leser litt innpå caravelle.dk, utrolig mye nyttig som står der inne.
vel, leste om flere som i steden for og kjøpr ny vakumpumpe eller pinne til den, har slipt ned pumpehuset med ca 0,5mm. dette for at da kommer pinnen riktig igjen og slutter og bråke.
noen som har prøvd eller har en mening om dette?
det er vist også veldig mange som tømmer bilen får olje og bytter filter, heller på 2-3 liter billig olje og resten med disel, starter så bilen og lar den rusle en god stønn med denne blandingen. resultatet er i følge de at det kommer en utrolig stinkende svart guffe ut når de bytter olje og filter igjen.
dette fordi du da åpner opp alt av kanaler osv som er mer eller mindre tette etter 10-15 år med putring.
alle jeg leste om som hadde prøvd det ga tilbakemelding om en mye stillere motor etterpå, var ikke så mye klonk som det pleier sa de.
har noen prøvd det da?
synes begge deler høres fornuftig ut, bakdelen med vakumpumpa er at om du må (om noen år) kjøpe ny pinne, så må den slipes for og kompansere for det du allerde har slipt "huset"?
noen "danske" triks
noen "danske" triks
t-3 1,6td buss 82mod
Member of: Rundlyktgeriljaen
Member of: Rundlyktgeriljaen
hei
angående motoren hadde jeg ikke gjort det men kjøper heller en slik rensemiddel (hoss ford på Skøyen ) som har den samme effekt.Motoren ble renset innvendig .Jeg investere heller 150 kroner .
Hilsen Peter
angående motoren hadde jeg ikke gjort det men kjøper heller en slik rensemiddel (hoss ford på Skøyen ) som har den samme effekt.Motoren ble renset innvendig .Jeg investere heller 150 kroner .
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
har fått en annen "oppskrift" også
fremgangsmåte:
tapp av olja,
hell i REN diesel opp til riktig mengde
la gå på tomgang (ikke rus den opp) i 10min
tapp av "olja"
hell på 50/50 diesel/olje
10min igjen
tapp av igjen, hell på ren olje (billigste sort)
kjør i en 10-20mil så bytt igjen til billig type, la den være der i ca 50mil så hell på den oljen du haddde planer om å bruke
tar ikke ansvar for eventuelle mottorhaverier
fremgangsmåte:
tapp av olja,
hell i REN diesel opp til riktig mengde
la gå på tomgang (ikke rus den opp) i 10min
tapp av "olja"
hell på 50/50 diesel/olje
10min igjen
tapp av igjen, hell på ren olje (billigste sort)
kjør i en 10-20mil så bytt igjen til billig type, la den være der i ca 50mil så hell på den oljen du haddde planer om å bruke
tar ikke ansvar for eventuelle mottorhaverier
christian
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis "pinnen" er slitt, så funker det nok å slipe ned huset. Men jeg er ikke så sikker på at det alltid er hovedproblemet.
Jeg tror det er mest vanlig at vakuumpumpene blir trege, sånn at de ikke fjærer skikkelig tilbake. Da blir det også slakk mellom pinnen og kamakselen, og da blir det lyd. Jeg har vært borti et par ganger at det hjelper å plukke fra hverandre pumpa og gjøre den skikkelig rein inni. Det leveres ikke noen innvendige deler/pakninger til disse pumpene originalt, så det kan være lurt å være litt forsiktig når man demonterer.
Jeg tror det er mest vanlig at vakuumpumpene blir trege, sånn at de ikke fjærer skikkelig tilbake. Da blir det også slakk mellom pinnen og kamakselen, og da blir det lyd. Jeg har vært borti et par ganger at det hjelper å plukke fra hverandre pumpa og gjøre den skikkelig rein inni. Det leveres ikke noen innvendige deler/pakninger til disse pumpene originalt, så det kan være lurt å være litt forsiktig når man demonterer.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi