Syncro.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
rogbam

Syncro.

Post by rogbam »

Dagens syncro fungerer for dårlig ved nedoverkjøring..
Har en T4 syncro, og 4x4 systemet har sendt meg til skogs flere ganger..
må jo gi gass for å få 4x4xsystemet til å slå inn.. :shock:
Er blitt fortalt at:
Bakakselen er utstyrt med et frihjul som låses ved gasspådrag, men slipper opp ved rulling.
Ved rygging blir dette frihjulet låst med et vacumstyrt system påvirket av ryggelysbryteren, slik at man har firehjulstrekk når man rygger.
Hvordan får jeg låst systemet slik at jeg også har 4x4 nedover uten gasspådrag???
og evnt om noen hjelpe meg med å gjøre dette..

På forhånd takk
mvh
Roger
mail: robamru@online.no
wickie
-
-

Post by wickie »

Denne funksjonsforklaringen er ny for meg.

Så mye jeg vet, er det en viscokosekobbling som låser seg ved forskjellig omdreininstall mellom fram- og bakaksling.
Også ved rygging.

Er det forskjellig funksjonsprinsip mellom T3 og T4 syncroene? (utenom at T3 har bakhjulstrekk og T4 framhjulstrekk med innkobbling av den andere akslingen)

På min T3 funker 4x4 (med viscokobblingen) kjempe find både forover og bakover.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

wickie wrote:Denne funksjonsforklaringen er ny for meg.

Så mye jeg vet, er det en viscokosekobbling som låser seg ved forskjellig omdreininstall mellom fram- og bakaksling.
Også ved rygging.
Rogbam har nok en T4 med ABS...
Gorm
Syncronaut
-
-

Re: Syncro.

Post by Syncronaut »

rogbam wrote:Er blitt fortalt at:
Bakakselen er utstyrt med et frihjul som låses ved gasspådrag, men slipper opp ved rulling.
Jeg tror frihjulsmekanismen trår i kraft når du bremser (for å forhindre at ABS-bremsene og viskokoplingen jobber mot hverandre). Mange virker som de har (eller i det minste tror de har) problemer med denne...
rogbam wrote:Ved rygging blir dette frihjulet låst med et vacumstyrt system påvirket av ryggelysbryteren, slik at man har firehjulstrekk når man rygger.
Hvordan får jeg låst systemet slik at jeg også har 4x4 nedover uten gasspådrag???
Jeg vet det er driftig kar på det tyske T4-Forumet som har bygget om sin T4 til Syncro og samtidig tror jeg han fikset noe på koplingen av frihjulsmekanismen (men jeg tror altså du skal ha 4X4 også ved motorbremsing...). Uansett finner du nok noe om dette dersom du leter på linken under:
http://www.t4forum.de/wbb2/board.php?bo ... 6aa20c034b
Gorm
rogbam

Post by rogbam »

Hei.. Er dette jeg har blitt forklart på ett vw verksted..
vet av erfaring(bitter sådan) at 4x4 ikke funker når du triller nedover..
har noen prøvd å gasse for å rette opp en bil på en blankpolert vei, med en 90grader sving i bunnen av bakken..
du prøver ikke å gasse for å øke farten .....
gasset, ratter, slapp gassen , bilen fremhjul sto, kvalte motoren, startet igjen, gasset og rattet... alt skliende i 60km/t smal skogsvei, og 4m rett ned på yttersiden pluss hadde bilen full av barn.. ikke digg.. trust me..
Har ikke ABS,
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Dersom du har frihjulsmekanisme har du ABS, så enkelt er det... Dersom du har fått en forklaring om "frihjul" på et VW-verksted har de enten ikke kjent til at bilen din ikke hadde ABS, eller så har de forsøkt å "gjøre problemet mer forståelig for kunden"... :wink:

Husk at med viskokobling (gjelder Syncro-modeller av T3, T4 og de fleste andre "eldre" VW) har du kun 4WD når du har hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel! Jeg bruker firehjulstrekket på min T4 stort sett på snø og is og har flg erfaring. Jeg har en bratt bakke opp fra huset mitt til kommunal vei, og for å komme opp der på glatte dager er den eneste løsningen å gi gass (og holde den!)! Dersom jeg er for forsiktig på gassen blir ikke nok moment overført til bakakselen, og jeg har da i prinsippet en "vanlig" T4 og må slukøret forsøke å rygge meg ned igjen (gjerne akkompagnert av 3 småttiser i baksetet som begeistret roper: "En gang til da, pappa!"). I 60 km/t på vei ned en blankpolert bakke er det kanskje ikke så lett å kjenne hvilke hjul som griper og ikke, og jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er så veldig aktuelt å gasse på i en slik situasjon... Det kan jo være at viskokoblingen din slår inn for lite/for sent, men det er ikke spesielt vanlig (den vanligste feilen på viskoen, jfr T3, er at den blir "stiv", at man kjører med permanent 4WD).

Jeg hadde T3 tidligere, og synes at T4 kunne profitert av en viskokobling som hadde overført mer moment til bakakselen...
Gorm
rogbam

Post by rogbam »

takk igjen for svar.. men hvordan fungerer det når du skal ned den samme bakken. holder den igjen på alle fire hjulene eller kun på fremhjulene??
Det er jo der problemet mitt ligger.. oppover er det aldri noe problem.. har kjørt i 50cm med nysnø uten problemer, både oppover og bortover.. aldri noe problem.. men nedover på glatt føre...huff..
mvh
Roger
94,syncro
Artic cat thunderrace
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Jeg må rygge ned (og det er det barna synes er så bra, det kiler antakelig litt i magen når vi sklir nedover...), så dermed er det bremsing med clutchen inne som gjelder, men jeg synes jo jeg kjenner at firehjulstrekket hjelper litt dersom ett hjul/hjulpar blir "stive" - da skal jo viskokoblingen sørge for at hjulet/hjulparet blir forsøkt tvunget rundt med samme hastighet som de andre (for oss som ikke har ABS vel og merke...).

Når det gjelder høyere hastigheter har jeg kanskje mest gode erfaringer fra litt aggressiv kjøring, jeg synes det virker som det blir overført litt for lite moment ellers - bilen er jo retningsstabil og fin på glatt føre, men for å få overstyring må man jo gasse. Jeg har tenkt å montere stab stag bak, og det skal jo hjelpe litt mot understyringen. Men med 2 tonn naturlig understyrt bil blir det selvsagt ikke fristende å "dra på" i utforbakke...
Gorm
Post Reply