Må man vise bilen ved omreg. til personbil?
Må man vise bilen ved omreg. til personbil?
Hei,
Jeg får om noen uker en 1997 Caravelle kombi (kort).
Siden denne nå er 10 år tenkte jeg å omregistrere den til personbil slik at jeg er litt friere med tanke på seter etc. etterhvert.
Når jeg registrerer bilen på meg, kan jeg da be om at de endrer status til personbil uten å måtte vise den?
Jeg kommer jo ikke til å endre på setene de første månedene uansett, men siden de likevel skal skrive ut ett nytt vognkort i mitt navn så hadde det jo vært greit å ta i samme slengen.
Noen som vet?
Jeg får om noen uker en 1997 Caravelle kombi (kort).
Siden denne nå er 10 år tenkte jeg å omregistrere den til personbil slik at jeg er litt friere med tanke på seter etc. etterhvert.
Når jeg registrerer bilen på meg, kan jeg da be om at de endrer status til personbil uten å måtte vise den?
Jeg kommer jo ikke til å endre på setene de første månedene uansett, men siden de likevel skal skrive ut ett nytt vognkort i mitt navn så hadde det jo vært greit å ta i samme slengen.
Noen som vet?
-
Familiemann
Du må passe på å si at du skal bestille en "myndighetskontroll" (pga. endret antall sitteplasser) når du avtaler time.
Pass da på å ha i maks. seteantall 9 plasser totalt (som Familiemann nevner), så slipper du diskusjoner i ettertid.
Står det personbil og maks. 9 sitteplasser i vognkortet, er det greit om du blir stoppet med 8 seter, men motsatt vei kan det vanke bøter for flere seter enn oppgitt i vognkort.
Selve kontrollen koster pr. i dag 430,-
Pass da på å ha i maks. seteantall 9 plasser totalt (som Familiemann nevner), så slipper du diskusjoner i ettertid.
Står det personbil og maks. 9 sitteplasser i vognkortet, er det greit om du blir stoppet med 8 seter, men motsatt vei kan det vanke bøter for flere seter enn oppgitt i vognkort.
Selve kontrollen koster pr. i dag 430,-
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Er det lurt å kontakte BT før man begynner denne handlingen. Skal fikse noe lignende på min.
Tenkte å skru ut kombiveggen, og flytte de kombisetene bakover og tippe ryggen bakover sånn at den blir litt skråere. Er det skrue hull der eller?
Hvis ikke, er det bare å borre hull og skru fast?
Noen tips?

Tenkte å skru ut kombiveggen, og flytte de kombisetene bakover og tippe ryggen bakover sånn at den blir litt skråere. Er det skrue hull der eller?
Noen tips?
Du har en kort kombi? Da har du vel sannsynligvis Suveren-løsning med vegg i bilen(med den korte sitteputa som er så vond å sitte i for voksne)?solrikioo wrote:Er det lurt å kontakte BT før man begynner denne handlingen. Skal fikse noe lignende på min.
Noen tips?
Løft på matta og se om det er tilgjengelige skruhull i rett linje bakover fra der gulvfestene står i dag. (Hullene er dekket av sorte plastplugger med stjernespor oppå.)
Disse originalhullene har ferdige gjengede hull i forsterkningene under bilen, og godtas av BT uten kommentarer. Borer du noe hull selv utenom disse, må du lage deg skikkelige forsterkninger som helst bør passere kontrollen.
Du kan altså så fall spare deg for masse arbeide med å få ei skikkelig innfesting som BT vil godta, og samtidig unngå boring i dørken. Øverdelen må nok kappes inn bak seteryggen for å festet alt i c-stolpenes originale selefester(det er vel slik i bilen i dag?).
Men de jalla-stolene jeg tror du har i dag, ville jeg dumpet og heller prøvd å få tak i originalsofa fra enten T4 eller T5.
T4-stoler/sofa er "plug and play" mens T5-sofaen krever litt mer arbeide for å få montert.
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Ja, en kort kombi. Veggen er festet i c-stolpen. Der du mener å feste ryggen? Erpå utkikk, men lite penger, og den løsningen meg den fæle sofaen jeg har funker greit nok. Er ikke ofte det er noen baki der så.VWegard wrote: Du har en kort kombi? Da har du vel sannsynligvis Suveren-løsning med vegg i bilen(med den korte sitteputa som er så vond å sitte i for voksne)?
Løft på matta og se om det er tilgjengelige skruhull i rett linje bakover fra der gulvfestene står i dag. (Hullene er dekket av sorte plastplugger med stjernespor oppå.)
Disse originalhullene har ferdige gjengede hull i forsterkningene under bilen, og godtas av BT uten kommentarer. Borer du noe hull selv utenom disse, må du lage deg skikkelige forsterkninger som helst bør passere kontrollen.
Du kan altså så fall spare deg for masse arbeide med å få ei skikkelig innfesting som BT vil godta, og samtidig unngå boring i dørken. Øverdelen må nok kappes inn bak seteryggen for å festet alt i c-stolpenes originale selefester(det er vel slik i bilen i dag?).
Men de jalla-stolene jeg tror du har i dag, ville jeg dumpet og heller prøvd å få tak i originalsofa fra enten T4 eller T5.
T4-stoler/sofa er "plug and play" mens T5-sofaen krever litt mer arbeide for å få montert.
Men, er dette noe jeg bare kan gjøre, også stikke på BT? eller bør jeg kontakte de først?
Mellom selve ryggen og skilleveggen sitter det noen firkantrør. Disse må kappes like mye som du flytter selve sokkelen bakover, ellers vil ikke festene i c-stolpene stemme.solrikioo wrote:
Ja, en kort kombi. Veggen er festet i c-stolpen. Der du mener å feste ryggen? Erpå utkikk, men lite penger, og den løsningen meg den fæle sofaen jeg har funker greit nok. Er ikke ofte det er noen baki der så.
Men, er dette noe jeg bare kan gjøre, også stikke på BT? eller bør jeg kontakte de først?
Jeg målte ut en slik jobb for en kunde for noen måneder siden, men det blir altfor dyrt hvis en skal betale et verksted for å gjøre dette. Han bestemte seg for å lete etter originalstoler. Har du tilgang til sveiseapparat(eller noen som kan sveise dette for deg) og litt beregningsevne, er dette overkommelig å få gjort selv.
Om hvorvidt du bør kontakte BT først, er kanskje like greit. Da får du i alle fall vite om de vil godta ei slik kapping. Mye avhenger litt av hvor nøye kontrolløren er og litt av hvor godt utført arbeide du kan vise de på kontrollen.
De tenker sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Det er i alle fall min erfaring.
Og apropos dette, var jeg borti en 1994 "ombygget" T4 vare/kombi for noen uker siden.
Det er det mest sjuke jeg har sett av slikt. Fyren hadde ennå ikke vært på BT, og den kontrollen ville jeg likt å se med mine egne øyne.
Han hadde puttet inn en gammel kombivegg med sofa fra en T3 og hadde kun festet denne med sveiseapparatet.
Festene på bøylen var sveiset i c-stolpene, og det var brent nesten like mye hull i platene som det var sammensmelting av stålet. Det så nesten like ille ut i dørken. I tillegg hadde T3'ens kombibenk 4 solide firkantrør festet i motorkassen og sidene bak. Alt dette manglet på denne T4'en.
Uansett hva og hvordan du gjør dette, så gjør det ordentlig!
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
jeg har netopp kjøpt meg en 95 t4 kort som jeg var nøtt til å flytte kombi setet på for å få plass til barne seter
jeg kappet ikke i noen ting..
jeg flyttet detet slik at fremre gulv feste ble festet der bakre feste tidligere var.. ca 40 cm bakover
også borret jeg nye hull til de bakre gulv festene og brukte m5 bolter med låsemuttere og STOORE skuver over og under..
de stygge avstivningene bakover ble kappet til i riktig legder slik at jeg festet det nederste fertet(under hylla) til den sele bolten som står rett foran bak hjulet.
og det øvte ferstet (på gitteret) festet jeg på det bakerste sele innfestnings punktet som bruker m6 eller m8 bolter Festet det der med begge festene som var der da de boltene er litt mindre en de andre..
dette ser meget profft ut etter min mening.
har ikke kommet meg til tilsynet enda men skulle ikke tro annet en at dette skulle gå bra...???
jeg gjorde det på den tunge måten pga pengene jeg også!!
veter på å finne bra seter i tyskland til en billig penge ca 500 pr sete rad
også fri frakt gjennom svigers da...hehe
håper alle kjønnte hva jeg mente forresten...
ps ny her på forumet og må si at man lærer seg en del av å lese igjennom postene her ass..
jeg kappet ikke i noen ting..
jeg flyttet detet slik at fremre gulv feste ble festet der bakre feste tidligere var.. ca 40 cm bakover
også borret jeg nye hull til de bakre gulv festene og brukte m5 bolter med låsemuttere og STOORE skuver over og under..
de stygge avstivningene bakover ble kappet til i riktig legder slik at jeg festet det nederste fertet(under hylla) til den sele bolten som står rett foran bak hjulet.
og det øvte ferstet (på gitteret) festet jeg på det bakerste sele innfestnings punktet som bruker m6 eller m8 bolter Festet det der med begge festene som var der da de boltene er litt mindre en de andre..
dette ser meget profft ut etter min mening.
har ikke kommet meg til tilsynet enda men skulle ikke tro annet en at dette skulle gå bra...???
jeg gjorde det på den tunge måten pga pengene jeg også!!
veter på å finne bra seter i tyskland til en billig penge ca 500 pr sete rad
også fri frakt gjennom svigers da...hehe
håper alle kjønnte hva jeg mente forresten...
ps ny her på forumet og må si at man lærer seg en del av å lese igjennom postene her ass..
-
wretchedspy