Høyttaler-adapterringer i framdører?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Høyttaler-adapterringer i framdører?

Post by Theodor »

Kjenner meg litt lei av sprakinga fra 4" i dashbordet, så nå skal det oppgraderes en smule i vogna. Løfta ut gitteret i døra, og så til min store overraskelse/skuffelse at der er det ingen adapter-ringer, slik som det sitter i svogerns minibuss. Bare luft og god tro. Altså må det finnes alternativer, eller så må adapter-ringer innhandles.

1. Er det noen som har peiling på part nummer for adapterringene, og hva de kan finne på å ta seg betalt for disse hos møller? :shock: Ser for meg at 6,5 " vil passe inni hullet i dørlomme-trekket, og det blir litt penere med det originale gitteret på.

2. Er det noen som har begrep om høyttalere som passer rett i hullet i dørtrekket (mener åpningen er ca 17 cm i dia), om adapterringer viser seg for kostbart. Vil ha kit med separate diskanter, og vil helst slippe å sage for mye i døra (skulle så gjerne, men fruen har makta over vogna... :oops: )

Om det ikke blir noen adapter-ringer, blir det vel av med dørtrekket, og forsterke opp dørlomma med glassfiber osv, eventuelt bare ta en frekk en med byggskum (drepe litt resonans). Noen som besitter bilder av en slik installasjon, eventuelt linker til en?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, jeg installerte 4" i dashen i våres, ligger under prosjekttrådene.

Handla speakers på Clas Olsson fordi de eldgamle Blåpunkt-høytalerne forlengst var ødelagt av forrig(e) eier(e).

Meget fornøyd med ny-lyden, og har oppe til vurdering om jeg ikke skal legge etpar speakers i sidedørene i tillegg til "ba" ett eller annet steds hen i Tyskerbrakka.

mvh,
Yngve S
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Ja, det var det da. Tenkte sette diskantene i 4" brønnen i dashen, så da vil jeg ha mellomtonen/"bassen" i døra, men dørlomma er rimelig simpel plastikk,så jeg skulle helst slippe å feste elementet rett i denne, men heller "inni", slik som jeg vet det finnes mulighet for.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Jeg vil varmt anbefale at du har 4" mellomtone i dashbordet også. Diskanten kan du ha i området rundt a-stolpen. Har du bare en 6,5" og diskant vil du miste veldig mye av lyden siden selv den lille 4" kan gi lyd fra seg! Det er bare å finne et sett som kan passe.

http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=719

Har ikke hørt lydet fra det settet, men det er det rimeligste 3-komponentsettet som jeg fant. Så om du får både 6,5" i dørene og 4" i dash så blir det nok bra.
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Hmmm...
Nå begynner vi å snakke. Selv om kontantstrømmen her i huset er noe mer utadrettet for tiden enn den burde, burde det vel la seg gjøre å innhandle et sånt. Peiling på om det krever adapterringer i døra, eller om jeg bare kan bolte 6,5" på dørlomma (med litt støtte på innsiden selvsagt)?
Må vel kanskje også ha forsterker for å pushe det her...
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Jeg er ikke sikker på om det finnes flere forskjellige typer dørlommer til Caravellene med høyttalerplass. Etter det jeg vet passer 6,5". Jeg vet ikke om dybden kan bli et problem.

I bilen min fikk jeg problem da jeg skulle prøve et Focal komponentsett. Rørene til luftdysene var rett og slett i veien. Men man får gode høyttalere i dashbordet... og du verden så det hjalp! Jeg har hørt endel anlegg med bare et komponentsett foran og det blir ikke det samme. Du mister helt vanvittig mye mellomtone uten de 4"ene.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Om monteringa av høytaleren går i den buede delen av lomma på døra, er det kun interiørtrekket som stopper før du er inne i døra - altså bare å kutte der også, om man skulle behøve noen centimeters dybde mer enn det er fra dørlomma og innover.

Ser for meg during fra plastikken som gnisser mot interiørtrekket vil kunne elimineres om man får festa dørlomma bedre til dørtrekket enn hva VW fikk til, så da er det vel bare plug and play, da ?

mvh,
Yngve S
huge

Post by huge »

Høyttaler"kurver":
701 035 417
701 035 417 A

117,65 hos Svebjørn pr stk i august 2004. I tillegg trenger du noen skruer osv....

Jeg monterte inn Pioneer TS-A171C, men da måtte jeg sage ut bunnen i holderen for høttaleren pga dybden på høytt. magneten og i tillegg lage en mellomring for å flytte den noe ut.

Men bl.a. Pioneer har høytaller(komponent) sett som er tilpasset liten innbyggingsdydbe. Jeg mener å huske at det er 55mm å gå på uten å måtte gjøre endringer på holderen.

mvh Huge
Huge Mehus

1997 Caravelle TDI 2,5

Image
Theodor
-
-

Post by Theodor »

huge wrote:Høyttaler"kurver":
701 035 417
701 035 417 A

117,65 hos Svebjørn pr stk i august 2004. I tillegg trenger du noen skruer osv....
Huppa, nå hjelper det! Ikke var det kjempedyrt heller, skulle jeg laga selv hadde nok tiden og delene vel gått forbi 300 spenn totalt (jada, det er selvsagt best og morsomst å gjøre det selv, men jeg har ikke tid nå :( ).
Regner med at partno er for hhv venstre og høyre side el omvendt?
Syns liksom at det blir bedre/penere om jeg kan bruke de originale gitterene. Har blått interiør, og da blir det ikke så snasent med svarte gittere bare i dørene. Har dette i Golfen (III -94), og det bryter veldig mot det blå interiøret (syns jeg da).

Hvem er Svebjørn, forresten (eller banner jeg i kjerka nå :oops: )?
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Jøss, flere nordinger på forumet. Svebjørn er VW-forhandler i Narvik.
9000_tos

Post by 9000_tos »

vw&saab wrote:Jøss, flere nordinger på forumet. Svebjørn er VW-forhandler i Narvik.
Hadde tenkt å skrive at vi er enda flere fra Narvik her, men det er jo off-topic, så det gjør jeg ikke.

Jeg vil derimot nevne at 701 035 417 bare er 50 mm dyp, og dessuten er litt trang i bunnen dersom du skal montere sett med de hele monstrøse magnetene. Den er egentlig bare 16,4 cm Ø, ikke 16,8 som enkelte høyttalere er i diameter - men det jenker seg til.

Fordelen med monteringskittet er at du får ekstra stivhet "i hullet" og mellom dørpanel/dør. Ulempen er at du helst må gå rundt på bilstereosjappa med "kurven" for å sjekke hva som passer.
-97 TDI 5+5
Post Reply