Kjøleveske?
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Kjøleveske?
Heisann. Jeg har blå kjøleveske på min 2.4d. Etter sånn som jeg husker var det det på den gamle motoren fra 96 også. Jeg har jo en byttemmotor nå, som er nyere.
Iallefall. Skal jeg egetnlig bruke RØD? Alt er værksted-montert, så det er evt en klagesak.
Hvs noen kan ref. til noen manualer e.l er det kjempebra.
Iallefall. Skal jeg egetnlig bruke RØD? Alt er værksted-montert, så det er evt en klagesak.
Hvs noen kan ref. til noen manualer e.l er det kjempebra.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Nei, jeg mener bestemt at rød kom etter dette/din. Uansett, så kan du godt bruke rød væske å etterfylle med, men det MÅ være av typen G12 PLUS. Den vanlige røde kan ikke blandes i. Da blir det gjørme. Uansett kan du godt bytte til rød hvis du vil. Vi etterfyller kun G12 plus på alle biler.
Du sier verksted-montert, men ikke om det er merkeverksted.
Grøftekanten A/S har ikke all info...
Du sier verksted-montert, men ikke om det er merkeverksted.
Grøftekanten A/S har ikke all info...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg tror jeg ville ha vært på den sikre siden og kjørt masse rent vann gjennom mellom de to ulike typene. Og kanskje sikret meg med G12+ uansett?
Vet ikke, men det er så surt å få den grøten i radiator, vannpumpe, kanaler i motor...
S
Vet ikke, men det er så surt å få den grøten i radiator, vannpumpe, kanaler i motor...
S
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Stein
- -

tjaa... Tror du kommer til å ødelegge mer enn det gagner med hageslangen. Fyll og tøm, gjenta ved behov har jeg brukt før på mine biler. Det finnes helt sikkert en fasit på dette.
VWegard eller Postmesteren vet sikkert dette.
Stein
VWegard eller Postmesteren vet sikkert dette.
Stein
Stein Larsen
Hvorfor ikke rense kjølesystemet samtidig?solrikioo wrote:Ok, men da bare tømmer jeg ut den blå og fyller på med rød.
Men hvor mange liter? På en AAB, 2.4d
Bedre kjøling på motor og bedre varme i varmeapparatet er vel ikke noen ulempe?
Jeg skal bytte væske på min AAB om litt og kommer til å tappe ned alt og kjøre motoren gjennomvarm med rent vann + rensemiddel før jeg fyller på G12+ væske.
Husker ikke nå hvor mye en kjølevæske en AAB-motor skal ha, men jeg kjøpte 4,5 liter og det skulle holde akkurat iflg. en tabell jeg så hos Fuchs.
Jeg betalte 57,- for 1,5 liter G12+ hos Oljelageret.
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Her ja.. Så det er en renseveske man blander i ja. Er jo ikke dumt det. Hva heter det, og hvor får jeg kjøpt det?VWegard wrote:Hvorfor ikke rense kjølesystemet samtidig?solrikioo wrote:Ok, men da bare tømmer jeg ut den blå og fyller på med rød.
Men hvor mange liter? På en AAB, 2.4d
![]()
Bedre kjøling på motor og bedre varme i varmeapparatet er vel ikke noen ulempe?
Jeg skal bytte væske på min AAB om litt og kommer til å tappe ned alt og kjøre motoren gjennomvarm med rent vann + rensemiddel før jeg fyller på G12+ væske.
Husker ikke nå hvor mye en kjølevæske en AAB-motor skal ha, men jeg kjøpte 4,5 liter og det skulle holde akkurat iflg. en tabell jeg så hos Fuchs.
Jeg betalte 57,- for 1,5 liter G12+ hos Oljelageret.
Var vel ikke gal pris det.
De fleste bilrekvisitasjapper og bensinstasjoner har slikt i hyllene. Se etter radiatorrens. Det beste merket jeg har vært borti(og selv skal bruke) er Pro-Tec, men Bars Leak er også knallbra. Det finner en ofte hos Felleskjøpet.solrikioo wrote: Her ja.. Så det er en renseveske man blander i ja. Er jo ikke dumt det. Hva heter det, og hvor får jeg kjøpt det?
Var vel ikke gal pris det.
Det merket en oftest finner, er Holts (de blå flaskene) men dette er ganske svake greier.
Så her bør en la stoffet virke litt lengre en hva bruksanvisninga sier eller øke doseringa.
-
Stein
- -

Husk å rense med rent vann + rensemiddel, og ikke bland rensemiddelet i G12+. For da er det bare å starte på nytt igjen.....
Tapp av gammel kjølevæske(HUSK: skal behandles som miljøavfall, inneholder glykol --> ikke tøm i do).
Fyll på rent vann og luft. Fyll på rensemiddel. Kjør varm bilen slik at det blir sirkulasjon i alle kriker og kroker av kjølesystemet.
Vent litt til motoren kjøler seg ned før du går videre, ellers risikerer du skader på deg selv og motor.
Tøm av vann+ rensemiddel.
Fyll med vann, tøm, fyll på nytt, luft og kjør varm.
La seg kjøle ned.
Tøm vannet. Prøv å få ut alt som ligger i slanger etc. Etterfyll med G12+, luft, kjør varm. kontroller nivå+++
Kanskje omstendig, men tror nok det er best.
Stein
Tapp av gammel kjølevæske(HUSK: skal behandles som miljøavfall, inneholder glykol --> ikke tøm i do).
Fyll på rent vann og luft. Fyll på rensemiddel. Kjør varm bilen slik at det blir sirkulasjon i alle kriker og kroker av kjølesystemet.
Vent litt til motoren kjøler seg ned før du går videre, ellers risikerer du skader på deg selv og motor.
Tøm av vann+ rensemiddel.
Fyll med vann, tøm, fyll på nytt, luft og kjør varm.
La seg kjøle ned.
Tøm vannet. Prøv å få ut alt som ligger i slanger etc. Etterfyll med G12+, luft, kjør varm. kontroller nivå+++
Kanskje omstendig, men tror nok det er best.
Stein
Stein Larsen
-
Stein
- -

Tror nesten jeg skal skrive:
Gjør et søk her på Forumet så finner du!
Vet at det er diskutert her nå nettopp. Blandt annet til og med bilde av lufteskruen på slangene inn i kabinen. Fra 2,4 D til og med.
Det var noen som sa meg at det ikke bør være kaldt vann som du fyller på motoren, men helst lunkent. Dette reduserer risiko for ulik utviding av pakninger, metall, gummi etc.
Men om det stemmer, se det vet ikke jeg!
Stein
Gjør et søk her på Forumet så finner du!
Vet at det er diskutert her nå nettopp. Blandt annet til og med bilde av lufteskruen på slangene inn i kabinen. Fra 2,4 D til og med.
Det var noen som sa meg at det ikke bør være kaldt vann som du fyller på motoren, men helst lunkent. Dette reduserer risiko for ulik utviding av pakninger, metall, gummi etc.
Men om det stemmer, se det vet ikke jeg!
Stein
Stein Larsen