Topp 2,4d og toppakning

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
tost

Topp 2,4d og toppakning

Post by tost »

Heisan.
Driver å skrur av toppen på min 2,4 Caravelle for bytte av toppakning og har noen spørsmål ang. det. Jeg har fått av det meste rundt toppen, men trenger et tips med dieselpumpa. Kan pumpen sitte igjen? Holder det å ta av rørene på dysene? Neste spørsmål, hva heter det torxlignende verktøyet jeg trenger for å skru ut/sette inn toppboltene, og hvilken dimensjon er det? Må handle litt på mandag. Siste spørsmål, kan jeg ta av ledningene til glødepluggene når jeg har løsnet toppen? Jeg har planer om å la innsug/eksos sitte på toppen under ut/innmontering, er det lurt? Det ble et spørsmål til men pytt-pytt.
Håper noen kan hjelpe meg med dette så fort som mulig.

Tok et bilde av den ene toppbolten for å klare opp litt.
Image
Last edited by tost on 19 Jun 2007, 19:46, edited 3 times in total.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvis det ikke er Torx, så må det være en 12-kant umbraco. Synd at du bor for langt unna da jeg har mange piper i verktøy kassen min.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

12 kant ja, eller mangekant som noen og kaller det.

Pumpa må sitte igjen, alle røra må av.
Peilepinnen må løsnes(sikkert gjort alt siden jeg ikke så den) men her kan det oppstå problemer med ulyd hvis denne ikke monteres rett etterpå. Mener å huske det var slik iallefall. Lenge siden siste 2.4D toppskifte nå....
Dekslet du ser står opp der må og av. Innsug og exos må sitte på, klemmene til eksosen er ett helvete å ta av uta spesverktøy i en eller annen utforming.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tost

Post by tost »

Takker for kjappe svar. Da var det kun ett par ting jeg mangler svar på, hvilken dimensjon er det på 12-kanten? (vanskelig å dra med seg bilen til verktøysjappa) Hva med kablingen til glødepluggene, kan dem demonteres etter at toppen er løs? Det er da så himla trangt der nede...
Med tanke på klemmene på eksosen så tar jeg gjerne imot tips der også, kan tenke meg at det er prakk og få av og på uten spesialverktøy.
Der Postmeister
-
-

Du må nok ta av ting først ja. :wink:

JEG ville aldri ha begynt på en slik jobb hjemme i garasjen uansett f... , men det er nå meg. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tost

Post by tost »

Er det noen som har dimensjonen på 12-kanten til toppboltene?
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Du har ikke noen mulighet for å måle på skruen da? Det der er som noen har sagt her ikke TORX, men 12-kant umbraco. Så det skal gå ann å måle hvilken pipe du trenger.
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Heter det ikke noe a la XZN eller noe slikt da?
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

t21500 wrote:Heter det ikke noe a la XZN eller noe slikt da?
Jo, XZN er riktig betegnelse.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
tost

Hjelp....

Post by tost »

Nå trenger jeg litt hjelp her. På grunn av et VELDIG høyt oljeforbruk etter reg.reim og vannpumpebytte har jeg nå tatt av toppen på bilen. Jeg snakket med ett par spesialister og de begge sa at det garantert var hull/sprekk i et stempel. Men nå som toppen er av kan jeg ikke si annet enn at alt ser helt ok ut, både topp, stempel og cylindre. Etter å ha pussa det reint så ser det jo nytt ut.

Hva gjør jeg nå? Er det noen som har vært borti dette? Har motoren noen andre svakheter som fører til et slikt oljeforbruk? Det er ikke lekasje, alt blir forbrendt. Motor: 96 mod. AAB 2,4 (ikke turbo).
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Hvordan er det med ventiltettningene, aner ikke om det er et problem på diesel, men det kan være på bensinmotorer at disse blir harde og ikke tetter.
MS

Skrotnisse ;-)
Der Postmeister
-
-

Du er bombesikker på at det ikke er lekkasje på simmering og oljepumpepakning på hovedreimsiden? Og ingen lekk på simmering på kammen på pumpesiden?
Eller lekkasje bak under oljekjølerfoten?
Eller bak svinghjulet?
Eller oljepåfyllinga?
Tar med pakningen bak vakuumpumpa og, så har vi vel dekka de mest kjente lekkstedene...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tost

Post by tost »

Siden jeg ikke har hatt bilen så lenge så har jeg nå snakka med tidligere eier. Han har kjørt bilen ca. 10500 km. og når han kjøpte bilen så tok han oljeskift. På de 10500 kilometrene så har han ikke fyllt etter olje. Han har sjekka jevnlig, og når jeg kjøpte bilen så var det normalt med olje.

Jeg har nå sjekka de punktene som ble oppgitt her, og det er kun svetting rundt vacuumpumpa og topplokket er ikke 100% tett. Det så jeg når jeg overtok bilen. Problemet er at all oljen blir forbrent, det så jeg på eksosen. MEN, kan det være toppakningen? den har jo tre lag, kan det bli så mye trykk at oljen kan komme gjennom den hvis den er sliten?

Sitter her litt oppgitt akkurat nå og håper egentlig det er toppakningen. Hadde faktisk trodd at det var hull i et stempel. Alle jeg har snakket med var rimelig sikker på det ettersom forbruket har gått fra nesten null til 4 liter på 200 km. Finnes det en forklaring?

Edit.
Nå har jeg også snakket med en landbruksmekaniker og han mente at det var lurt å ta opp stempel og bytte oljeringene. Hvis en ring ryker så er det nok til å få et unormalt høyt oljeforbruk. Han mente også at man i samme slengen honet opp sylinderene og byttet stempelringer.
Dette er ikke akkurat drømmejobben, men kanskje like greit så man slipper dobbeltarbeid.

Spørsmål: Er det sannsynlig at en oljering har tatt kvelden? Har noen opplevd dette før?
Der Postmeister
-
-

Nå har det vært den gamle tynne topppakningen på de gamle T4 med 2.4D som stort sett hat hatt problemer av de vi har hatt innom. De nyere som din, har vært greie. Jeg ser ofte at T4 bruker endel mer når det nærmer seg skiftintervallet, men i de mengder du beskriver har jeg ikke sett. Mulig gutta du har prata med har rett. Jeg tør ikke spekulere.
Så lenge du ikke finner noe lekkasje på nevnte steder, må det jo være andre årsaker. De er de med oftest frekvens kan du si.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

hvis oljeringene/stempelfjærer/eller det er sprekk i stempel vil du få et unormalt høyt trykk ut av veivhusventilasjonen/oljepåfylling..men noe drastisk har jo skjedd når oljeforbruket er så høyt..siden du mener at oljen er forbrent må det jo ha kommet ganske kraftig blårøyk eller?En annen ting er jo at dette skjedde etter bytte av regreim/vannpumpe..har verkstedet gjort en tabbe eller? Ta heller å sjekk toppen nøye for sprekker
wirre
-
-

Post by wirre »

Hadde samme greia på min. Prøvde å bytte ventil tettinger etc, men konklusjon ble slitne/knekte stemel fjører. Napper du ut den runde greia som er dytta ned i topplokket, og prøver å holde tett her, vil du merke at det blir trykk. Hvis det blir det fort, og du ikke klarer å holde igjen, så er vel sjansene for at stemel ringene dine trenger en tur i søppla ganske så stor.. Dessuten så er sikkert ventil styringene dine utslitte også. Så da er det bare å begyne å skru ned bunnpanna, og plukke ned veiva.. Sende toppen til overhalling, Bytte stempel ringer, og hone sylindre, før du setter det hele sammen (Hint: Hvis du lurer på dim på 12 kanten i toppen, så er det jo bare å sjekke med de nye du MÅ kjøpe!! dette er strekkbolter, og MÅ byttes!! Løsningen min ble EU kontroll med nedjustert disel pumpe, og en anonse på autodb med overskrift : EU GODKJENT 01/05-07 BRUKER OLJE! PRIS 10 000,-!

Men uansett LYKKE TIL!!
Martin

Den gule fare :)
tost

Post by tost »

Takker for mange gode svar. Verktøy ble kjøpt inn, forresten så er det en 12mm. XZN til toppskruene for de som lurer på det. Toppen er tatt av og sjekket, funnet ok. Stempler og cylindre er også ok. Jeg er nå igang med å plukke ned bunnpanne for å få ut stemplene. Det er nok oljeringene nederst på stemplene som har tatt kvelden. Deler er bestillt, verktøy er lånt og da blir det honing av cylindre og nye stempelringer og oljeringer. Får jo sjekket rådelager i samme slengen og det er jo greit. Det er en masse jobb, men når delene ikke koster mere enn ca. 2 500,- så blir det ikke så galt når jeg gjør jobben selv. Oppdatering kommer. :wink:
LubbeZild

Post by LubbeZild »

Skift brennkammer i toppen også med det samme da,så slepper dei å falle ned å lage havari etterhvert :)
VW Multivan 2.5Tdi 2003 mod
monor
-
-

Post by monor »

Er toppakning noe som det anbefales skiftes før det ryker?

Min 1996 modell Caravelle (2.4d) har nå tuslet 191000. Skal på service til høsten. Burde jeg fått dem til å kikke på dette?
Der Postmeister
-
-

Nei, skifter ikke før trøbbel og 96 er vel ikke mest plaga med dette heller.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Nå har det vært den gamle tynne topppakningen på de gamle T4 med 2.4D som stort sett hat hatt problemer av de vi har hatt innom. De nyere som din, har vært greie.
Kan du utdype hvor forskjellene på "den gamle tynne" og de nyere toppakningene ligger?
Min sene -95 modell med 2,4 D har multirem, fast vannpumpe og fjærbelastet remstrammer.
Har jeg da også den nyere toppakninga, eller gjorde fabrikken modifiseringene i flere trinn? :roll:

De tidligere modellene (opp til ett eller annet motornummer AAB 320 xxx) jeg har sett på, har alle kilerem, fast løpehjul til regreima og dreibar vannpumpe for reimstramming.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Huff, dere skriver om høyt oljeforbruk, tynne pakninger mm. :shock:
Må jeg begynne å bekymre meg? Jeg har en av de aller første T4'ene som kom til landet og ble brukt som demo-bil, den forrige eieren "glemte" reg.rem skifte og raste den ved 136.000 km. Etter det ble det satt på -96 topp, (sa de ved merkeverkstedet!!), jeg har hatt bilen siden 160.000 km.og ikke drikker den olje. Det eneste jeg ser er ørlite svetting ved innfestningen av gearkassen. Motoren virker glad og fornøyd ennå ved 192.000 km. Har jeg vært heldig eller kan jeg vente meg noen sure overraskelser? :?
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Kanskje det har med kjøring og stell da? :wink:
Ingen svar her så jeg regner med at jeg har vært heldig. :P