Motorvarmer med kort varighet på T4
Motorvarmer med kort varighet på T4
Motorvarmer ble i desember 2002 montert i vår Caravelle 2,5 Bensin. Da vi overtok bilen i oktober 2006, snaue 4 år og 43.000 km senere, virker ikke varmeren. Det er strøm helt fram til varmeelementet, så feilen ligger i elementet. Er det generelt kort levetid på motorvarmere på denne type bil/motor? Jeg har aldri opplevd å måtte bytte element på noen bil tidligere. Er det en relativt grei sak å bytte selv? Kommer til en viss grad til elementet fra undersiden, men armene blir i korteste laget.
1995 Caravelle GL 2,5B
1985 Transporter 1,9i, wbx
1988 Jawa TS 350 m/sidevogn
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
Motorvarmer
Det er en DEFA.
1995 Caravelle GL 2,5B
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
-
Syncronaut
- -

Jeg har montert DEFA-element på min 2,5B Syncro selv, og jeg må innrømme at jeg angret meg veldig på at jeg ikke satte inn bilen hos en "motorvarmerspesialist" og betalte for et par timer hos de istedet for å forsøke å gro ut et ekstra ledd på min venstre arm kl 01.30 på natten en sen høstdag for et par-tre år tilbake
Problemet mitt var å få entret mutteren på pinnebolten som skal brukes for å få festet en skive som fikserer elementet mot motorblokken. Når det først var gjort gikk resten av jobben på noen minutter...
Min anbefaling er å sjekke med et verksted som driver med slikt, de bruker å være nokså billige. Grunnen til at jeg ikke satte inn bilen på et slikt sted var at jeg ville installere resten av systemet på "min" måte (altså så skjult som mulig, ikke bare dra kabelen inn i kupéen på enkleste vis...), og tenkte som så at "det kan jo umulig være så ille jobb...", men det var det, altså (for meg)!
Problemet mitt var å få entret mutteren på pinnebolten som skal brukes for å få festet en skive som fikserer elementet mot motorblokken. Når det først var gjort gikk resten av jobben på noen minutter...
Min anbefaling er å sjekke med et verksted som driver med slikt, de bruker å være nokså billige. Grunnen til at jeg ikke satte inn bilen på et slikt sted var at jeg ville installere resten av systemet på "min" måte (altså så skjult som mulig, ikke bare dra kabelen inn i kupéen på enkleste vis...), og tenkte som så at "det kan jo umulig være så ille jobb...", men det var det, altså (for meg)!
Gorm
Re: Motorvarmer med kort varighet på T4
Du bør ha løftebukk, da armene fort blir korte når du skal nå opp til elementet.Mads wrote:Det er strøm helt fram til varmeelementet, så feilen ligger i elementet. Er det generelt kort levetid på motorvarmere på denne type bil/motor? Jeg har aldri opplevd å måtte bytte element på noen bil tidligere. Er det en relativt grei sak å bytte selv? Kommer til en viss grad til elementet fra undersiden, men armene blir i korteste laget.
Elementene fra Defa holder normalt i bilens levetid, tør jeg påstå. Unntakene finnes, og er oftest forårsaket av kortslutning pga. sløve bileiere som ikke skifter kjølevæske etter noenlunde normale intervaller.
Lenge siden bilen fikk ny, frisk væske? Hvis det er over to år, ville jeg byttet denne samtidig med varmeren bare for å forsikre meg om at den ikke ødelegges etter kort tid.
Elementet testes greit med et ohm-meter. Det skal være gjennomgang mellom to av kontaktene (de som står mest sammen og har små hull i tuppene). Den siste er jordinga, og den er "sammenbrettet" i tuppen.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Enig med du. Kan faktisk ikke komme på noe tilfelle av bytte av element de åra jeg har jobba på VW (siden 99) på T4.
Er det feil, er det ofte montørfeil av en eller annen type som har ført til havari. Defa er gode på bevisføring av feil! De vet nok hva de lager, for å si det slik.
Er det feil, er det ofte montørfeil av en eller annen type som har ført til havari. Defa er gode på bevisføring av feil! De vet nok hva de lager, for å si det slik.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg kan huske et par tilfeller fra gamlejobben på 80-90 tallet der elementet var gåent, og en av gangene var kjølesystemet så fullt av møkk at det er rart det var sirkulasjon.Der Postmeister wrote:Enig med du. Kan faktisk ikke komme på noe tilfelle av bytte av element de åra jeg har jobba på VW (siden 99) på T4.
Den bilen hadde gått med tynn kjølevæske i mange år. Eier hadde selv byttet termostat en gang for noen år tilbake, og hadde bare etterfylt med vann. At kjølevæska er rusthindrende, er noe folk vanligvis ikke tenker på.
Og de siste årene har vi på jobben montert ganske så mange varmere på T4 og vi har til gode å ha reklamasjoner på disse.