Viftestøy etter bytte av formotstand på Caravelle -95 2,4D

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Steff1

Viftestøy etter bytte av formotstand på Caravelle -95 2,4D

Post by Steff1 »

Hadde bilen på verksted før jul pga startvansker. Byttet alle glødeplugger. Noe bedre etter det, men fortsatt starter den ikke før 6-7 omdreininger. Vel, vel...Kom gjerne med råd.
Det ble samtidig byttet formotstand, en sylinderformet dings ved batteriet. Etter det har varmevifta i gulvet bak økt effekten på alle 3 trinna og bråker mer. Ingen rumling eller noe, men virker som om den bare går mye fortere. I forrige uke røyk sikringen til vifta, en 20 amp. gul sikring.

Verkstedet mener det er ingen sammenheng mellom formotstanden og varmeviften. Galt eller riktig?
Jeg tror det er en sammenheng, ihvertfall indirekte. Formotstanden som ble satt inn er original.

Noen som vet noe her?

Takker for alle svar!
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Mener at formotstand er direkte årsak, uten formotstand går viften på fullt på alle trinnene, formotstanden er der for å senke viftemotorhastighet i trinn lavere enn fullt.
Når viften går på 1 blir formotstanden varmest, resten av strøm/spenning blir brukt opp her i forhold til full fart.
Strømforbruket til viften er konstant selv om viften går på trinn 1.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
baklys
Car: T4 1993 2,5 bensin. T4 1999 2,5 TDI
Phone: 95495209

Formotstand.

Post by baklys »

Det som kan ha skjedd er følgende:

Formotstande er en "to i en" motstand som senker hastigheten på vifta på trinn 1 og 3. På hastighet 3 er ikke formotstanden ibruk, så da vil vifta bare fungere på fullt.

Ettersom først formotstanden hadde røket kan dette være fordi den er gammel eller korrodert så den ikke har ledet varmen bort bra nok. Da brenner motstandstråden av.

Ettersom sikringa til vifta har røket kan motstanden i viftemotoren blitt mintre (mer kortsluttet) og den bruker mer strøm. Derfor har nok den første formotstanden tatt kvelden.
Grunnen til at jeg tror dette er at viftemotoren har begynt å gå fortere og har en annen lyd. Dette skjer når viklingene i motoren kortslultter mot hverandre. (radiostyrte elektrobiler kunne jo lett "trimmes" ved å ta ut viklingstråd i motoren)

Derfor:

Kjøp ny viftemotor før formotstanden ryker igjen...
Baklys
Steff1

Post by Steff1 »

Takk for 2 kjappe og utfyllende replikker! Men varmevifta fungerte jo helt ok mens den gamle formotstanden sto i. Den ble byttet fordi den "så gammel ut", sa mekanikeren. Varmevifta bråkte mer umiddelbart etter at den nye f.motst. ble montert. Snakket med mekanikeren senest i dag. Blånekter for at f.motst. har noe med varmevifta å gjøre. Derimot regulererer den vifta til motoren, altså vifta i grillen.
Skjønner ikke dette helt. Det må jo bety at den nye f.motst. ikke fungerer ettersom effekten på vifta er høy, særlig på trinn 1 og 2.
Dessuten tappes bilen raskt for strøm. Dette når kona skal starte den. Litt utålmodig, venter ikke til motoren slår inn på 5. eller 6. omdreining. Skjedd 2 ganger siste uka.
baklys

Post by baklys »

Hvis han har byttet formotstanden som er en "kubbe" med tre ledninger på som sitter på vendste innerskjerm så har den så absolutt noe med vifta bak å gjøre ja. Det er jo bare å ta ut kontakten og se om vifta ikke går på hastighet 1 og 2.
Hvis den ble byttet fordi den "så gammel ut" så er dette veldig rart da tråden er støpt fast og helt innelukket.
Høres rart ut dette, men det kan jo ha en eller annen logisk løsning.

Hvis motoren er tungstartet etter at glødepluggene er skiftet er det kanskje gløderelè som ikke fungerer slik det skal , eller en liten lekkasje på fødesiden til pumpa så den trekker falskluft. Har du klar returslange kan du være heldig å se luftbobler i denne, og da har du en mulig årsak på hvorfor den ikke er så lettstartet.

Husk at når du har bilen på værksted så be de alltid legge de brukte delene i bilen isteden for å kaste de. Da er det lettere å reklamere og finne feil etc etterpå. Det er desverre slik at mange verksteder ikke har nok greie på hva de driver med, eller tar betalt for deler som ikke har blitt byttet.
Baklys
Steff1

Post by Steff1 »

Ja den er kubbeformet, 2x6 cm stor og festet med 3 ledninger som er loddet fast, på høyre side ved batteriet.
Hvilken kontakt er det du mener jeg kan ta ut for å sjekke om f.motst. er koblet til varmevifta?
baklys

Post by baklys »

Følger du ledningene fra motstanden finner du en kontakt etter ca 20 - 30cm. På min lå denne løst da det har rustet bort litt mye av innerskjærmen. Tror kontakta er festet i bunnen der.

Når jeg kjøpte bilen min, en 92 2,4d så var denne røket. Jeg har byttet den ut med en uorginal, og har bare koblet meg inn på denne kontakten.
Baklys
Steff1

Post by Steff1 »

Ok. Skal prøve det. Henter bilen i dag på verkstedet. De har funnet at batteriet lader dårlig og bytter det ut. Mulig det er noe med dynamoen også, sier de.
Kan det tenkes at det foreligger strømlekkasje i varmevifta, hvilket tapper batteriet for strøm?

Trist at verkstedet ikke kan svare på alle disse spørsmålene. Bra at dette forumet eksisterer ihverfall!
Post Reply