Motorbytte i T3 Transporter Dobbelcab Diesel.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
robehalv

Motorbytte i T3 Transporter Dobbelcab Diesel.

Post by robehalv »

Jeg har en 87 mod. Transporter DobbeltCab, hvor det står en 89 mod. Caravelle Coach 1,6TD (JX) motor med 5 trinns girkasse, denne motoren har nå sagt godnatt og adjø, så jeg må derfor bytte motor. Lurte så på om noen veit noe om hva slags VW TD motorer som passer inn i bilen og som er litt mere slitesterke enn orginal motorene til disse bilene, helst en motor med høyere ytelse men fortsatt til en grei pris (evt. sånn ca hva noe sånt vil koste meg), hva jeg må ha i tillegg for å få montert og godkjent denne ombyggingen.
Terje
-
-

Post by Terje »

Prøv å få tak i en 1,9TDK (AAZ). Den er fysisk lik JX.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
robehalv

Post by robehalv »

satt og kikka litt i autodata programmet, den motoren er å finne i:

Golf (91-98)
Passat (88-96)
Vento (91-98)
Audi 80 (91-96)
Seat Cordoba (93-99)
Seat Ibiza (93-99)

tok en ringe runde til de nærmeste billopphugger/biloppsamling i området her, og det var ikke å oppdrive, var vist meget etterspurte motorer :(

Norsk Bildelesenter hadde solgt en slik brukt motor for et år tilbake ca for 35.000 (FLÅERI!!!)

hvordan blirre med toll om jeg hadde henta inn en fra utlandet om jeg ikke skulle klare å komme over en i norge til en rimelig pris ?
SYNCRO
-
-

Re: Motorbytte i T3 Transporter Dobbelcab Diesel.

Post by SYNCRO »

robehalv wrote:Jeg har en 87 mod. Transporter DobbeltCab, hvor det står en 89 mod. Caravelle Coach 1,6TD (JX) motor med 5 trinns girkasse, denne motoren har nå sagt godnatt og adjø, så jeg må derfor bytte motor. Lurte så på om noen veit noe om hva slags VW TD motorer som passer inn i bilen og som er litt mere slitesterke enn orginal motorene til disse bilene, helst en motor med høyere ytelse men fortsatt til en grei pris (evt. sånn ca hva noe sånt vil koste meg), hva jeg må ha i tillegg for å få montert og godkjent denne ombyggingen.
Det som faktisk kan være smart er å kjøpe en fabriksoverhalt 1,6 TD og montere intercooler på denne. Da vil motoren få "kald" ladeluft og være like holdbar som en 1,9 TDK. Du vil helt grei kunne ta ut 90 Hk. Det er intercoolerkit å få tak i som gir ca 105 Hk i denne motoren, men det er nok å dra det litt langt. 1,9 TDK motoren består av samme blokk og topp som 1,6 TD, men har da altså større sylindervolum. Mener denne motoren utvikler ca 78 Hk (arrester meg om det er feil).

Eskild
robehalv

Post by robehalv »

den yter 55kW(75hk DIN) ved 4200omdr. bortsett fra i Passat (91-94) hvor den yter det ved 4400omdr.
robehalv

Post by robehalv »

hvordan egentlig montere IC på denne bilen, kan jo ikke ha den foran, hvordan få luftgjennomstrømning når en monterer den bak?

Hvor mye koster en 1,6TD fabrikkoverhalt motor da ?
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

robehalv wrote:hvordan egentlig montere IC på denne bilen, kan jo ikke ha den foran, hvordan få luftgjennomstrømning når en monterer den bak?

Hvor mye koster en 1,6TD fabrikkoverhalt motor da ?
Hos Norsk bildelesenter i Lier utenfor Drammen koster den ca 16.000,-
Man kan montere vannkjølt inercooler og da er plassering ikke fullt så nøye. Men en vanlig luftkjølt intercooler kan monteres sammen med en termostyrt vifte i motorrommet.
robehalv

Post by robehalv »

huffeluffe... kjipt uten bil, får vel kansje se om jeg klarer skrape sammen 16k da og kjøpe en fabrikkoverhala en.

Hadde i grunn vært ganske kjapt om jeg bare kunne røska ut den ene og satt inn den andre, fremfor å flytte masse deler i tillegg,

har bytta motor på denna bilen en gang tidligere så jeg veit jo hva som må gjøres denne gangen, sist så røyk turboen og motoren gikk tom for olje :/ (hadde vært kjekt om det faktisk hadde vært montert oljetrykkslampe i dashbordet, alt var der bortsett fra selve dioden, hva viste vel jeg om det)

bilen er alt for praktisk til at jeg klarer å kvitte meg med den å kjøpe meg noe annen bil i hvertfall :)
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

robehalv wrote:......(hadde vært kjekt om det faktisk hadde vært montert oljetrykkslampe i dashbordet, alt var der bortsett fra selve dioden, hva viste vel jeg om det)
.........
Det skal du jo kunne se når du skrur på tenningen, uten å ha motoren i gang... ;) Lyser det ikke - ingen oljelampe, lyser det - da er den der.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
robehalv

Post by robehalv »

Du sier noe, ikke alt en tenker over til enhver tid lissom. Det jeg stusser mest på hvordan faen kan VW levere instrumenter uten lissom.. - Shit Happends -

Slapp unna med 5000 (3500 bare jeg får levert vraket på huggern) i rep den gangen, og fikk enn bedre motor/girkasse enn hva jeg hadde, motoren begynte å bli litt slapp i ringene og ropte om en overhaling, og det å bytte fra 4tinns til 5trinns var en fryd, bilen var ikke til å kjenne igjen å kjøre
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Det som faktisk kan være smart er å kjøpe en fabriksoverhalt 1,6 TD og montere intercooler på denne. Da vil motoren få "kald" ladeluft og være like holdbar som en 1,9 TDK. Du vil helt grei kunne ta ut 90 Hk. Det er intercoolerkit å få tak i som gir ca 105 Hk i denne motoren, men det er nok å dra det litt langt. 1,9 TDK motoren består av samme blokk og topp som 1,6 TD, men har da altså større sylindervolum. Mener denne motoren utvikler ca 78 Hk (arrester meg om det er feil).

Eskild[/quote]

Prata me en kar på Elverum som driver litt med T3, han mener det er gaalskap å montere IC. "Motoren tåler ikke effekten" mener han. Men har jo sett mange som har gjort dette og er fornøyde...
Tage Vedal

T3-fan
robehalv

Post by robehalv »

har snusa opp en 1.9TDK nå, skal ringe på den i morra, var ikke så gæli pris på den heller, så da får vi se ;)
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Det som er saken er at motoren får kaldere ladeluft, noe som gir mye lavere luft-temp i forbrenningskammerne. Dette gir igjen mindre muligheter for varmgang i sylindre med påfølgende tempøkning i topp som igjen gir sprekkdannelse i topp og ødelagt toppakning. På bagrunn av dette tåler 1,6 TD helt greit en effektøkning på 20 Hk, som egentlig er lite. Oettinger i Tyskland leverer "Bolt On" vannavkjølt intercoolerkit til T3 1,6 TD, og de av oss som kjenner Oettinger vet at det de lager er laget for å holde.
Om man tenker på TDI motorene så blir jo disse tross alt "chipet" opp ca 30, og DET holder jo. Så her tror jeg ikke du skal være særlig redd for utfall i negativ retning.
Eskild

PS: Og så kommer det også ann på hvordan bilen kjøres. Det som de ALLER fleste synder mot som kjører turbodiesel er først å kjøre motoren varm FØR den belastes hardt. Dernest SKAL en turbodiesel stå og gå på tomgang ca 1 minutt FØR motoren slås av, dette for å borttransportere unødig varme fra turbo slik at denne ikke kokkser seg.
Last edited by SYNCRO on 24 Aug 2004, 09:35, edited 1 time in total.
t3homas
-
-

Post by t3homas »

robehalv wrote:Jeg har en 87 mod. Transporter DobbeltCab, hvor det står en 89 mod. Caravelle Coach 1,6TD (JX) motor med 5 trinns girkasse, denne motoren har nå sagt godnatt og adjø, så jeg må derfor bytte motor. Lurte så på om noen veit noe om hva slags VW TD motorer som passer inn i bilen og som er litt mere slitesterke enn orginal motorene til disse bilene, helst en motor med høyere ytelse men fortsatt til en grei pris (evt. sånn ca hva noe sånt vil koste meg), hva jeg må ha i tillegg for å få montert og godkjent denne ombyggingen.
Jeg har en TD som står i bil og dermed kan prøvekjøres.
Kjøpte den fabrikkoverhalt for ca 120 000 siden.

Denne hadde jeg tenkt å selge komplett med eksos, turbo osv.

Ring for mer info.

Thomas
930 63 036
Langhus / Hønefoss

Thomas
robehalv

Post by robehalv »

var ute å kikka litt på skranglekassa i stad, tror faktisk det er toppen og/eller toppakningen som er død, er ikke noe vann i olja, men det kommer masse eksos og blir et sinnsykt høyt trykk i kjølesystemet, er en også en svak bankelyd som ikke skal være der, men jeg klarer ikke lokalisere om den kommer fra toppen eller bunn. får ta opp motoren og sjekke.

har den gamle motoren liggende å slenge enda, mulig jeg kan bruke toppen fra den, spørs bare hvor mye juling den fikk da råden kom ut gjennom blokka.

Etter en grundig gjennomgang av kronasjen på konto og forestående utgifter så har jeg ikke råd til å kjøpe noe annen motor akkurat nå :(
så jeg må holde rep. utgifter nede på et minimum.

etter hva meg forstått så er vist ikke det å få tak i en ny toppakning akkurat noe billig afære heller, er det ikke så at en må kjøpe komplett pakningsett ?
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

robehalv wrote:var ute å kikka litt på skranglekassa i stad, tror faktisk det er toppen og/eller toppakningen som er død, er ikke noe vann i olja, men det kommer masse eksos og blir et sinnsykt høyt trykk i kjølesystemet, er en også en svak bankelyd som ikke skal være der, men jeg klarer ikke lokalisere om den kommer fra toppen eller bunn. får ta opp motoren og sjekke.

har den gamle motoren liggende å slenge enda, mulig jeg kan bruke toppen fra den, spørs bare hvor mye juling den fikk da råden kom ut gjennom blokka.

Etter en grundig gjennomgang av kronasjen på konto og forestående utgifter så har jeg ikke råd til å kjøpe noe annen motor akkurat nå :(
så jeg må holde rep. utgifter nede på et minimum.

etter hva meg forstått så er vist ikke det å få tak i en ny toppakning akkurat noe billig afære heller, er det ikke så at en må kjøpe komplett pakningsett ?
Nei du får kjøpt løs toppakning hos Møller. Husk også at du MÅ skifte topplokksboltene da disse er av strekktypen. Mener dette kommer på ca 1700,- totalt
Når du monterer motoren igjen er det SÆRDELES viktig at skruehullene til strekkboltene i blokka er HELT frie for væske. Om de ikke er det er det overhengene fare for sprekkdannelse i disse områdene.
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

min doka 1,6 td er tilsalgs for 14000,- den er fullt kjørbar og blir kjørt daglig, men jeg er lei av templampa blinker hele tiden og så har ikke fått fiksa brytern til radiator vifta men jeg har laga meg en egen "nød" bryter som jeg setter på når den blir varm. er med kapell.
dude....where`s my bulli?
tito

Post by tito »

robehalv wrote:satt og kikka litt i autodata programmet, den motoren er å finne i:

Golf (91-98)
Passat (88-96)
Vento (91-98)
Audi 80 (91-96)
Seat Cordoba (93-99)
Seat Ibiza (93-99)

tok en ringe runde til de nærmeste billopphugger/biloppsamling i området her, og det var ikke å oppdrive, var vist meget etterspurte motorer :(

Norsk Bildelesenter hadde solgt en slik brukt motor for et år tilbake ca for 35.000 (FLÅERI!!!)

hvordan blirre med toll om jeg hadde henta inn en fra utlandet om jeg ikke skulle klare å komme over en i norge til en rimelig pris ?
Hvem skulle vel bry seg om at du går og kjøper deg en motor til en tredidel i sw?
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

tito wrote: Hvem skulle vel bry seg om at du går og kjøper deg en motor til en tredidel i sw?
Noen steder du vet det går ann å få tak i? Jeg trenger motor for tiden, og vil jo helst ha en 1,9TD.
Espen

Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Grønnvolds Bil-Demontering hadde en 90hk TDi motor fra en Seat som hadde gått 62.000... Glemte å spørre om pris...

Pratet med noen andre på telefon også som hadde en 1,9TD de skulle ha 6500 for, 10.000 med girkasse...
Espen

Post Reply