1,6 TD går varm!!!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
BulliBoyZ!

1,6 TD går varm!!!

Post by BulliBoyZ! »

.. :shock: nå har vi drivi og lufta`n heisa n i forkant tatt ut lufte pluggen hatt 2000o/m samtidig ettrfylt m,ed kjølevæske...og kjørt på tomgang med varme viftene på i ca 4 timers tid igår kveld...uten at den gikk varm..men når jeg kjørte hjemover igjen.....så begynte temp lampe jaggu meg ikke å blinke igjen!!! :evil: :evil: grrrrr.......men jeg la merke til at det den sank igjen/sluttet å blinke når det var rett strekke to ganger på vei begge gangen i oppverbakke gikk den varm!!! jeg orka ikke mer......er det noen som kan hjelpe meg ??? og hvor sitter kjølevifta hen?? det må da være en kjøle vifte på denna? jeg prøvde å kjenne etter bak radiatoren men der var det innkapsla .....er det termosatten? tempføler? sikring? ....
dude....where`s my bulli?
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

....hmmm...er det ingen "hardbarkete" bulli-gutter her inne!? :cry: ..trengte litt hjelp jeg, da..... buhuuuuuuuuuu :cry: :cry:
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

kommer nok i løpet av kvelden

martin
amubus
-
-

Post by amubus »

Viften ligger bak radiatoren og du må ha vekk reservehjulet for å komme til den. Tampføleren kommer du til ved å demontere den nederste grillen. Da lidder føleren på høyre side av radiatoren om du står foran bilen og ser rett inn i radiatoren. Regner med dette er likt på 2,1 og diesel.

Roy
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
low 91
-
-

Varm 1.6 TD

Post by low 91 »

Heisann!
Høres no mer ut som at termostaten har hæng`t sæ ! Da vill deinn også oppfør sæ sånn ! 8)
En t3 om dagen gjør godt for magen !
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

....ok...nå har vo gjort samme prosedyre som forrige uke, men jeg må si at kjølevifta har jeg adri hørt at den har slått seg inn.....den blir"varmere" i oppover bakker da går temp nåla oppover...også er det no merkelig. når man har bilen på tomgang så er det ikke no varmluft foran, men den blåser varmluft fra den bakre vifta...men når jeg gir pådrag så kommer det varmluft etterhvert( altså at sirkulasjonen kommer til radiatoren foran)det er ikke no lekkasje og nå er vi temmeloig sikek rpå å ha fått ALLE luft lommer....men jeg er ikke sikke rpå hvordan den komme rtil å oppføre seg i kø kjøring....rar bil... :roll:
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

jeg tror kansje at du har et tett system framover, om bilen f.eks har hatt en topppaknings lekasje en gang der oljen gikk i vannet så kan det være mye rart framover i de store rørene

hadde nok tatt ut radiatoren framme og tatt av slangene bak og spylt igjenom slangene, kansje du også har en tett radiator

du skriver ta det ikke er varmt framme men der er det bak,

Martin
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Og du er bombesikker på at termostaten åpner i det hele tatt? Uansett, ville nok og sjekka det Martin sier.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Sjekk termostaten sier jeg og...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

jajaja nå skla jeg lixom kjøre denne sleda igjen...men jeg har fortsatt samme problem,...har aldri hørt at vifta har gått lagde meg en direkte kobling igår og vifta funker den!sjekka føleren i radiatoren i (en annen en den som sitterder) i kokende varmt vann, men vifta gikk ikke, temp lampa blinker statidg og tempe nåla går opp... har skiftet termostaten. like før jeg selger sleda for export til AFRIKA!!! grrrrrr.. :evil: .. noen som kan hjelpe, det virker som det er mnage som har hatt/har dette problemet

mvh
:D
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Har du forsøkt å bytte føleren i radiatoren?

Jeg har heller aldri hørt vifta gå, og jeg har blitt tipset om dette.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Terje
-
-

Post by Terje »

Hvis ikke radiatoren blir varm vil ikke vifta starte i det hele tatt. Varmeapparatene går på en egen sløyfe utenom radiatorsløyfa, altså egne rør fra motoren og forover. Under bilen går det to tjukke rør til radiatoren og to tynne til varmeapparatene. Det virker som om du ikke har sirkulasjon til radiatoren. Da kan det fremdeles være luft i systemet, du kan ha en termostat som ikke åpner. Eller noe er tett.

Siden du har varme bak og ikke foran vil jeg tippe at du fremdeles har luft.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

altså, gutta, jeg har varme foran og varme fra apparatet bak, jeg kan føle varmen og faktisk høre sirkulsjaon i radiatoren foran det er sirkulasjon eneste som irriterer er at temp lampa blinker pluss den går varm, vifta slår seg ikke inn. det er dette som er problemet. elelrs takk for tipsene , gutta! :D
Terje
-
-

Post by Terje »

Hvis radiatoren blir varm og vifta ikke starter må det være tempføleren som styrer vifta. Det er ikke ofte vifta mi går heller, men den slo inn da jeg holdt på og lufta tidligere i sommer.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

ja, jeg er klar over det, men det som er ganske rart er at jeg tok ut temp føler , stappa denne nedi kokende vann, men vifta slo seg ikke inn den( tempføler fra en annen vwbus) kjedelige greier...men men hvordan løste du din da? :cry:
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

..glemte å neven at jeg fortsatt ikke forstår hvorfor temnp lampa blinker, den begynner å blinke allerede ved kaldstart. :roll:
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

På min (Bensin) Caravelle blinker den lampa når det ikke er nok kjølevann på bilen, tror ikke den har noe med hvor varm bilen er. Mener føleren sitter i ekspansjonskaret
-Kjelle
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

På min (Bensin) Caravelle blinker den lampa når det ikke er nok kjølevann på bilen, tror ikke den har noe med hvor varm bilen er. Mener føleren sitter i ekspansjonskaret
-Kjelle
Terje
-
-

Post by Terje »

På TD sitter føleren på framsida av blokka. Det er flere følere der, bla en som styrer pumpa på oljekjølersløyfa. Sjekk om en av disse er dårlig. Min lampe blinker med det samme jeg skrur på tenninga, men slutter etter noen sekunder.

For å sjekke vifta kan du ta av pluggen på føleren foran og kortslutte de riktige ledningene, husker ikke akkurat åssen, men vifta har to hastighetstrinn.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

BulliBoyZ! wrote:ja, jeg er klar over det, men det som er ganske rart er at jeg tok ut temp føler , stappa denne nedi kokende vann, men vifta slo seg ikke inn den( tempføler fra en annen vwbus)
Hvis vifta virker, men ikke slår inn når føleren ligger i kokende vann, må det da være noe galt med føleren? :shock:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

varsel-lampe

Post by Bjørnar »

skal ikke være for påståelig her , men det at lampa blinker noen sek. etter start er helt normalt! Tror ikke lampa har noe med tempen å gjøre, føleren til den sitter som noen sa tidligere i påfyllingstanken! Det at lampa begynner å blinke kan være noe så enkelt som luftlomme i påfyllingstanken! Du kan vel prøve å skifte temp giveren til vifta...
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

Takk for tipsene , gutta! :D :D

Hvor på blokka sitter denne føleren, phrank? Det at jeg tok en føler fra en annen vwbus`s radiator var for å utelukke om føleren var defekt, men dn startet altså ikke å gå (vifta), videre har jeg lagt merke til noe uglende rart!... denne tanken nærmest veggen mot farts retnigen var altså fylt opp, det var også ekspansjons tanken som sitte rrett bak luka (skiltet) denne er liksom halv, fordi lokket er sånn cirkus midt på...denne er lukket, men nå er denne tanken stappfull!!! dvs, at den er over påfyllings nivået, og det er ingen lekkasjer noen steder, jeg vegrer meg skikkelig for å kjøre denne sleda...skikkelig irriterende, det gikk fint i vinter siden det var kaldt...men umulig at tempen ikke går opp ette ret par minutter på veien i 60 70 kmt.

det at vifta har 2 hastigheter tror jeg på! :lol: :lol: jeg gjordfe en direkte kobling og den gikk som bare det! sikker på at hadde jeg bra aerodynamikk og et par vineger hadde jeg sikkert lettet!!! :lol: :lol:
WW
-
-

Post by WW »

Den elektriske vifta til radiatoren har vel bare en funksjon om du står stille eller kjører svært sakte. Min går i allefall aldri om jeg kjører. Blir aldri varm nok til det om jeg ikke står stille med motoren i gang, lenge, eller sitter i kø om sommeren.
Tror du primært skal lete etter sirkulasjonsproblemer. Prøvd om det går å teste uten termostat? Dårlig vannpumpe?

Som det sies den blinkende lampa indikerer for lavt væskenivå i tanken (ikke ekspansjonstanken)

Du har ikke problemer med toppakningen slik at det kommer luft (eksos) i kjølevannet?
Terje
-
-

Post by Terje »

Enig med WW, det skal mye til for at vifta skal starte. Sjekk at du har nok olje. Denne motoren liker helst at oljenivået er på maks hele tida, og kan bli varm dersom det er lite olje.

Det sitter flere tempfølere foran på motoren. En på selve blokka, og to på det kjølevannsrøret som går ut i forkant av blokka. En av dem går til tempmåleren/lampa, en for gløding og en styrer den pumpa som pumper kjølevæske gjennom oljekjøleren. Ledningene på disse følerne har en tendens til å løsne fra kabelskoa.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
mr_bobbas

varm TD

Post by mr_bobbas »

hadde samme symptomene som her. Prøvde alt som står her men uten at det hjalp. Skifta toppen (som var full av sprekker) så var alt i orden
Post Reply