Hvordan finne ut hva slags motor?Knirking i forstilling.
-
Frode Myrvang
Hei igjen! Har et lite spørsmål til dere:hvordan finner jeg ut hva slags motor jeg har(94 caravelle syncro 2,4) og hvot mange typer motorer/benevnelser finnes det for T4?Er såpass fersk med denne type bil så jeg er veldig intressert i å lære mer
Har også et annet spørsmål:har fått en slags knirkelyd i forstillinga.Den høres best når rattet vris mot høyre
Høres nærmest ut som fjærknirking??! Bilen er litt senka både foran og bak(40mm)Kan dette være i fra servoen eller kan det være ei bærekule som er i ferd med å takke for seg???? Takknemlig for alle svar 
Frode
Du kan få opp litt info om bilen fra Mekonomens hjemmeside http://www.mekonomen.no. Taster du inn reg.nr kan du få opp chassisnr, motorkode, effekt etc.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Re: Hvordan finne ut hva slags motor?Knirking i forstilling.
Du har etter alle solemerker en motor med betegnelsen AAB......Frode Myrvang wrote:Hei igjen! Har et lite spørsmål til dere:hvordan finner jeg ut hva slags motor jeg har(94 caravelle syncro 2,4) og hvot mange typer motorer/benevnelser finnes det for T4?Er såpass fersk med denne type bil så jeg er veldig intressert i å lære merHar også et annet spørsmål:har fått en slags knirkelyd i forstillinga.Den høres best når rattet vris mot høyre
Høres nærmest ut som fjærknirking??! Bilen er litt senka både foran og bak(40mm)Kan dette være i fra servoen eller kan det være ei bærekule som er i ferd med å takke for seg???? Takknemlig for alle svar
Det er det i hvert fall på min `94 2,4
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Frode Myrvang
motorkoder/forstillingsknirking
Takker for kjappe svar
Når det gjelder forstillinga:er det vanskelig å bytte de øvre bærekulene? 
Frode
Re: motorkoder/forstillingsknirking
Det er vel omtalt i noen tråder tidligere. Søk på bærekule. Den kan være vrien fordi den er presset inn i bærearmen. Dette er ikke den enden med kon-tapp som sitter i navet, men altså oversiden av kula. Det er ikke kon innfesting, men det sitter som sveiset fast likevel. Husk festeklipset på toppen.Frode Myrvang wrote:Takker for kjappe svarNår det gjelder forstillinga:er det vanskelig å bytte de øvre bærekulene?
Øvre armen må avlastes. Dette kan gjøres ved å skru ned torsjonsfjæra eller ved å stappe inn noe kompakt mellom bærearm og karrosseri før du jekker opp hjulet. Det siste funker best synes jeg. Det finnes spesialverktøy, men en vedkile e.l. kan også gå bra.
Ståle Bekkelien
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Frode Myrvang
Tusen takk igjen for kjappe svar!! Kanskje best å la noen gjøre det byttet!!! Er litt begrensa hva man får til i garagen
Men er det best å få bytta denne ASAP eller kan man vente litt??? Pengebingen er rimelig slunken for tiden 
Frode
Selve knirkelyden kan du jo prøve å stagge en stund med å sprøyte inn nytt fett eller smøremiddel. Stikk et lite hull i mansjetten til kula og prøv å spraye inn f.eks 5-56 eller tynn olje av noe slag. Det at den knirker indikerer vel at den ikke er så slitt, men mangler fett.
For å slå fast at det er kula som knirker kan du legge hånda på den mens noen husker bilen opp og ned. Da kjenner du vibrasjoner hvis det er der lyden kommer fra.
For å slå fast at det er kula som knirker kan du legge hånda på den mens noen husker bilen opp og ned. Da kjenner du vibrasjoner hvis det er der lyden kommer fra.
Ståle Bekkelien
-
Frode Myrvang