T3 Syncro: Prosjekt budget camper!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
sklepp
-
-

Post by sklepp »

hehhe, stilig det da. så får du studert understellet og.. :D
1987 Westy Hightop
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Det har skjedd lite siden sist, tiden har gått til jobbing og skole, og bilen har fungert utmerket!

Idag hadde jeg tenkt å reparere eksosanlegget, som var i ferd med å demontere seg selv.. Heldigvis er det bare den ytterste delen, grenrørene holder fortsatt stand.. men i fjor røyk eksospotta, og den ble byttet med noen gamle Simons potter jeg fant i garasjen. Dette fungerer fint, og gir en litt dypere lyd med litt snerr, uten å bråke for mye.. (noen har kommet bort og lurt på om det er V8 i den.. :D )

Men dette var altså i oppløsning, så jeg tenkte å helsveise fra siste flens, en 2-3 timers jobb.. Men neida, det er som kjennt Alltid en skrue som ikke vi gi seg! Idag var det selvfølgelig den som står kjipest til, den øverste av de 3 på flensen(Bilde 2)! Her kunne jeg ikke være for brutal heller, og jeg ville ikke demontere røret fra resten med tanke på MYE ekstrajobb..

Etter 4! timers skjæring, banking, banning, sverting, sand i øyne, mygg som stikker og såre knoker kom heldigvis jæveln ut, og jeg kunne sette det sammen.. og heldigvis ble det tett og fint!

Det som står på tapeten for sommeren er et nytt strøk maling, ferdiggjøring av campingdetaljer, og en god del campingturer! :)

Image
Image
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

jeg har bannet en del når det gjelder det leddet der...

gikk til slutt det og men tok sin tid med kappskive
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
steinn
-
-

Post by steinn »

Eksos er gøy :!: :lol:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da har Syncroen fått en velfortjent pause for litt oppshining! Jeg FIKK nemlig et brukbart framkomstmiddel(mazda 626) av en slektning, så da kjører jeg denne noen mnd..

Mange skumle tanker har inntruffet, hadde jeg tenkt økonomi hadde jeg holdt meg til mazdaen og solgt denne som russebil(de betaler jo ganske godt..hehe), men det har jeg nå ihvertfall foreløbig slått fra meg.. orker ikke tanken på en vinter med FWD, men med studentøkonomi kan ingenting utelukkes.. :?

Uansett skal et hjullager byttes, clutchpedalen må repareres, rust må behandles, oljelekkasje(påfyllingsrørets pakning) må utbedres, servoen må tettes\byttes.. dette er så langt planen, men det baller alltid på seg..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Etter endel uker nå i kjedelig japsebil fyrte jeg opp caravellen igjen.. etter 4-5 uker stillestand raklet det litt i ventiler, men det ga seg etterhvert, og den nydelige motorgangen var tilbake.. den går virkelig fint til å ha gått over en kvart million km.. ble nødt til å kjøre den varm på traktorstiene i nærheten..

Ops der ble det bratt gitt, inn med sperrene..de koblet umiddelbart, og jeg dro meg opp med 3 hjul i bakken.. :twisted:

Ikke SNAKK om at jeg selger denne og daffer rundt i no fwd hiroshima produkt! pføy! :lol:

har sveiset litt på den, og får jeg sandblåst og sveiset resten snart så er det klar for nok en vinter!

Et problem da.. Eberspracheren konka ut i sommer, uret ser ut til å virke, alt går som det skal helt til klokka er slagen for å fyre opp.. da dimmer dioden ned, og der det før var lyd av vifta er det stillhet.. Noen forslag?
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er Syncroen tilbake i tjeneste, Clutchpedal er fikset, rust sveiset, behandlet endel overflate rust rundt omkring.. Ikke et sekund for sent, første snøen har lagt seg idag! :D Håper på skikkelig vinter med en gang, ikke slapshelvete..

Fint å 'se ned' på vanlige biler igjen! bedre oversikt, bedre seter, ingen bekymringer med bratte bakker, da kan vintern komme.. :)

[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y75/Be ... C00269.jpg[/img][/img]
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Noen som har noe dokumentasjon på bensinvarmeren? kobl. skjema? Kunne tenkt meg å få den opp å gå igjen, tips mottas med takk...

Olje, filtere og et par pakninger er byttet, bilen er KTS.. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er det på tide å shine opp bilen for sommeren! på tapeten sto det egentlig motorbytte, men motoren jeg kjøpte inn har en kjip 'ka-klank' når jeg dreier den rundt.. :cry: dette er vel rådebank tenker jeg! godt den var billig, og den har alle deler jeg trenger for å få eksisterende motor til å gå noen 1000 til!

Noen forslag på hva man kan smøre på eksosannlegg for å forlenge det's liv?

Nå skal altså motoren ut, clutch og oljepumpe ligger klart, olje og filtere byttes selfølgelig, + noe småtteri..
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

På eksosanlegget,ovnsmaling,kanskje?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Notert! Noen som har prøvd?

Motoren er nå ute av bilen.. simringer på veiv må byttes, og det er en liten vannlekkasje på venstre topp..

Jeg lurer veldig her nå, jeg har hørt om at veivlagere er noe som går på disse til slutt, hvor lang tid har disse motorene typisk gått? Denne har gått 260' og har fått god behandling, fullt servicehefte frem til jeg overtok, og har fått ny olje hver 5000 siden.. Jeg har veldig lite lyst til å demontere så mye at jeg må kjøpe pakningssett til 4500! :x
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er motoren på plass, og alt ser foreløbig ut til å fungere bra!

Kjølevæsken har nå blitt rød, vannpumpe hentet fra den andre motoren, ny oljepumpe, ny olje og filtere, eksos fra 2wd foreløbig til jeg finner bakre grenrør til syncro, diverse rør og biter hentet over fra den andre motoren..

Når det blir varmere i været og litt mindre trykk på skolen skal den få en omgang for å holde rusten på avstand, evt et strøk med maling.. :D

Jeg er fortsatt ute etter info om Eberspracher varmeren!
roars
-
-

Post by roars »

Syncroeier wrote:Da er det på tide å shine opp bilen for sommeren! på tapeten sto det egentlig motorbytte, men motoren jeg kjøpte inn har en kjip 'ka-klank' når jeg dreier den rundt.. :cry: dette er vel rådebank tenker jeg! godt den var billig, og den har alle deler jeg trenger for å få eksisterende motor til å gå noen 1000 til!

Noen forslag på hva man kan smøre på eksosannlegg for å forlenge det's liv?

Nå skal altså motoren ut, clutch og oljepumpe ligger klart, olje og filtere byttes selfølgelig, + noe småtteri..
Linolje...har prøvd det.
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Syncroeier wrote:Notert! Noen som har prøvd?

Motoren er nå ute av bilen.. simringer på veiv må byttes, og det er en liten vannlekkasje på venstre topp..

Jeg lurer veldig her nå, jeg har hørt om at veivlagere er noe som går på disse til slutt, hvor lang tid har disse motorene typisk gått? Denne har gått 260' og har fått god behandling, fullt servicehefte frem til jeg overtok, og har fått ny olje hver 5000 siden.. Jeg har veldig lite lyst til å demontere så mye at jeg må kjøpe pakningssett til 4500! :x
Er vel ingen pakninger på blokka....
MEN har åpnet noen WBX'er, må vel innrømme at jeg IKKE har sett spes. dårlige hverken veiv eller rådelager.
Derimot har det vært noe krøll med kryssbolter og/eller kryssboltforinger.
Hva som har tatt hva er vel noe uvisst...men dette er min erfaring med WBX'ene.
Tror faktisk ikke 260' er spes. problem.
Har prøvd å ta livet av et par...de er seigere enn man skulle tro.
Roar Sørnmo
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Det høres bra ut! Har jo selv kjørt en WBX med 750 på telleren(millitært vedlikehold), så det er nok noen 1000 igjen i denne og.

Jeg var jo litt spent på om det lå en pytt med olje eller kjølevann under når jeg kom ut idag, ikke en dråpe! :D
roars
-
-

Post by roars »

Syncroeier wrote:Det høres bra ut! Har jo selv kjørt en WBX med 750 på telleren(millitært vedlikehold), så det er nok noen 1000 igjen i denne og.

Jeg var jo litt spent på om det lå en pytt med olje eller kjølevann under når jeg kom ut idag, ikke en dråpe! :D
:) lovende det da!!!!
Er vel stort sett topplokkene/ventilstyringer som får litt "stryk" av og til.
Kan vel bare se på bilcross, bobler med wbx danker ut det meste.
Eneste problemet er fordeleren som sitter høy opp/bak, og knekker om de blir påkjørt.
Roar Sørnmo
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Jeg hadde bensinvarmer i min T3,men den funka ikke.Var rundt å spurte om på div elektroverksted,men ingen hadde tegninger på disse.Må vel muligens prøve å få noe fra tyskland?Tror jeg fant ut at styringa på bensinpumpa på min var gåen...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

ok, min vil ikke sette igang vifta engang.. har testet viftemotoren, så det er vel en styreboks sak.. skal forske videre jeg!
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

1 uke har gått, og motoren ser ut til å klare seg bra.. vet ikke om det var dårlig vannpumpe eller blå væske, men nå kommer den kjappere opp i temperatur, og holder seg dønn stabil på driftstemp.. eneste lille lekkasjen er fra tappepluggen, ikke så rart siden jeg skrudde til med samme kopperpakning for 2 gang.. men en sjelden dråpe tåles!

men en ting lurer jeg på, når jeg har ligget med turtall og clutcher ut dauer liksom motoren litt før tomgangsmotoren drar den opp igjen, og svinger jeg da brått så dauer den helt.. noen forslag? Akkurat som om tomgangsmotoren er for treg?

Nydelig å kjøre Syncro igjen!
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da var bilen omsider godkjennt, og dette med god hjelp av VW entusiaster!
'Brødbilen' her hadde bakfjær, og en god kopp kaffe, så der ordnet det seg. :)
Verre var det med bensinpumpa, den dryppet litt, så jeg demonterte braketten rundt, og der sto bensinspruten til vers! Det hadde da korrodert hull i pumpeveggen under braketten! :evil: etter mye bannskap fikk jeg nå strupet lekkasjen, og heldigvis hadde Hr. Andersen her på Kongsberg bensinpumpe jeg kunne kjøpe! jeg ringte i 7 tia igår, og en time senere hadde han skrudd løs en pumpe til meg. Hyggelig kar! Godt å ha et entusiastmiljø rundt seg når ting bryter sammen på uhyggelige tidspunkter! :)

Da er bilen tilbake i form, når skal det pusses og sveises litt rust før saltlaken inntar landet.. Servoen er fortsatt død, men ny pumpe er på plass, og til uka blir det montering av nye rør.
brødbilen
-
-

Post by brødbilen »

Syncroeier wrote:Da var bilen omsider godkjennt, og dette med god hjelp av VW entusiaster!
'Brødbilen' her hadde bakfjær, og en god kopp kaffe, så der ordnet det seg. :)
Verre var det med bensinpumpa, den dryppet litt, så jeg demonterte braketten rundt, og der sto bensinspruten til vers! Det hadde da korrodert hull i pumpeveggen under braketten! :evil: etter mye bannskap fikk jeg nå strupet lekkasjen, og heldigvis hadde Hr. Andersen her på Kongsberg bensinpumpe jeg kunne kjøpe! jeg ringte i 7 tia igår, og en time senere hadde han skrudd løs en pumpe til meg. Hyggelig kar! Godt å ha et entusiastmiljø rundt seg når ting bryter sammen på uhyggelige tidspunkter! :)

Da er bilen tilbake i form, når skal det pusses og sveises litt rust før saltlaken inntar landet.. Servoen er fortsatt død, men ny pumpe er på plass, og til uka blir det montering av nye rør.
ja det gikk jo greit til slutt,du fikk en tur til rjukan og jeg en tur
til kongsberg,,bra at alt ordna seg til slutt :lol: :lol:
GØRAN SÆTHER
VW Caravelle 94 Mod

Subaru Forester 09 Mod
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Det skjer lite her nå for tiden, men jeg fant et fint bilde i samlingen å legge ut!

knutehytta i februar(det var kjekt med 4wd opp bakken dit!)
Image
Last edited by Syncroeier on 17 Sep 2022, 23:59, edited 1 time in total.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Denne bilen vil bare ikke dø! etter 3mnd stillestand voknet den med litt hosting og rakling i ventiler, og etter noen minutter malte den nok en gang som en katt.. Etter en innvendig motorvask og oljeskift er den nå klar for vinterføre igjen. jeg gleder meg! :twisted:

Noe småtteri bør fikses:

dørlåser foran må byttes
bygge ny eksospotte og bytte til syncro eksos igjen
tenningslås og plastdeksel rundt denne
styreenhet til Eberspracher
bakre varmeapparat lekker litt

Tips om hvor jeg finner deler mottas med takk!
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hei.Har du noen bilder av hvordan du lagde åpningen i taket?Lagde du forsterkninger rundt i åpningen?Godt å se hvordan andre har gjort det før man begynner sjøl.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hei!
Jeg har jo reimotak, så jeg vet ikke om det blir likt, men:
Trelister som følger takets profil er skrudd inntill forstekningene på tvers av taket, forran og bak der hullet skal være.
Mellom dem er det skrudd inn lister på langs på begge sider.
så er det lagt inn trekantede klosser som avrunder hjørnen innvendig.
Dimensjoner er etter husken ca 30 X 30 mm.
Skrudde så karosseriskruer ned igjennom taket inn i listene.
Så er taket saget glatt med innerkant av rammen.
(Lagde først ett litt mindere hull, så jeg kunne se utenfra at jeg fulgte trelisten)
Var natuligvis alt for travel til å ta bilder underveis!
{;.-)
Totto
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Post Reply