Ta av og lakkere tanklokket

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
cra

Ta av og lakkere tanklokket

Post by cra »

Er det en kurant sak å ta av tanklokket for å lakkere det? Mitt har enet stygt hjørne med rust. Er det bare å skru ut de skruene jeg ser innenfor luka, eller bør jeg la det være? Jeg ser at de skruene seg kanske godt fastlakkerte ut. Er det mulig å koble fra selve lokket fra hengselen på ett elveler annet vis?

Jeg har også noe småtteri på ene skjermen og det store feltet under grillen etter en uheldig episode for en tid tilbake, og tenkte at tanklokket kunne være en grei prøveklut. Ikke så stort, og enkelt å maskere rundt hvis jeg ikke kan ta det av. :)
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
vwgutt
-
-
Car: T4 , T5 og A6
Phone: 95024169

Post by vwgutt »

greieste er cel og skru ut de 3 skruene ja.. så får du heller flekke litt på skurene etterpå hvis du syntes det blir for ille når du skrur di inn igjen.

Har ofte sett det er begynte og ruste der de skruene sitter så det er vel ikek så dumt og få de ut og få rengjort der..
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Skru løst, puss rent for rust, grunn skikkelig med noe som stopper/hindrer rust,lakker,skru på og du er ferdig.
Til slutt kan det være greit å sprøyte på et tynt vokslag når lakken er gjennomtørr/herdet.
Dette gjør det lufttett, og holder det slik. Det kosmetiske bak lokket er vel ikke noe å bry seg om..?
Jeg har kjøpt en fin gjennomsiktig voks fra Würth som jeg har sprøytet på helt opp til midt på bilen og inni alle døråpninger, rundt dørenes nedre del etc.
Veisaltet må en slåss mot på de måter en kan. :)
Til våren er det da fram med avfettingsspray og varmt såpevann, og vips: Jeg har ren og pen lakk som har ligget voksbeskyttet hele vinteren. :)
Det samler mye dritt nå på vinteren, men bilen er jo nå uansett møkkete etter noen få hundre meters kjøring fra vaskehallen.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
cra

Post by cra »

Det var mer fare for rust etter å ha ødelagt lakken på/rundt skruene enn det kosmetiske jeg var bekymret for, men jeg kan jo selvfølgelig bare dynke det i rustbeskyttelse og lakk i etterkant. :)

Den voksen du snakket om VWegard, har du et delenr e.l. på den? DEt hørtes interessant ut å kunne ha noe slikt på min også.
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

cra wrote:Det var mer fare for rust etter å ha ødelagt lakken på/rundt skruene enn det kosmetiske jeg var bekymret for, men jeg kan jo selvfølgelig bare dynke det i rustbeskyttelse og lakk i etterkant. :)

Den voksen du snakket om VWegard, har du et delenr e.l. på den? DEt hørtes interessant ut å kunne ha noe slikt på min også.
Denne voksen er lik den gamle originale motorroms-konserveringsvoksen til VW/Votex, og heter bare Würth beskyttelsesvoks.
Nr. på den er 0893 082 og den leveres på 0,3 l. sprayboks.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply