tenningslåsbunn? Hva er det?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Kim

tenningslåsbunn? Hva er det?

Post by Kim »

Søkt litt på forumet siden jeg har en 97-tansporter som må løpes i gang om dagen...

Hva er en tenningsbunn?

Har hatt startproblemer en stund, vil si høres ut somsvakt batteri ved forsøk 1 og 2.. men så har jeg klart og lirke den i gang på tredje stort sett, skjer en gang og to om dagen,

Bytta batteri, men hjalp ikke, nå vil den ikke starte i hele tatt, starteren slår ikke en gang inn..

skal på bokk å sjeke starter og bytte startrele i morra men godt med en plan B.. ;)

Var på VW-verksted for to ukers siden og fikk laget ny nøkkel, da hadde de bilen inne og kodet om noe i forbindelse med startsperra og den nye nøkkelen, kan det ha en sammenheng??

takk for tips :)
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

I bunn av tenningslåsen sitter den elektriske bryteren, dette er en svakhet på VW sine biler. Har byttet på Transporterteren vår, den fikk problemer med viskere, bremselys og varmeapparat. Byttet på en kjenning sin Seat (samme delenummer) den ville ikke starte, først en skjelden gang, men til slutt så var den helt Død. Du kan jo prøve med og ta en kabel fra startinnslaget opp til + pole på batteriet for og sjekke om startetren er ok.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
waven

Post by waven »

Hei

Hvilke problemer hadde du med viskere ??

Har selv problemer med at sikringen til viskere går når tenning slåes på !!
Kan det være bryteren i tenningslåsen ??
Skjer ikke hver gang, men ofte..

Eller er det andre tips ??

Hilsen
Øystein
1999 mod Caravelle 2.5 TDI 8 seter
Som er fyllt opp med 4 barn og ei kjærring
http://www.fahle.no
Kim

Post by Kim »

hmm, var heldigvis bare starteren som var def..

men nå virker ikke sentralåsene på venstre siden av bilen... hehe

godt det er sommer og sol til å mekke litt :)
TheScirocco

Re: tenningslåsbunn? Hva er det?

Post by TheScirocco »

Kim wrote: Har hatt startproblemer en stund, vil si høres ut somsvakt batteri ved forsøk 1 og 2.. men så har jeg klart og lirke den i gang på tredje stort sett, skjer en gang og to om dagen,
Hm.. Opplever det samme på min 93 bensiner.
Hadde bilen parkert på gardemoen i en uke. Når jeg skulle hente bilen var den helt dør første gang jeg vred om nøkkelen. Andre gang gikk det litt bedre... Tror jeg prøvde 10 ganger med noen pauser innimellom. Det virker som om den får mer og mer strøm. (!?!)

Har sjekket ladingen og den ligger på ca 14V. Og batteriet har 12V+ uten motoren i gang!

Kan det være starteren? Jeg synes bare det er så rart at symptomene er lite strøm i og med at starteren går, men veldig sakte til å begynne med!

Dette skjer av og til når bilen har stått en stund, men det er sjelden den står mer en et par dager! Men har også opplevd det etter at den har stått bare noen timer!
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
twoika3
Car: t4 2.5tdi 2000 aut

Re: tenningslåsbunn? Hva er det?

Post by twoika3 »

Kim wrote:Søkt litt på forumet siden jeg har en 97-tansporter som må løpes i gang om dagen...

Hva er en tenningsbunn?

Har hatt startproblemer en stund, vil si høres ut somsvakt batteri ved forsøk 1 og 2.. men så har jeg klart og lirke den i gang på tredje stort sett, skjer en gang og to om dagen,

Bytta batteri, men hjalp ikke, nå vil den ikke starte i hele tatt, starteren slår ikke en gang inn..

skal på bokk å sjeke starter og bytte startrele i morra men godt med en plan B.. ;)

Var på VW-verksted for to ukers siden og fikk laget ny nøkkel, da hadde de bilen inne og kodet om noe i forbindelse med startsperra og den nye nøkkelen, kan det ha en sammenheng??

takk for tips :)
Selv om innlegget er noen år gammelt "putles" det enda med disse bilene :roll:

OFTE ER DET BATTERIET SOM ER FOR SVAKT DERSOM DEN KLIKKER HELE TIDEN OG IKKE VIL STARTE. DA TAPPER DEN OGSÅ RESTEN AV BATTERIET VELDIG FORT.

HJELPER Å DEMONTERE BENDIKSEN RENGJØRE MED TYNNER, PUSSE BORT EBENTUELL SLITASJE ELLER RUST MED EN "KOBBER/ALUMINIUMS MATTE (FRA RØRLEGGER ELLER LAKKERINGSREKVISITA BUTIKK) IKKE PUSS MED SMERGEL ELLER SANDPAPIR!!!

SETT STEMPEL/BENDIKS INN MED 565/WD40/TEFLONSPRAY ELLER ANNEN RUSTLØSER LETT SMØRENDE STOFF SOM IKKE STØRKNER ELLER HERDER SEG FAST. obs: INGEN OLJER, GRIS, VASELIN ELLER LIKNENDE !!!

MONTER SAMMEN IGJEN.

Kabelsko/koblinger:
VASK PUSS OG VASK IGJEN KABELSKO. MONTER SAMMEN SETT EVENTUELLT INN MED VASELIN ELLER TECTYL/RUST/KORROSJONS BESKYTTELSE

DERSOM IRRING UNDER STARTMOTOR OR RUNDT BATTERI ER DET TEGN PÅ AT BATTERIET LEKKER SYRE. BATTERI KOMPONENTER INNVENDIG I CELLENE ER I FERD MED Å BRYTE SAMMEN SELV OM BATTERIET FUNGERER. SKIFT UT BATTERIET UMIDDELBART FØR DET ØDELEGGER HELE VENSTRE UNDERSIDE AV BILEN. NÅR EN ELLER FLERE CELLER ER DEFEKT, KOKER BATTERIET UNDER LADING OVER CA 1/2 TIMES-TIMES TID OG SYREN LEKKER UT. (GJELDER JO IKKE HELT TETTE BATTERIER, OM DET FINNES) :shock:
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
Post Reply