner syntetisk olje stående som burde være OK. Problemet er bare at jeg ikke har nok av noen... Jeg har 4liter 5-50 og 2liter 5-40. Kan jeg blande disse, eller vil det være ren galskap?

magne
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Uten at jeg har noen kunnskap om dette ville jeg uansett ikke blandet olje, jeg ville kjøpt en type god helsyntetisk olje og helt på min bil... Er vell det samme om det er d eller tdi i dette tilfelle, de skal vell ha helsyntetisk?

Husk å bytte filter samtidig :)
Espen

TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Nei ikke til og annbefale :) Men hadde du hatt en gammel bil så hadde jeg .... i det. Men generelt ikke til og annbefale.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.

Jan ove sandnes
Drammen
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du kan blande alle slags motoroljer solgt i Norge, det er ikke farlig. (Bare ikke fyll vanlig olje på en pumpedysemotor(gjelder T5)
Derimot skal du tenke på at har du tenkt å blande en god og en dårlig kvalitet olje, så drar du den gode ned og ikke den dårlige opp. :wink:

Og når motoren/bilen blir gammel er det faktisk DA det er viktig å tenke på olja du stapper i den. :wink:

Samme gjelder service. De gamle trenger mer oppfølging enn en ny bil. Dessværre tenker folk motsatt. :roll:
Last edited by Der Postmeister on 08 Apr 2007, 12:58, edited 1 time in total.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

ifølge datablader fra forskjellige oljeleverandører går det bra å blande olje. viskositeten på blandingen vil ihvertfall være like bra som den oljen med dårligst viskositet. mineral og syntetisk olje kan også blandes. dette vil da bli en delsyntetisk olje, med egenskaper avhengig av hvor mye av hver olje som blir tilsatt.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Det er et NATO krav at oljen må kunne blandes.
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Ble jeg mye klokere?

Prøver å konkludere: Å blande to oljer med ulik viskositet men lik kvalitet er relativt uproblematisk, men man har ikke styring med hvilken viskositet ressultatet får og kan derfor ikke anbefales(?). Blander man god og dårlig olje får man mer dårlig olje. Blander man syntetisk og mineral får man egentlig delsyntetisk, av ukjent kvalitet og viskositet(?)

Skal man da av en eller annen grunn gjøre dette må man blande oler som har en viskositet og kvalitet som er akseptabelt for motoren, og kvaliteten på oljen styres av den dårligste.

PS: er det mulig å komme til for filterbytte uten å demontere dekser under bilen?

magne
TOBLERONEJAN
-
-

Re: Blande olje

Post by TOBLERONEJAN »

magn(e)um wrote:Kan man blande olje av samme kvalitet, men ulik viskositet?

Jeg tenkte å bytte olje på 'vellen min (2,5tdi), og har to kanner syntetisk olje stående som burde være OK. Problemet er bare at jeg ikke har nok av noen... Jeg har 4liter 5-50 og 2liter 5-40. Kan jeg blande disse, eller vil det være ren galskap?

magne
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en kanne til av 5-50 evt mere av 5-40 og fått en olje på motoren.

Jan ove sandnes
Drammen
magn(e)um
-
-

Re: Blande olje

Post by magn(e)um »

TOBLERONEJAN wrote:
magn(e)um wrote:Kan man blande olje av samme kvalitet, men ulik viskositet?

magne
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en kanne til av 5-50 evt mere av 5-40 og fått en olje på motoren.
Det blir nok konklusjonen ja. Fikk ikke bytta noen olje i dag, så da kan jeg jo vente til butikkene åpner på tirsdag.

5-50 eller 5-40?

Og så var det det pokkers filteret da....
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg skal ha Tyskerbrakka inn på olje-"service" neste mandag og fordi det ikke er allverdens med kjøring fram til da så har jeg helt på en halvliter nå i påska.

Som det er nevnt er det NATO-krav at all olje skal kunne blandes om enn for en kortere periode - aner ikke hva det vil gjøre med min motor som nå er rett under 415.000km å få både syntetisk og mineralolje i seg, men jeg ville antatt den hadde hatt det bedre med kun én av dem - og VAG døtter i syntet så da gjør jeg også det.

mvh,
Yngve S
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Vel på min caravelle mener castrol at jeg burdet bruke 5W 30.
Her kan du sjekke din bil :D Klikk på smøretabell under verktøy. Det er forskjell på varebiler og personbiler. http://www.castrol.com/castrol/castrolh ... oryId=3130

Tror du må ta av dekselet under motoren men er ikke sikker. sikkert andre her som kan hjelpe deg med det.

Jan ove sandnes
Drammen
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Enten ta av plata under motor eller skjære høl i plata så du kommer til. Mange har gjort dette og.
Bruk orginalfilter. Ikke no å spare på uorginalt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei
olje kan blandes sammen ,men Filter kjøper jeg kun hos Storebror, den har rett størreslse og denne 6- kanten bak, men olje som har denne vw gokjenning er greit og handle andere steder. Jeg har også byttet Bunnpluggen ,den orginale er håpløst .har nå en fra Würth som har større nøkkelvide som er mye greiere å skrue med .
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Post Reply