Rust. Hvordan utbedre på beste måte?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Rust. Hvordan utbedre på beste måte?

Post by Needforspace »

Det er dukket opp noe rust på Caravellen min. Mest er det bak bakhjulene oppunder, ikke synlig uten at en legger seg under.

I tillegg er det en del nede på kanaler og dørkanter.

Kan de som har greie på sånt fortelle meg hvordan det er best og mest varig å utbedre dette selv?

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
BusMan
-
-

Post by BusMan »

Lakkrusta kan du bare slipe ned med dremel. Med mindre det er hull da. Når rusta er slipt vekk,så legger du på no rust hindrene middel (Cantrust eller lignende). Etter at det har tørket grunner og lakkerer du over.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Søk på rust her på forumet og du vil finne mye annet enn overnevnte forslag.

Skal selv igang med rust i samme område på Tyskerbrakka, på begge sider av der du har avbilda. Samt litt rundt omkring, så igår at bakluka har aaaaaltfor mange små flekker som kan minne om steinsprang :roll:

Artig er det ikke, men tas det ikke blir det jo enda værre.

mvh,
Yngve S
monor
-
-

Post by monor »

selv om ikke alle her liker det, forsøkte jeg i helgen med hammerite på de stedene du nevner. Forsøkt det meste tidligere. Problemet med denne er at den ikke kan overmales pga. silikon. Imidlertid har de en del farger. Planen videre er å smøre lithiumfett på de utsatte stedene når høsten nærmer seg. Dette har jeg forsøkt med sukses tidligere. Denne er beregnet på maritimt bruk, så den avviser vann/salt ganske godt.
Smyg
Car: T4 2001 Syncro

Post by Smyg »

BusMan wrote:Lakkrusta kan du bare slipe ned med dremel. Med mindre det er hull da. Når rusta er slipt vekk,så legger du på no rust hindrene middel (Cantrust eller lignende). Etter at det har tørket grunner og lakkerer du over.
Har brukt Cantrust tidligere, og synes det har vært bra, men har ikke klart å få tak i det lenger. Hvor får man kjøpt det?
Stig Pedersen
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

monor wrote:Planen videre er å smøre lithiumfett på de utsatte stedene når høsten nærmer seg. Dette har jeg forsøkt med sukses tidligere. Denne er beregnet på maritimt bruk, så den avviser vann/salt ganske godt.
Eller du kan spraye på voks. Teroson multiwax, som VW/Møller bruker/brukte, er fin. Og utvendig, i døråpninger etc. er det glimrende med tynn voks àla den sprayboks-typen Møller tidligere solgte under navnet motorromskonservering.
Denne vet jeg folk har brukt utvendig med stor suksess senhøstes, og bilen har vært helt fin på våren. De har sprayet dette rundt hjulbuer og dører/døråpninger og opp til listene på bilen. Det ser ikke særlig pent ut når møkk setter seg i voksen, men lakken er bevart. På våren er det fram med avfetting og svamp ved den store vårrengjøringen, og vips: en bil der saltet har fått herje minimalt med lakken på det mest utsatte plassene. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
BusMan
-
-

Post by BusMan »

Smyg wrote:
BusMan wrote:Lakkrusta kan du bare slipe ned med dremel. Med mindre det er hull da. Når rusta er slipt vekk,så legger du på no rust hindrene middel (Cantrust eller lignende). Etter at det har tørket grunner og lakkerer du over.
Har brukt Cantrust tidligere, og synes det har vært bra, men har ikke klart å få tak i det lenger. Hvor får man kjøpt det?
Jeg har hørt rykter om at det ble forbudt i norge?!?

Men er ikke sikkert det stemmer. Spørr på mekonomen eller noe.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvorfor ikke bruke Ferrobet? Den er tynnflytende og spiser rust. Tror den er utviklet av Sintef for bruk på Nordsjøen.
Jeg har brukt den mye, børste vekk løs rust, spraye på og etter noen timer får du en grå hinne som er motstandsdyktig mot rust.
årnes
-
-

Post by årnes »

t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Post Reply