Lufting/ tapping av dieselfilter
Lufting/ tapping av dieselfilter
I det jeg skrudde på "hjulet" under på dieselfilteret for å tappe ut vann, hørte jeg det "klokket" og "bobblet" i filteret som om det var mye luft i det.
Er dette filteret selv- luftende el. må det luftes manuellt?
Det hender min 2.4D fra 1995 "lugger" litt ved lave turtall (ca 1500 rpm) og 3gear el.høyere gear, men forsvinner ved høyere turtall el. mer gasspådrag. Har hørt dette kan skyldes vann i dieselfilter...hva med luft?
...Eller var det så at dette er vanlig på eldre caraveller/transporter T4 med 200' på telleren fordi motorfester/ oppheng begynner å bli sprø og dårlige?
Geir
Det hender min 2.4D fra 1995 "lugger" litt ved lave turtall (ca 1500 rpm) og 3gear el.høyere gear, men forsvinner ved høyere turtall el. mer gasspådrag. Har hørt dette kan skyldes vann i dieselfilter...hva med luft?
...Eller var det så at dette er vanlig på eldre caraveller/transporter T4 med 200' på telleren fordi motorfester/ oppheng begynner å bli sprø og dårlige?
Geir
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
-
TOBLERONEJAN
- -

Re: Lufting/ tapping av dieselfilter
Hei GeirCARAMELLE wrote:I det jeg skrudde på "hjulet" under på dieselfilteret for å tappe ut vann, hørte jeg det "klokket" og "bobblet" i filteret som om det var mye luft i det.
Geir
Da 2 av glødepluggene mine var gående begynnte min å lugge den også, sikker på at det som ikke holder på og skje hos deg også
Last edited by TOBLERONEJAN on 17 Apr 2007, 18:07, edited 1 time in total.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.
Jan ove sandnes
Drammen
Jan ove sandnes
Drammen
Vet ikke om det er glødepluggene.'
Trodde de gav hard start om morgenen dersom de var "på vei ut"
Min bil både gløder og starter lett, selv i kaldt vær.
Hvilken funksjon har glødepluggene under gange?
Trodde all forbrenning skjedde med kompresjons-tenning.
Vet du om dieselfilter bør luftes el. er det selvluftende?
Geir
Trodde de gav hard start om morgenen dersom de var "på vei ut"
Min bil både gløder og starter lett, selv i kaldt vær.
Hvilken funksjon har glødepluggene under gange?
Trodde all forbrenning skjedde med kompresjons-tenning.
Vet du om dieselfilter bør luftes el. er det selvluftende?
Geir
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Glødepluggene har noe som kalles ettergløding. Dvs at de gløder en stund etter start. Ofte høres dette greit på 2.4D da motorgangen forandrer seg godt hørbart når dette slutter.
Anbefaler skifte av dieselfilter på T4 hver høst, grunnet bla det norske klimaet som kan værer lunefullt med kalde og varme omslag.
T5 har større og ant bedre filter og vil nok ikke være så utsatt for trøbbel.
Uansett; hvilken kvalitet din leverandør av diesel er vel hovedtemaet: er det mye vann i dette, kommer trøbbelet oftere.
Anbefaler skifte av dieselfilter på T4 hver høst, grunnet bla det norske klimaet som kan værer lunefullt med kalde og varme omslag.
T5 har større og ant bedre filter og vil nok ikke være så utsatt for trøbbel.
Uansett; hvilken kvalitet din leverandør av diesel er vel hovedtemaet: er det mye vann i dette, kommer trøbbelet oftere.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Men kan dette være svar på hvorfor min 95 mod 2.4d "lugger" litt under moderat akselrasjon ganske så nøyaktig ved 16-1700RPM. ??
Pussig sak i grunn. Den har ikke gjort det så tydelig før. Det har kommet seg på litt etter litt de seneste 6mmd. Og så trekker den rent og fint både under og over dette turtallet. Dieselforbruker er også godt med ca 0,8l pr. mil ved blandet kjøring. Vet ikke når dieselfilter er byttet (kjøpte bilen for 10mmd siden ) men uansett så er det jo på tide å bytte. Håper det hjelper på "luggingen" under akselrasjon.
Geir
Pussig sak i grunn. Den har ikke gjort det så tydelig før. Det har kommet seg på litt etter litt de seneste 6mmd. Og så trekker den rent og fint både under og over dette turtallet. Dieselforbruker er også godt med ca 0,8l pr. mil ved blandet kjøring. Vet ikke når dieselfilter er byttet (kjøpte bilen for 10mmd siden ) men uansett så er det jo på tide å bytte. Håper det hjelper på "luggingen" under akselrasjon.
Geir
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
TOBLERONEJAN
- -

Jeg har hatt to T4,å begge hadde/har dette som du kaller "lugging".Kan vel og beskrives som bilen gynger på turtallet.Det første jeg hadde leverte jeg inn å skiftet glødeplugger,å justerte innsp.tidspunketet.Bilen ble sprekere,å sluttet å lugge.
Har ikke hatt tid å levere den nye inn enda,men det må vel gjøres etterhvert(regreim bytte...
)Det merkelige med dette er at bilen er ganske jevn og grei med vinterdekk,men er fæl å lugge med sommerdekk :!:
: 225/50/16 breie ganske slitte dekk...(ja,di er litt små...) Forklar det den som kan!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Re: Lufting/ tapping av dieselfilter
Det er lurt og fyller Filtern med Diesel før du setter den in .CARAMELLE wrote:I det jeg skrudde på "hjulet" under på dieselfilteret for å tappe ut vann, hørte jeg det "klokket" og "bobblet" i filteret som om det var mye luft i det.
Geir
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Pussig...det skjedde i forbindelse med omlegging fra vinter til sommerhjul... tipper det var i forbindelse med at jeg da for første gang tappet dieselfilteret for vann/ veske.
FØrst må bilen til eu kontroll...så blir det filterskifte, så dere får ha litt tålmodighet med meg.
Geir
FØrst må bilen til eu kontroll...så blir det filterskifte, så dere får ha litt tålmodighet med meg.
Geir