Dersom du har frihjulsmekanisme har du ABS, så enkelt er det... Dersom du har fått en forklaring om "frihjul" på et VW-verksted har de enten ikke kjent til at bilen din ikke hadde ABS, eller så har de forsøkt å "gjøre problemet mer forståelig for kunden"...
Husk at med viskokobling (gjelder Syncro-modeller av T3, T4 og de fleste andre "eldre" VW) har du kun 4WD når du har hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel! Jeg bruker firehjulstrekket på min T4 stort sett på snø og is og har flg erfaring. Jeg har en bratt bakke opp fra huset mitt til kommunal vei, og for å komme opp der på glatte dager er den eneste løsningen å gi gass (og holde den!)! Dersom jeg er for forsiktig på gassen blir ikke nok moment overført til bakakselen, og jeg har da i prinsippet en "vanlig" T4 og må slukøret forsøke å rygge meg ned igjen (gjerne akkompagnert av 3 småttiser i baksetet som begeistret roper: "En gang til da, pappa!"). I 60 km/t på vei ned en blankpolert bakke er det kanskje ikke så lett å kjenne hvilke hjul som griper og ikke, og jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er så veldig aktuelt å gasse på i en slik situasjon... Det kan jo være at viskokoblingen din slår inn for lite/for sent, men det er ikke spesielt vanlig (den vanligste feilen på viskoen, jfr T3, er at den blir "stiv", at man kjører med permanent 4WD).
Jeg hadde T3 tidligere, og synes at T4 kunne profitert av en viskokobling som hadde overført mer moment til bakakselen...