tdi / tdk - hva er forskjellen??????
-
highliner480
tdi / tdk - hva er forskjellen??????
Ser på forumet her at det snakkes om tdi og tdk i samme setning..... Men for oss uinnvidde i motorens hemmelige irrganger, hva er det den bokstav-forskjellen betyr????????????
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
I hovedsak skiller en på at TDK - mekanisk pumpe, TDI har en elektronisk styrt pumpe og disse bilen kan chippes.
TDK kan også trimmes men da skrur en opp pumpa og setter på en treveis ventil på wast gaten for og få øket ladetrykket. Evt også monterer en intercooler.
Er ikke sikker på om TDK også er en forkammer motor og TDI er jo en direkteinsprøyter, men dette er det nok noen som har kontroll over.
TDK kan også trimmes men da skrur en opp pumpa og setter på en treveis ventil på wast gaten for og få øket ladetrykket. Evt også monterer en intercooler.
Er ikke sikker på om TDK også er en forkammer motor og TDI er jo en direkteinsprøyter, men dette er det nok noen som har kontroll over.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
highliner480
http://da.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_T4highliner480 wrote:så hvor finner jeg info om hva som står i min bil? Det står TDI i grillen, men jeg har en aaz motor. (har fått forståelse av av aaz er tdk)
Her finner du alle motorkodene på T4, skulle jeg tro.
Selv om jeg ikke finner noe om aaz da
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
http://da.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_T4highliner480 wrote:så hvor finner jeg info om hva som står i min bil? Det står TDI i grillen, men jeg har en aaz motor. (har fått forståelse av av aaz er tdk)
Her finner du alle motorkodene på T4, skulle jeg tro.
Selv om jeg ikke finner noe om aaz da
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Nyjord-vegen 48
-
Torle
- -

AAZ er en 1,9 TDK motor fra Golf 92-99 og trolig også fra noen Audi opp til 92. Den ble levert med 75 hp. Tilsvarende motor i transporter heter ABL og er på 68 hp levert fra 93-02.
Så det kan virke som det er en TDI som "mangler" emblem i fronten og din har fått litt ekstra pynt!
Kjenner til en Transporter med ABL, ettermontert intercooler, justert pumpe og treveis ventil på wast gaten, den går faktisk utrolig godt.
Så det kan virke som det er en TDI som "mangler" emblem i fronten og din har fått litt ekstra pynt!
Kjenner til en Transporter med ABL, ettermontert intercooler, justert pumpe og treveis ventil på wast gaten, den går faktisk utrolig godt.
Tor-Ole Olsnes
-
highliner480
Får gå ut og stupe ned i maskinrommet og se hva som fakstisk "står" der. Hvilke kjennetegn skal jeg se etter? i tilfelle det er bytta motor?Kjenner til en Transporter med ABL, ettermontert intercooler, justert pumpe og treveis ventil på wast gaten, den går faktisk utrolig godt.
MEn du nevner en transporter med div. gøy montert. Hva og i hvilken rekkefølge burde jeg gjort det, hvis jeg skulle begynne å sprite opp motoren litt? Og når jeg først er inne på det: er det avanserte saker vi snakker om? Hvor mye økt effekt/dreiemoment kan jeg forvente på hver av overnevnte oppgraderinger?
Og ikke minst hvilke kostnader snakker vi om?
Hvor skal jeg begynne for å skremme mer liv i en standard, trøtt 1.9tdK? Motorjustering er vel første steg???
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....
Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
-
Torle
- -

Å gi motoren litt mere diesel på justeringskruen koster ikke særlige mere enn litt arbeide,(tror en halv omdreining skal gi merkbar økning.) For og få tilstrekkelig luft overskudd så bør en montere en treveis ventil på wast gate slangen, for og justere inn hvor mye åpning som skal til så bør en henge på et manometer på manifoil 1,0 bar max uten inter cooler. Monteres intercooler kan en nok øke diselmengden litt til, øket diesel mengde vil jo gi noe ekstra trykk, men ny justering må nok til.
Svart røyk gir varme så følg med på at det ikke ryker hele tiden. Øket eksos temperatur gir fort store skader.
Vet ikke nøyaktig hva som lar seg hente men tror nok 100 hp og ca 250Nm skal være oppnåelig med IC og treveis ventil.
treveis ventil koster fra 700-800,- se link. En passe IC litt rør og noe silkon-slanger koster fort noen tusen. Er mulig en IC fra 102 hp TDI fra en hugger kan fåes til en vettug pris.
http://qwt.no/turbotrykk_justeringsventil/P_11703
Svart røyk gir varme så følg med på at det ikke ryker hele tiden. Øket eksos temperatur gir fort store skader.
Vet ikke nøyaktig hva som lar seg hente men tror nok 100 hp og ca 250Nm skal være oppnåelig med IC og treveis ventil.
treveis ventil koster fra 700-800,- se link. En passe IC litt rør og noe silkon-slanger koster fort noen tusen. Er mulig en IC fra 102 hp TDI fra en hugger kan fåes til en vettug pris.
http://qwt.no/turbotrykk_justeringsventil/P_11703
Tor-Ole Olsnes