Problem med motorstyring 2001mod 2,5 TDI 102hk
Problem med motorstyring 2001mod 2,5 TDI 102hk
Bilen går helt fint en stund, før det virker som om den går over i et slags nødprogram og mister nesten all kraft. Kan slå tenninga av og på igjen så er den fin igjen en liten stund før det same skjer igjen.
Dette er en bil vi har på jobben som en kollega har hatt, og dette skjedde selvsagt den dagen kollegaen min skulle få ny T5r og jeg skulle overta T4. Noen som har noen ide? Fikk tips om luftmassemåler fra merkeverksted, kollegaen min skal visstnok ha renset denne uten at det hjalp.
Dette er en bil vi har på jobben som en kollega har hatt, og dette skjedde selvsagt den dagen kollegaen min skulle få ny T5r og jeg skulle overta T4. Noen som har noen ide? Fikk tips om luftmassemåler fra merkeverksted, kollegaen min skal visstnok ha renset denne uten at det hjalp.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Hadde bilen på verksted i dag etter ønske fra sjefen, la fram min teori om luftmassemåler. De syns dette hørtes logisk ut og skulle sjekke saken. Konklusjonen ble defekt turbo. At en turbo funker kald men ikke varm kan jeg være med på, men hvorfor funker den like fint bare med å slå tenning av og på igjen da? Kan dette virkelig stemme?
Tja
De vil vel att du skal bytte hele til en kostnad som sikkert er vill.
Tror ikke turboen er defekt i den forstand att den virker rett etterpå og er OK kald, men kan være Wastegaten som henger og att turbotrykket blir for høyt da vil den gå over i nødprogram.
Turbo og wastegate er mekanisk bør være mulig og sjekke rimelig enkelt.
hva med og koble på en turbotrykkmåler skal ligge på ca 0,8bar 0,9bar tror jeg ( det gjør min )
Hilsen
Terje
De vil vel att du skal bytte hele til en kostnad som sikkert er vill.
Tror ikke turboen er defekt i den forstand att den virker rett etterpå og er OK kald, men kan være Wastegaten som henger og att turbotrykket blir for høyt da vil den gå over i nødprogram.
Turbo og wastegate er mekanisk bør være mulig og sjekke rimelig enkelt.
hva med og koble på en turbotrykkmåler skal ligge på ca 0,8bar 0,9bar tror jeg ( det gjør min )
Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Et "diagnose tips" for defekt LM er i enkelte tilfeller(når en ikke har tilgjengelig vag-com eller tilsvarende) er og koble av ledningen til LM og så kjøre. Er LM defekt vil da bilen i mange tilfeller gå bedre/mere normalt uten verdiene fra den defekte LM'en.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Kan dette være skadelig for motor, eller er det sånt man kan gjøre for å komme hjem på skapelig vis selv om det er 50 mil?Torle wrote:Et "diagnose tips" for defekt LM er i enkelte tilfeller(når en ikke har tilgjengelig vag-com eller tilsvarende) er og koble av ledningen til LM og så kjøre. Er LM defekt vil da bilen i mange tilfeller gå bedre/mere normalt uten verdiene fra den defekte LM'en.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Etter mye surr byttet verkstedet turbo uten at de hadde fått klarsignal fra meg på å gjøre det, å nå sviver faktisk bilen som normalt... Sliter med å forstå dette jeg. Vil en bil med utslitt turbo gå over i "nødmodus" for så å kunne resettes med å slå tenning av og på (i fart) og kjøre videre som om ingenting var galt? Uten at den røyker eller bruker nevneverdig med olje?
Jo. Wastegaten er styrt elektrisk via en vacum ventil som sitter på siden rett bak Intercooler.
Wastegaten er den som regulerer turbotrykket DVS Maxtrykket. slik att trykket ikke overstiger ett på forhånd bestemt trykk.
Min ligger mellom 0,8-0,9 men går opp i 1,1 ett par sekund før wastegaten regulerer.
Hjernen får tilbakemelding på trykk via tynn slange som går utpå siden av Intercooler. denne slangen går rett til innspøytningshjernen
Utrolig att et verksted bare går igang og skifter turbo.
Wastegaten er den som regulerer turbotrykket DVS Maxtrykket. slik att trykket ikke overstiger ett på forhånd bestemt trykk.
Min ligger mellom 0,8-0,9 men går opp i 1,1 ett par sekund før wastegaten regulerer.
Hjernen får tilbakemelding på trykk via tynn slange som går utpå siden av Intercooler. denne slangen går rett til innspøytningshjernen
Utrolig att et verksted bare går igang og skifter turbo.
Caravelle coach 87 112i
Da har verkstedet byttet en elektronikkdings med div vakuum/trykkslanger og bilen ser ut til å fungere. Men åpnet panseret i dag, noe jeg ikke har gjort etter at jeg fikk bilen igjen siste gang. Da lyste en skrue imot meg.
I forbindelse med slangevirvaret rundt turboen går det en slange frem over ekspansjonstank for kjøleveske og ender opp like ved radiatorvifta. Denne er plugget med en 6mm maskinskrue
Hva er dette? Et målepunkt eller noe? Har ikke prøvekjørt uten skrua ennå, men den er definitivt ny.
I forbindelse med slangevirvaret rundt turboen går det en slange frem over ekspansjonstank for kjøleveske og ender opp like ved radiatorvifta. Denne er plugget med en 6mm maskinskrue
hei
Viss slangen går rett inn på Intercooler da er det den som skulle gått til hjernen for og passe på turbotrykk.
Viss denne er utkoblet vill den nok ikke gå i nødprogramm, men du har heller ingen kontroll på turbotrykk.
Kan bety for høyt trykk og muligheter for spengt motor.
Ville sjekket dette ut med noen som kan disse bilene
Ellers så bor jeg på Orstad ikke langt fra deg så du kunne tatt turen ut i helga så kan vi sammenligne med min
Hilsen
Terje
Viss slangen går rett inn på Intercooler da er det den som skulle gått til hjernen for og passe på turbotrykk.
Viss denne er utkoblet vill den nok ikke gå i nødprogramm, men du har heller ingen kontroll på turbotrykk.
Kan bety for høyt trykk og muligheter for spengt motor.
Ville sjekket dette ut med noen som kan disse bilene
Ellers så bor jeg på Orstad ikke langt fra deg så du kunne tatt turen ut i helga så kan vi sammenligne med min
Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Nå har egentlig bilen fungert veldig fint lenge, men va en snartur til Oslo i helgen, og da gikk den i nødmodus i ett sett på de gode motorveiene der borte. Fungerte helt fint vest for Arendal begge veier. Takler altså ikke jevn kjøring. Eksosanlegget er knekt for tiden, så den har nok litt lite mottrykk der, kan dette være en sannsynlig årsak? Eller er det trolig LMM som jeg har hatt mistanke til hele tiden?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170