Er det samme størrelse på ekstra batteri som orginal batteri. Dvs 80A som det er i min 2,5 TDI. Håper på snarlig forklaring, da det vil være kjekt å kjøre Ebern og front viften på ekstra batteri. Om jeg da lar denne stå på til batteriet er nesten tomt (er en del inn og ut av bil i jobb) vil jeg fortsatt kunne få start
Betteri igjen
Betteri igjen
Kan noen skaffe meg et bilde av hvordan batteriet under setet i en T4 er montert, festet, etc. Skal ha inn ett batteri til ebern, kjøleboks etc. I min er det den matta som er i gulvet i bilen som ligger under setet. Skjæres matta bort eller er det noe som settes oppå eller hvordan er det. Ledningsføringen skal vel gå i stigtrinnet etter det jeg har forstått. Hvordan batteriet skal kobles til har jeg klarhet i
, men ikke hvordan jeg fester det
.
Er det samme størrelse på ekstra batteri som orginal batteri. Dvs 80A som det er i min 2,5 TDI. Håper på snarlig forklaring, da det vil være kjekt å kjøre Ebern og front viften på ekstra batteri. Om jeg da lar denne stå på til batteriet er nesten tomt (er en del inn og ut av bil i jobb) vil jeg fortsatt kunne få start
Leif Konrad Storaas
03modell 10 seter bus
03modell 10 seter bus
Hei,
Har ikke helt svar på spørsmålet ditt angående plassering, men har et spørsmål angående ekstra batteri. Tenkte jeg kunne høre med deg siden du skrev du hadde klarhet i hvordan det skulle kobles..
Har tenkt å montere inn ekstra batteri i caravellen. Har hørt det er viktig å ha to like batterier, og helst helt nye, og disse skal jo da parallell kobles. Spørsmålet mitt er da om dynamoen greier å håndtere ladingen til disse to batteriene. Blir jo en del mer Amp..
Litt svar på spørsmålet ditt er vel at det er litt lite plass under sete til et full størrelse batteri(husker ikke helt høyden i farta). Få å få inn et batteri der måtte man kanskje ta ut selve ramma(setefoten..) og muligens feste batteriet til den med patentbånd eller lignende. Bruk gummi imellom batteriet og metallet så slipper du irriterende gnissinger. Ledningene burde jo også da kobles til da de vil sikkert være omtrent umulige å komme til senere.
Vet som sagt ikke om dette går, men det er noe slikt jeg hadde tenkt meg. Eventuellt ha en batteri kasse helt bak i bilen??
SC
Har ikke helt svar på spørsmålet ditt angående plassering, men har et spørsmål angående ekstra batteri. Tenkte jeg kunne høre med deg siden du skrev du hadde klarhet i hvordan det skulle kobles..
Har tenkt å montere inn ekstra batteri i caravellen. Har hørt det er viktig å ha to like batterier, og helst helt nye, og disse skal jo da parallell kobles. Spørsmålet mitt er da om dynamoen greier å håndtere ladingen til disse to batteriene. Blir jo en del mer Amp..
Litt svar på spørsmålet ditt er vel at det er litt lite plass under sete til et full størrelse batteri(husker ikke helt høyden i farta). Få å få inn et batteri der måtte man kanskje ta ut selve ramma(setefoten..) og muligens feste batteriet til den med patentbånd eller lignende. Bruk gummi imellom batteriet og metallet så slipper du irriterende gnissinger. Ledningene burde jo også da kobles til da de vil sikkert være omtrent umulige å komme til senere.
Vet som sagt ikke om dette går, men det er noe slikt jeg hadde tenkt meg. Eventuellt ha en batteri kasse helt bak i bilen??
SC
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Vedrørende lading så vil/kommer jeg på min bil til og benytte et rele til båt fra Hella som har nummer 4RD 998 556-011 Dette relet er slik at spenningen avgjør om når start batteriet kobles fra stand by batteriet. Med andre ord så tåler startbatteriet og bli tappet litt ned, og en vil da ha mye mere strøm tilgjengelig. Samtidig så slippes ikke strøm inn på standby batteriet før en har fått opp spenningen på startbatteriet! Og ved lading så er det tilstrekkelig og koble laderen til startbatteriet!
[/img]

Da har jeg lagt ved nye skisser, noe mere bytes, satser på at disse er lesbare 13.02.2007
Da har jeg lagt ved nye skisser, noe mere bytes, satser på at disse er lesbare 13.02.2007
Last edited by Torle on 13 Feb 2008, 09:39, edited 1 time in total.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Hei SCar. Det er litt riktig det du sier om batterier hvis de skal være parallekoblet. Da må du også bruke et veldig tversnitt til ekstrabatteriet da du vil trekk startstrøm også gjenom dette.Men som Torle sier, hvis du setter inn et slik rele som han beskriver vil eksra batteriet bare gå til forbruk (eber, kjøleboks etc) og start batteriet være startbatteri. Dette er samme som gjøres i båter. Startbatteri er til start av motor, forbruksbatteri til alt annet som bruker strøm (også når motoren ikke går). Hvis du bruker et laderele mellom batteriene vil dette regulere slik at startbatteriet blir fult først før releet slår inn og lader forbruksbatteriet. Dette er en super flott løsning. Dette med like gamle batterier og like store er viktig hvis de blir varig paralellkoblet. Hvis de ikke er like da vil det beste batteriet prøve å lade det dårlige når motoren ikke går bl.a. Batteriene vil altså bruke opp strømmen selv.
Leif Konrad Storaas
03modell 10 seter bus
03modell 10 seter bus