Kobling av stereo.
-
seilkongen
Kobling av stereo.
Hei.
Såvidt jeg kan fastslå så er det ikke noe trinn på tenningslåsen på min bil som gjør at jeg kan koble stereo slik at den går av når jeg skrur av tenningen.Det er i alle fall ingen ledning tilstede som indikerer dette.
Noen som vet hvor man kan koble kabelen fra ISO-kontakten slik at jeg oppnår samme effekt?
MVH Lasse
Såvidt jeg kan fastslå så er det ikke noe trinn på tenningslåsen på min bil som gjør at jeg kan koble stereo slik at den går av når jeg skrur av tenningen.Det er i alle fall ingen ledning tilstede som indikerer dette.
Noen som vet hvor man kan koble kabelen fra ISO-kontakten slik at jeg oppnår samme effekt?
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
T4 1995 2,5 B manuell kasse
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
TOBLERONEJAN
- -

-
Karamell GL 2.5
- -

-
seilkongen
En eller annen tidligere eier har vært kreativ,ja.Karamell GL 2.5 wrote:skal ikke være nødvendig å klippe eller koble noe som helst ledninger.
ISO-kontakten skal ligge bak der et sted ferdig til bruk. Så fremt ikke en tidligere eier har TRODD han hadde peiling og klipt å lekt vilmann inni der.
Ledningene er spleiset til ledningene på ISO-kontakten med kabelsko. 12V batteri og 12V tenning fra ISO-kontakten er begge koblet til 12V batteri,noe som i og for seg kan være greit såfremt det ikke finnes mulighet for å koble til tenningen.
Jeg finner ingen løs kabel inni skumgummistrømpa som er rundt kablene til stereo'n(har ikke dissekrert den helt).I og med at bilen ikke er veteran enda så synes jeg i grunn at det er litt rart at slikt ikke skal finnes.
Så spørsmålet burde kanskje være dette;hvor på tenningslåsen bør jeg sette en kabel til stereo slik at denne skrus av når tenningen skrus av? Anyone?
Jeg kan sikkert finne ut av det hvis jeg drar fram multimeteret,men jeg synes allikevel det er best å være helt sikker og høre med andre,mer erfarne folk om saken.
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
TOBLERONEJAN
- -

Ja da så
Du har 3 1\2 muligheter nå,
1: koble deg på lyset på klokka (analog klokke)
2: koble deg på sigg tenneren
3: tenningslåsen (min var det, men da MÅ du måle deg frem) dette er ikke vanskelig.
1\2: komme til drammen skal jeg hjelpe deg
3: tenningslåsen (min var det, men da MÅ du måle deg frem) dette er ikke vanskelig.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.
Jan ove sandnes
Drammen
Jan ove sandnes
Drammen
-
seilkongen
Tenningslåsen på min bil har 3 posisjoner;av,på og start motor.Min forrige bil hadde 4 posisjoner;før nevnte 3 + en som i hvertfall Pioneer kaller ACC(Accesory) i sin monteringsanvisning.TOBLERONEJAN wrote:Ja da så![]()
Det er denne jeg er på jakt efter.
Slik det er nå så er stereo på uansett,og da er det nok at man glemmer seg en gang i vinterkulda,så er batteriet ferdig.......
Du nevnter sigarett-tenneren.Min har strøm på hele tiden.Er det normalt på en T4?Noen tips om hvordan jeg kobler for å endre dette?
Men takk for hjelpen hittil,jeg får bare rote frem multimeteret og prøve meg frem.
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
TOBLERONEJAN
- -

Stemmer det t21500
Tror faktisk min t4 også var koblet slik ang sigg tenneren.
Men kom på noe, kansje man kan koble seg på vifta på varme app??
Du skal jo bare ha styrestrøm????'
Er ganske lett og fjerne de plast dekkslene på dæsh,en
Tror faktisk min t4 også var koblet slik ang sigg tenneren.
Men kom på noe, kansje man kan koble seg på vifta på varme app??
Du skal jo bare ha styrestrøm????'
Er ganske lett og fjerne de plast dekkslene på dæsh,en
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.
Jan ove sandnes
Drammen
Jan ove sandnes
Drammen
-
TOBLERONEJAN
- -

-
seilkongen
Jeg vil gjerne ta opp denne tråden igjen, da jeg nylig prøvde noe, som desverre ikke viste seg å fungere slik jeg ønsket.Johnny wrote:Hei det er ikke styrestrøm du skal ha på den kretsen,men hovedbelastningen.Den som har konstant strøm fra batteriet er kun til minnefunksjonen for radiokanaler,klokke ol...
Jeg koblet ACC til pluss på lyspæren til bryter for bakre varmeapparat.Oppegående lesere kan da sikkert tenke seg til hva som skjer,men for oss andre så kan jeg fortelle det: Spillerern mister strøm fullstendig hver gang jeg skrur av tenningen og den mister hukommelsen
Hvis jeg forstår Johnny rett her,så mener han at ACC skal til batteri og pluss på spiller til overnevnte lyspære? Noen som har kommentarer?
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Volkswagen har ikke ACC-kontakt på samme måte som blant annet de fleste japsebiler. På T4 har du klemme 15, som er vanlig tenningsstrøm og går til motorstyring og sånt. Du har X som går til ekstrautstyr som lys, viskere og kupevifte. 15 og X kobles inn samtidig når tenningen skrus på. Klemme 50 er strømmen til starteren. Når nøkkelen vris i startposisjon kutter X ut, mens 15 fortsatt er koblet til. Når motoren starter og du slipper nøkkelen tilbake i kjøreposisjon kobles X inn igjen.
I tillegg har du en kontakt som heter S. Denne kobles inn når du skrur på tenninga (på noen vw-biler når du stikker nøkkelen inn i tenningslåsen) og kobles ikke ut igjen før du drar nøkkelen ut av tenningslåsen. Denne er beregnet til styrestrøm for radio og lignende. Du kan selvfølgelig koble radioen til X-kontakten, men da må du jo ha tenninga på for å høre på radio.

Samlekontakt A på tegningen er strømtilkoblingene på radioen. Originalt på VW er stikke 7 hovedstrøm fra batteriet og stikke 4 er styrestrøm fra S-kontakten. De fleste nyere ettermarkedsradioer har hovedstrøm på stikke 4 og styrestrøm på stikke 8, feks Blaupunkt fra ca midten av 90-takket og oppover. Pioneer har gjerne et ledningsnett hvor du kan bytte om rød og gul ledning for å få dette riktig. Stikke 8 er alltid jord, brun ledning originalt. Stikke 6 er til instrumentbelysning, grå/blå ledning originalt. Stikke 5 er styrestrøm til forsterker eller motorantenne, evt strømforsyning til antenneforsterker på vw før 1994. Fra '94 skal antenneforsterkerne ha strømforsyning gjennom antennekabelen. Jeg tror det er stikke 1 som har en blå/hvit kabel originalt. Dette er hastighetssignal, det samme som går til speedometer og diverse styreenheter. Denne må kobles vekk ved montering av uoriginal radio, ellers kan det bli mye trøbbel med elektronikken i bilen. Enkelte nyere radioer, blant annet noen Blaupunkt, kan bruke hastighetssignal til å regulere volumet avhengig av farten, på samme måte som originalradioene. Men disse skal som regel ha dette signalet inn på en annen stikke enn vw-radioene. Jeg mener det er stikke 3 som kan ha diagnosekabel på volkswagen fra '99, ofte gul/grønn kabel. Dette signalet vil du ikke ha inn i noe annet enn originale vw-radioer. Stikke 2 er vel som regel til telefonmuting.
Sjekk hva slags strømtilkoblinger radioen din skal ha. Tidligere var det vanlig med en tynn ledning med konstantstrøm til minne og en kraftigere kabel med hovedstrøm som gjerne kom gjennom tenningslåsen. De aller fleste nyere radioer skal ha hovedstrøm som ikke er styrt over tenningslåsen. Her bruker du enten den originale ledningen som har samme tykkelse som den brune jordingsledningen (denne er alltid rød, men ofte med en stripe i en annen farge), eller aller helst en enda tykkere kabel med egen sikring rett fra batteriet. Så skal de ha styrestrøm fra tenningslåsen (S-kontakten) dette er en tynnere ledning, på Volkswagen er den vel ofte brun med rød stripe.
I tillegg har du en kontakt som heter S. Denne kobles inn når du skrur på tenninga (på noen vw-biler når du stikker nøkkelen inn i tenningslåsen) og kobles ikke ut igjen før du drar nøkkelen ut av tenningslåsen. Denne er beregnet til styrestrøm for radio og lignende. Du kan selvfølgelig koble radioen til X-kontakten, men da må du jo ha tenninga på for å høre på radio.

Samlekontakt A på tegningen er strømtilkoblingene på radioen. Originalt på VW er stikke 7 hovedstrøm fra batteriet og stikke 4 er styrestrøm fra S-kontakten. De fleste nyere ettermarkedsradioer har hovedstrøm på stikke 4 og styrestrøm på stikke 8, feks Blaupunkt fra ca midten av 90-takket og oppover. Pioneer har gjerne et ledningsnett hvor du kan bytte om rød og gul ledning for å få dette riktig. Stikke 8 er alltid jord, brun ledning originalt. Stikke 6 er til instrumentbelysning, grå/blå ledning originalt. Stikke 5 er styrestrøm til forsterker eller motorantenne, evt strømforsyning til antenneforsterker på vw før 1994. Fra '94 skal antenneforsterkerne ha strømforsyning gjennom antennekabelen. Jeg tror det er stikke 1 som har en blå/hvit kabel originalt. Dette er hastighetssignal, det samme som går til speedometer og diverse styreenheter. Denne må kobles vekk ved montering av uoriginal radio, ellers kan det bli mye trøbbel med elektronikken i bilen. Enkelte nyere radioer, blant annet noen Blaupunkt, kan bruke hastighetssignal til å regulere volumet avhengig av farten, på samme måte som originalradioene. Men disse skal som regel ha dette signalet inn på en annen stikke enn vw-radioene. Jeg mener det er stikke 3 som kan ha diagnosekabel på volkswagen fra '99, ofte gul/grønn kabel. Dette signalet vil du ikke ha inn i noe annet enn originale vw-radioer. Stikke 2 er vel som regel til telefonmuting.
Sjekk hva slags strømtilkoblinger radioen din skal ha. Tidligere var det vanlig med en tynn ledning med konstantstrøm til minne og en kraftigere kabel med hovedstrøm som gjerne kom gjennom tenningslåsen. De aller fleste nyere radioer skal ha hovedstrøm som ikke er styrt over tenningslåsen. Her bruker du enten den originale ledningen som har samme tykkelse som den brune jordingsledningen (denne er alltid rød, men ofte med en stripe i en annen farge), eller aller helst en enda tykkere kabel med egen sikring rett fra batteriet. Så skal de ha styrestrøm fra tenningslåsen (S-kontakten) dette er en tynnere ledning, på Volkswagen er den vel ofte brun med rød stripe.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
seilkongen
Hjertlig takk til Rikskringkastingen for et saklig og instruktivt svar. Det stemte på en prikk, og når jeg først fant ut at kabelen fra S-kontakten ikke førte strøm frem til ISO-kontakten så var det ganske så lettfattelig.Men jeg må innrømme at jeg før denne oppdagelsen var litt usikker på hvor korrekt fremtillingen din var
. Som jeg tidligere har nevnt i denne tråden så er det noen som har vært flinke med det elektriske før jeg overtok bilen, og jeg har hatt en artigheter med instrumentpanelet(annen tråd i dette forumet). Dette har nå tilsynelatende blitt bra efter at jeg koblet i henhold til ditt innlegg. Er det slik at feilkobling i forbindelse med stereo kan manifestere seg i problemer med instrumentpanel?Eller er det bare slik at det nå er litt kaldere og at diverse koblinger derfor ikke blir for varme?
Du vet tydeligvis hva som er opp og ned inni dashboard'et på en T4.Kansje du(eller andre som føler seg kallet) kan fortelle meg hvordan jeg får ut sigaretttenneren uten å ødelegge dyr plastikk?
MVH Lasse
Du vet tydeligvis hva som er opp og ned inni dashboard'et på en T4.Kansje du(eller andre som føler seg kallet) kan fortelle meg hvordan jeg får ut sigaretttenneren uten å ødelegge dyr plastikk?
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
Hos meg er det ingenting tilkoblet på stikk 1, er det noen biler som kom uten dette hastighetssignalet eller betyr det at noen har koblet det vekk hos meg? (98/99-modell TDI)Rikskringkastingen wrote:Jeg tror det er stikke 1 som har en blå/hvit kabel originalt. Dette er hastighetssignal, det samme som går til speedometer og diverse styreenheter. Denne må kobles vekk ved montering av uoriginal radio, ellers kan det bli mye trøbbel med elektronikken i bilen. Enkelte nyere radioer, blant annet noen Blaupunkt, kan bruke hastighetssignal til å regulere volumet avhengig av farten, på samme måte som originalradioene. Men disse skal som regel ha dette signalet inn på en annen stikke enn vw-radioene.
Kristian
1999 Caravelle 2.5 TDI Syncro
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg tror alle T4 TDI hadde denne ledningen, men mange av disse ble levert nye med norskmontert blaupunktradio, og da ble denne ledningen som regel fjernet. Det er ikke uvanlig at den er brettet bakover på utsida av ledningsbunten og tapet fast. Eventuellt klippet av. Hvis du vil ha tak i denne så bør du løsne litt på tapen rundt ledningsbunten og se etter en blå ledning med hvit stripe.krissh wrote: Hos meg er det ingenting tilkoblet på stikk 1, er det noen biler som kom uten dette hastighetssignalet eller betyr det at noen har koblet det vekk hos meg? (98/99-modell TDI)
Henrik Engen
Har ikke klart å finne hastighetssignalet ennå.. Og navigasjonen vil ikke virke som den skal uten dette signalet. Noen som vet om det er det samme signalet som ligger på HG nede under på rattet, eller om jeg kan kødde til noe ved å hente et signal herfra..
link
Har tre av fire kontakter ledig der.
link
Kristian
-
Rikskringkastingen
- -

Det er det samme signalet. Jeg går ut fra at den ledningen som går inn der også er blå og hvit. Det skulle ikke by på problemer å hente hastighetssignal til navigasjonssystemet direkte fra HG på "potensialfordeleren". Bra info i den linken.krissh wrote:Har ikke klart å finne hastighetssignalet ennå.. Og navigasjonen vil ikke virke som den skal uten dette signalet. Noen som vet om det er det samme signalet som ligger på HG nede under på rattet, eller om jeg kan kødde til noe ved å hente et signal herfra..
link
Henrik Engen
Takker
Da skal jeg få prøvd det ila uka. Er et lite helv..e å få på plass ledningene bak spilleren, så ser ikke frem til å trekke den ut hehe..
Litt avsporing fra stereo her nå (selv om det skal kobles inn på stereo :-p ) men kanskje jeg skal prøve å få på plass ryggekamera også, blir vel en større operasjon med innerkledning etc men. Mottok et billigkamera her som får plass under håndtaket til bakluka så det ikke vises. Prøvde det på pc-skjermen hjemme og det ga overraskende bra bilde, selv med alt lyset i rommet av, så det kan bli spennende å se
Får finne ut om jeg skal hente strøm til det fra ryggelyset eller en annen konstant spenning i hekken, eller gidde å trekke ledning til en bryter fremme.. Kjekt å kunne se bakover uten at bilen står i revers, men kanskje ikke den beste løsningen å ha kameraet på hele tiden heller (er lys og greier på det, så vil vises at det er et kamera der i tilfelle).
Da skal jeg få prøvd det ila uka. Er et lite helv..e å få på plass ledningene bak spilleren, så ser ikke frem til å trekke den ut hehe..
Litt avsporing fra stereo her nå (selv om det skal kobles inn på stereo :-p ) men kanskje jeg skal prøve å få på plass ryggekamera også, blir vel en større operasjon med innerkledning etc men. Mottok et billigkamera her som får plass under håndtaket til bakluka så det ikke vises. Prøvde det på pc-skjermen hjemme og det ga overraskende bra bilde, selv med alt lyset i rommet av, så det kan bli spennende å se
Kristian
Det fungerte utmerket, til info for de som er ute etter det samme. Fikk plutselig en del mere funksjoner på gpsenRikskringkastingen wrote:Det er det samme signalet. Jeg går ut fra at den ledningen som går inn der også er blå og hvit. Det skulle ikke by på problemer å hente hastighetssignal til navigasjonssystemet direkte fra HG på "potensialfordeleren". Bra info i den linken.krissh wrote:Har ikke klart å finne hastighetssignalet ennå.. Og navigasjonen vil ikke virke som den skal uten dette signalet. Noen som vet om det er det samme signalet som ligger på HG nede under på rattet, eller om jeg kan kødde til noe ved å hente et signal herfra..
link
Kristian
Re: Kobling av stereo.
Så styrestrømmen/ strøm for minne på radioen er en brun med hvit stripe? Gjelder 1997 2.4D, har montert Sony hovedenhet og den funker greit men blir nullstilt hver gang jeg dauer bilen. Så vil gjerne ha konstantstrøm/ styrestrøm til å funke 
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Det er ikke to ledninger som må krysses i settet du kjøpte da? Vil tro det står i manualen som fulgte med stereo'n din.
Pål Strand
Leste Rikskringkastingen's inlegg mer grundig nå istad mens jeg satt i bilen med alt foran meg. Skummleste bare tidligere, fant ut det bare var å bytte gul og rød ledning på ledningsnettet til spilleren. No problem 
Men et lite spørsmål til på tampen. Det er bare to små høyttalere under frontruta i denne bilen, som ikke spiller særlig bra. Men har vært borti en mer utstyrt T4 med høyttalere i døra. Noen som vet om ledninger til høyttalere ligger ferdig trukket i døra, slik at jeg bare kan lage hull å sette inn høyttalere?
Men et lite spørsmål til på tampen. Det er bare to små høyttalere under frontruta i denne bilen, som ikke spiller særlig bra. Men har vært borti en mer utstyrt T4 med høyttalere i døra. Noen som vet om ledninger til høyttalere ligger ferdig trukket i døra, slik at jeg bare kan lage hull å sette inn høyttalere?
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Om du søker litt på forumet ser du kjapt at de høytalerne oppå dashen som retter lyden mot frontruta og så derfra til deg, er av papp (mine Blaupunkthøytalere i Tyskerbrakka var det).
Jeg brukte vel 3-400,- på Clas Olsson og henta inn bolt on høytalere i samme størrelse og steike for en forskjell. Lydfantaster kjøper sikkert høytalere for flerfoldige kroner mer men jeg har en hørsel som stort sett skiller mellom hørbar lyd, støy/interferens eller for mye lyder i lydbildet så jeg er ingen rettesnor for hva som er "bra" å ha
Å spørre om ledninger ligger strukket opp fra før av har selg jeg gjort, og nei det gjør ikke det. Kablinga lønner det seg vel å gjøre selv om du f.eks skal ha forsterker i bilen men siden det ikke er kabling der fra før av kan du jo fritt velge hvilke kabler du vil ha til anlegget ditt også
Jeg brukte vel 3-400,- på Clas Olsson og henta inn bolt on høytalere i samme størrelse og steike for en forskjell. Lydfantaster kjøper sikkert høytalere for flerfoldige kroner mer men jeg har en hørsel som stort sett skiller mellom hørbar lyd, støy/interferens eller for mye lyder i lydbildet så jeg er ingen rettesnor for hva som er "bra" å ha
Å spørre om ledninger ligger strukket opp fra før av har selg jeg gjort, og nei det gjør ikke det. Kablinga lønner det seg vel å gjøre selv om du f.eks skal ha forsterker i bilen men siden det ikke er kabling der fra før av kan du jo fritt velge hvilke kabler du vil ha til anlegget ditt også
4" størrelse på de høyttalerene i dashen da eller?
Kanskje jeg må ta meg en tur til Clas Ohlson jeg og da. Kommer ikke til å kjøpe det dyreste, er pr. def. ikke min bil, bare i min disposisjon for øyeblikket, så gidder ikke å bruke allverdens med penger.
Ang. høyttalere i døra ville jo det smudeste vært å fått tak i org. dørside med høyttalerhull og grill i.
Ang. høyttalere i døra ville jo det smudeste vært å fått tak i org. dørside med høyttalerhull og grill i.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990