Det evige spørsmål;hvordan få nok lys?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
seilkongen

Det evige spørsmål;hvordan få nok lys?

Post by seilkongen »

Det er mange innlegg om lys i forumet,og en fellesnevner er at lyset faktisk er ganske dårlig på bilene våre,i hvertfall synes jeg det.
Nå er jeg muligens godt vant,da jeg før hadde en Mercedes C-klasse som hadde fantastisk godt lys.
Nuvel..........
Hvordan kan det ha seg at lyset er såpass dårlig?Jeg kan ikke skjønne det.Lampene er store,og dermed også reflektoren,noe som budre gi bra med lys.På min bil er reflektorene tilsynelatende i god stand;blanke og fine.Lykteglassene ser jeg heller ingen feil på.La meg også nevne at jeg har montert lysforsterkenen fra Biltema,og det hjalp litt.Noen som kan belyse(ironien er 100% tilsiktet) dette?
Så har jeg et annet spørsmål;hvor på støtfangeren(altså på oversiden) er det best å feste ekstralys?For min del er det uaktuelt å bruke en brakett bak skiltet,da lyktene blir stikkende veeeeldig langt frem foran bilen.Utfordringen er å finne de mest stabile punktene på en ellers raklete,veldig plæstikk frontfanger.Sannsynligvis er det noen festepunkter eller liknende man kan benytte seg av,men det er i så fall ikke helt innlysende hvor disse er hen.I alle fall ikke for meg.La meg legge til at lyktene IKKE har mulighet for støttestag.I samme åndedrag ber jeg om tips på hvordan få av frontplaten.Må man fjerne hele grillen?
Tilslutt lurer jeg på om man kan ha ekstra kjørelys,altså nærlys,på samme måte som man har "1000-metere"?Jeg møtte en annen T4 i helgen,og på den var det noen artige greier på plassen for tåkelysene.De var tydelig to-delte,med en del som var på sammen med nærlys,og en annen del som var mørk.Det virket ikke som om dette var tåkelys.Han fikk godt lys ut av disse uten å blende(ihvertfall ikke meg,men så sitter nå vi litt høyt og godt over de fleste andre :-) ).Tips mottas med stor interesse.

MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
T4 1995 2,5 B manuell kasse
kort 8-seter(orginal)
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

First things first.
Kort eller lang front? Dvs, hvor gammel er bilen?
Om det er en Caravelle fra -96 eller senere, har du lang front (hvilket medfører at jeg også kan fortelle deg hvordan du får av fronten).

1. To skruer oppå grillen, samt en i VW-merket (enten skrue eller plast-skrue-dings?!).
2. Løsne blinklysene (dra i stålringen, og vipp utover. Dra blinklyset rett framover.
3. Under blinklysene er det en skrue på hver side. Fjern disse. Deretter, tre skruer i rillene på frontdekselet (Hø+midten+Ve). Nå kan frontplata fjernes. Dra den rett framover, eventuelt rugg litt på den (sitter med plast-klips mot skjermene).

Og her kommer cluet:
Om du nå titter ned på fanger-balken, ser du at bakplata på denne er dobbel, og at den på to steder er formet slik at det er to spor hvor man kan montere lys-beslag.
Hella har disse, har dessverre ikke part-nummer foran meg, kan skaffes iløpet av kvelden (pakka ligger i bilen, er nemlig på samme tanke som deg).
Det må gjøres to mindre snitt i den vertkale delen av fangeren, slik at beslaget kommer ut mellom fanger og frontplate. Disse beslagene ser mektig solide ut, men noe avhengig av lyktene, vil jeg nok uansett anbefale støttestag.

Hjalp dette litt?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bortsett fra at han har kort front...

Du bør skaffe deg den braketten ifra Hella som festes bak skiltet. Og NEI, den bygger ikke utover, men innover mot grillen så lampene står oppa fangeren mer eller mindre.

Du kan bruke 100w pærer i hovedlysa. Lampene i kortfronten tåler dette, de men lang gjør det ikke...
Uansett, etter så mange år er dine reflektorer slitte, kanskje utslitte, og du vil merke enorm forskjell med nye lamper.
Det beste er egentlig å koble om lysa til slik som ekstralys. Da bruker du den orginale spenningen til pæra som styrestrøm på releet og legger strøm rett fra batteriet isteden. Da blir det lys!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

:oops: :lol: Uflaks...
Der kan du se, også jeg som scrollet tilbake for å se om det sto noe sted. Ikke bra å stresse nå før jul, nei....
Velvel, da får vi håpe noen andre leser dette og får bruk for det jeg har skrevet.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
vr6 kisen

lys

Post by vr6 kisen »

jeg har vært hos naboen i øst og kjøpt pærer 160/90 i hovedlys det virker
97 Caravelle VR6 kort utg
99 Ford focus 1,6 stv drit bil
95 suburban 6,5l turbo disel solgt
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Dette tror jeg dessverre virker kun en kort stund.
160 W tilsvarer 15 Amp med strøm pr. pære, du bør da ha 2,5 mm2 kabler, ellers smelter det eksisterene, om det er orginalt med releer eller om eksisterende strømforbruk går gjennom lysbryter, kan du få store problemer, dette kan faktisk begynne å brenne mens du kjører.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
vr6 kisen

Post by vr6 kisen »

Tom Bringsvor wrote:Dette tror jeg dessverre virker kun en kort stund.
160 W tilsvarer 15 Amp med strøm pr. pære, du bør da ha 2,5 mm2 kabler, ellers smelter det eksisterene, om det er orginalt med releer eller om eksisterende strømforbruk går gjennom lysbryter, kan du få store problemer, dette kan faktisk begynne å brenne mens du kjører.

har ikke fått noen problemer ennå, men da er det vel kansje best å fjerne disse pærene å tenke på ekstra lys istedet takk for infoen hilsen Simen
97 Caravelle VR6 kort utg
99 Ford focus 1,6 stv drit bil
95 suburban 6,5l turbo disel solgt
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Hadde i hvertfall sjekket isolasjonen på kablene i nærheten av pæra og jording, når denne begynner å bli stiv og sprø er dette et dårlig tegn.

Forøvrig bruker du 330 watt, (bare på nærlys og parklys forran) tilsvarer 27,5 Amp. bare med lys på, ville heller at dynamoen dyttet mye av dette inn på batteriet i stedet.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Post Reply