Med Frityr på tanken

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Jonny

Med Frityr på tanken

Post by Jonny »

Her tenker jeg og skrive, forhåpentlig vis med noen bilder etter vert om mitt prosjekt for å få min VW T4 Transporter Syncro til å gå på frityr :D

Målet er å få ned drivstoff ugifter + kjøre mest mulig natur vennlig :D
Drivstoffet som brukes er brukt frityr olje ( palmeolje ) alltså et avfalls produkt etter matproduksjon som det faktisk koster næringen penger for å bli kvitt..
Så det er ingen problem å få tak på, du får det hivd etter deg :D

Men det er ikke mulig å bruke rett fra frityr gryta, vi må få fjerna noen potet rester først, i mitt prosjekt bruker vi vanlige vannfilter hus kjøpt oss biltema 5 stk satt etter hverandre med filter fra 60 micron til 1 micron.
Vi bruker også noen plast 200 liters fat, og en trykk pumpe som tåler olje og ikke går over 1 bars trykk

Når vi har hentet oljen fra bruker " får vanlig hvis oljen i de 10 liter spannene de kom i " heller vi dem i et 200 liter fat og varmer opp det til 70 grader lar stampen stå godt isolert i 3 til 5 dager så de største partiklene detter til bunnen " bruker 2 stk 1000wats grilltennere for å varme opp stampene og du må røre rundt" så filtrerer vi det over til et nytt fat og vi har ca 190 liter godt drivstoff..

skal skrive mer snart :D
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Inyterressant! Er det snakk om kun filtrering, eller lager dere bio-diesel av olja i tillegg?
Hmm.. to 1kw grilltennere for å varme det opp? Står disse da på hele tiden i 3-5 døgn?
Eller tre døgn har du vel tilføt olja joe sånnt som 1/15 av den energien tilsvarende mengde diesel gir. etterhvert som tiden går vil dette tallet øke, og etter lang tid (kanskje etter 50 døgn)vil det være et kryssningspunkt hvor man faktisk har tilført mer energi enn hva som er i olja. Har du regnet noe på dette? hvor mange dager er maks antall for å produsere 'kjørbar olje' før vinninga går opp i spinninga? :wink:
Det jeg tenker er selvsagt at hvis man skal gjøre dette i litt større skala, så kunne man for eksempel (ihvertfall om sommeren) ha solvarmede tanker, og så bruke trykket fra fallhøyden på varmekaret (som da må stå noen meter høyere enn oppsamlingsfatene) til å presse det hele gjennom filtrene. Da vil prossessen nok gå litt tregere, men helt uten tilførsel av energi (som man må betale for over strømregninga). :D
Forøvrig kunne jeg ha veldig lyst til å prøve alternative, og mer miljøvennlige drivstoff på min T3 syncro, 1.9tdk. 8)

mvh
HC
Jonny

mange måter å gjøre det på

Post by Jonny »

Oppvarmingen tar 2-3 timer det samme tar filtreringen og nei vi gjør det ikke om til bio diesel, som er faktisk og ødellegge mer hen 30 % av energien i oljen, og erstatte dette med vanlig diesel.
samt at du gjør produktet så etsende at det tar alle paktninger som ikke er metall i motoren.
vi har regnet ut at vær liter koster oss 15 - 20 øre litern dette inkluderer allt forbruk av filter og strøm.
så kan du regne ut selv kor mye energi vi har tilført :D
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Hei !
Sjekk denne linken til NMF. (Norges Miljøvernforbund.)
Kurt (leder) har endel erfaring med dette og kan kanskje bidra med endel råd pr tlf. hvis dere ringer han, men han er en travel mann så han kan være til tider vrien å få ta i, men en hyggelig kar :)
http://www.nmf.no/render.asp?session=&a ... t=1&ID=101
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Jonny

En del farer med frityr på tanken..

Post by Jonny »

Frityr på tanken vil bli en ting for folk med spesiell intresse...
Grunner for dette er følgene:
frityr oljen blir fast ca rundt 10 grader, den har en tendens til og gjøre vanlig motor olje om til sirup..
Så her er det mange feller å falle i som koster noen få kr :D
Ta tempen på Diesel pumpen først, den må ha ca 30 grader før du begynner å kjøre på frityr, men du bør ikke dra over 3000 rmp før den har ca 55 grader, har sett at tempen på diesel pumpen har kommet opp i over 85 grader under kjøring i bratt terreng, da er det ikke bare å gå over til diesel.
da vil du i beste fall få en litt slik kengeru kjøring i verstefall få et lengre verksteds opphold..
Motor Oljen, har du en sliten motor vil en del av frityren blande seg med denne, og her har du enda en del farer, så motor olje skift er en ting man skal ta alvorlig når man kjører på frityr.
Syntetisk olje er faktisk den oljen som tåler minst frityr før den blir sirup, så etter hva jeg har fått opplyst er en blanding motor oljer 30 % mineral olje og 70 % syntetisk beste blanding.
Dette er også en grunn til at mann skal ha vanlig arbeids temp på bilen før man går over til å kjøre på frityr :D

Så kjøring med frityr betyr at man skal ha tunga rett i munnen, du låner ikke ut den bilen til hvem som helst, noe feil bruk av knapper + lite forståelse av hvordan frityr og motor fungerer vil koste en del :(
Jonny

Post by Jonny »

Mi'doka wrote:Hei !
Sjekk denne linken til NMF. (Norges Miljøvernforbund.)
Kurt (leder) har endel erfaring med dette og kan kanskje bidra med endel råd pr tlf. hvis dere ringer han, men han er en travel mann så han kan være til tider vrien å få ta i, men en hyggelig kar :)
http://www.nmf.no/render.asp?session=&a ... t=1&ID=101
Kjempe fint, dette var nytt for meg også, at det fantes noen som selger utstyr for dette i Norge :D
Men mitt system er bygd etter en Tysk venn som har sjekket ut sitt system på røros i 30 minus og jeg ser at en del ting som jeg bruker er ikke avbildet på denne leverandøren side, men kan selfølgelig være der uten at det er avbildet, men han sier det passer til alle diesel biler, min tyske venn, mener i alle fall at det er feil, du kan ødelegge en del pumper på dette, jo mere avansert diesel du har mindre egnet er motoren for prosjektet :(
for eksempel fungerer ikke denso nikon lucas pumper så bra til frityr og det er mange biler med denne.
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Kjekt å vite, det er bedre å være for forsiktig enn for lite :wink: . Det der med pumpen er jo ikke en bagatell akkurat. :shock:

Men uansett, ser du er ny her! Velkommen skal du være, håper du får like mye ut av dette forumet som jeg har fått. Er ganske fersk jeg og her :)
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Jonny

Post by Jonny »

Mi'doka wrote:Kjekt å vite, det er bedre å være for forsiktig enn for lite :wink: . Det der med pumpen er jo ikke en bagatell akkurat. :shock:

Men uansett, ser du er ny her! Velkommen skal du være, håper du får like mye ut av dette forumet som jeg har fått. Er ganske fersk jeg og her :)
Takker for velkomsten og ja tror jeg kommer til å like meg her ja, virker som det er en god del folk som har peiling her :)
Og ja skifte av diesel pumpe koster noen kr :shock:
Skal legge inn bilder også så fort jeg får tid til dette :)

VW Transporter Syncro 96
Post Reply