Caravelle som første bil?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Jeg ble litt trist i dag, siden bilen jeg nevnte før i tråden ble solgt ( http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... s=13&rub=2 )

Men martin nevnte denne:
http://bilguiden.sol.no/UsedCar/Default ... ID=9030977

Ser ut som en bra bil og ha, siden den er eid av en mekaniker. Så da er sikkert motoren i veldig bra stand osv. Den er veldig billig og.

Men det største problemet er plassmangel. Jeg er ikke sikker på om jeg har noe sted å ha bilen.
Forslag? (bor i oslo), finnes det garasjer til utlån/leie noe sted?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er noe med skomakerens barn....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
sklepp
-
-

Post by sklepp »

__huh?__

Fortsatt ingen som vet hvor man kan gjøre fra seg caravellen sin i oslo.
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

sklepp wrote:__huh?__
Skomakerens barn har ingen sko. -I overført betydning: En bil eid av en mekaniker er ikke alltid like velholdt.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Jonas

Post by Jonas »

et lite spørsmål. hvor godt det passer inn i temaet kan vel diskuteres, men sklepp er sikkert litt interresert i det han også... Er det noen enkle ting som kan gjøres for å få litt mer hk og nm ut av 2,1 literen? Eller vil det være like greit å prøve å finne en v6?
V·A·G 4 life!
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Jonas wrote:Er det noen enkle ting som kan gjøres for å få litt mer hk og nm ut av 2,1 literen?
Syncro har noe til salgs:

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=1467
1975 VW 1200 Jeans
Jonas

Post by Jonas »

Men det gir kun effekt hvis du har turbo i tillegg? eller?
V·A·G 4 life!
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Jonas wrote:Men det gir kun effekt hvis du har turbo i tillegg? eller?
Du får høre med syncro-mannen. -Han har sikkert trim-tips. :)
1975 VW 1200 Jeans
sklepp
-
-

Post by sklepp »

mhm,

Men ting jeg tenker på: Er det bedre å ha en syncro- enn en coach?

Eller drar kanskje coachen litt bedre.?

Syncro har vel bedre egenskaper på vintern. Ettersom den har 4 hjulstrekk, men noe annet jeg lurer på, er om man kan velge om den skal dra på alle 4 hjul, forhjul eller bakhjul? (Mulig at det er nevnt før)''

Men har fortsatt lyst på en coach. Den behøver ikke være i så god stand. Fordi jeg kan bruke en del penger på den uansett. (Liker også å gjøre så mye som mulig selv.)
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

På syncro er det permanent 4x4, eneste valg er koble inn sperrene, som gjøres med knapper inne.. :wink:

Det er et tysk firma som har laget en 4wd\2wd sjalter som er forholdsvis enkel å montere, fordelaktig i forhold til bensinforbruk, men da har man 50\50 for og bak fast, uten viskoseeffekten..tror prisen var 3-4000..

Syncro er jo en annen verden på vinterføre, men iflg. kommentarene tidligere her, så er visst coachen brukanes den og.. den har jo mye vekt på bakhjula og det hjelper..

ulempene med syncroen er at det kun er 4 høygir, som gir litt høyt turtall på motorvei(jeg cruiser greit i 110\120 da), og at den jo da bruker litt mer bensin..min ligger på litern på langkjøring, ca 1,2 blandet..

Jeg har enda ikke angret på 4x4 hvertfall, lykke til i valgets kval! :)
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Hmm, lurer på en ting til.

Hvilke deler på motorn er det som pleier å "ryke" på disse bilene..?
(Og hvordan er deler til motoren priset, meget lavt, lavt, greit, høyt, veldig høyt)
Tenker da på 112HK'en. Men dere kan vel si litt om de andre motorene også. 8)
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

112 hestern hadde en feil på topplokkene(?) som visstnok gjorde seg gjeldene etter en 100 000km, denne er jo utbedret på de fleste idag.. Det jeg har måttet gjøre med min(235000) er bytte av temp sensorer og en kjølesystem komponent, ikke dyre greier.. Min erfaring er at deler er greie å skaffe, på VAG koster det meste skjorta, men mekonomen har godt utvalg og greie priser..

Mange forskjellige meninger ang. motor, noen jeg snakket med syntes 112 hestern var eneste vettuge alternativ på T3 etter 85, at TDen knappt trakk bilen fremover.. jeg kan fint dra bilhenger med normal bil etter caravellen, krefter nok, dette tror jeg blir litt kjedelig med de mindre motorene.. Jeg har også kjørt endel 1,9bensin, denne gjorde forsåvidt en grei jobb, men 2,1 er mye mye deiligere å kjøre..
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Kjører 1,6 TD, denne er alt annet enn rask, men er billig i drift. Bruker ca 0,8l/mil. Ikke verst på en bil med aerodynamikk på linje med en gjennomsnittlig enebolig :) Coach er senka 30mm i følge brosjyrer fra Møller, og sidepaneler var visstnok standard på 90 og 91.
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Ok, med andre ord: Motorene i bilene er ganske gode. :)

Ikke mye som går galt. isåfall koster det vel ikke skjorta å kjøpe delene.

rust er vel heller ikke noe problem på bilene, etter hva jeg har forstått.

Men, holder bilene godt på "varmen" på vintern. Er det bra varmaepparat etc, sete varmer?
`
(Jeg er bare nysjerrig jeg, og lurer på allt. Ettersom jeg kommer til å kjøpe denne bilen, så er det greit å vite en del om den også.)

De høytalerne som sitter i bilen som standard, er vel kanskje ikke noe å rutte med.

btw, hva er prisen på senking/senkings-kits osv?
OddN
-
-

Post by OddN »

Alle wbx'ene hadde vel denne svakheten med toppene, som gjør at du kan få korrosjon i godset under toppakningen, med påfølgende kjølevannslekkasje. Også har jeg lest en plass at 2,1 er mer plaget med utslitte rådelager enn 1,9 pga større slaglengde. Noe som kan gi seg utslag i lavt oljetrykk på tomgang.
Varmen er upåklagelig, spesielt de som har to varmeapparat, tar bare litt tid å varme opp hele bilen. Merka forskjell da jeg bygde om fra kombinertbil til 8-seter, kupeen ble jo dobbelt så stor da. Setevarme er også godt å ha.
Det som er av rust må vel kunne kalles "ærlig rust", eller "what you see is what you get", mao ikke mye skjulte rustfeller annet enn de nevnte plateskjøtene
Der Postmeister
-
-

Alle mine (4 stk) har blitt kalde under kjøring om vinteren, så jeg vil anbefale å putte noe foran radiatoren når kulda setter inn rundt januar. Ellers er jeg fornøyd med varmen.
T4 med 2.4D er mye bedre på varme, må innrømme det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Når man først skjønner hvordan varmeapperatet fungerer:D så er det jo ikke så værst, men uten varmeapperat som jeg kjørte med i store deler av vinteren som var... det var ikke noe spessielt bra... merkelig nok:) Finnes naturligvis bedre biler om vinteren, men når de først blir varme er det ingenting å si på det, har hatt mange lengre turer om vinteren jeg, uten at noen har klaget over temperaturen, bortsett fra når det har blitt for varmt... Og jeg har ikke puttet noe forran radiatoren...

Setevarme finnes vell ikke i de orginale setene i hele tatt? Men er man kreativ kan man jo bare bygge noe..

Standardhøyttalere...? Det vet jeg ingenting om, har jo ikke det... Betaler jo ikke mye for et bra frontsett uansett...

Et senkesett betaler man vell opptill 3000,- for hvis man får tak i det via forumet her...
Espen

OddN
-
-

Post by OddN »

Har setevarme i min 88-Coach orginalt på førersiden. Bryteren står på rattstammen foran rattet, Den har 5 eller var det 6 trinn ifra godt og varmt og til lettstekt. Har aldri sett noen med varme på passasjersiden, noen som vet hvor bryteren da står?
steinarsv

Post by steinarsv »

Husk at Ebersprächer er et "must" på disse bilene :)
1988 Caravelle C 2.1 8-seter Automat
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

OddN wrote:Har setevarme i min 88-Coach orginalt på førersiden. Bryteren står på rattstammen foran rattet, Den har 5 eller var det 6 trinn ifra godt og varmt og til lettstekt. Har aldri sett noen med varme på passasjersiden, noen som vet hvor bryteren da står?
Viste ikke at sånt fantes jeg, men da har jeg lært noe i dag også...
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Min GL har også orginal setevarmer på førersiden.

Har hørt at T3-ambulansene hadde varmer på passasjersiden. Da sitter visst bryteren på dashbordet foran passasjersetet.
1975 VW 1200 Jeans
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Der Postmeister wrote:
Hügel wrote:
Der Postmeister wrote: Det bakre varmeapparatet er option. Min 1985 Oslo Energi varebil hadde dette i lasterommet! Min 86 C hadde det, samt skyvevindu i skyvedør. MEN det er mulig Møller laget/bestillte dette som standard på Coach. Det hender jo de lager pakker av bilene sine med noe spesielt utstyr, eller aksjoner, for å selge sine biler.
Det bakre varmeapparatet var standard på alle biler med automat.
Visstnok p.g.a. staga til girvelgeren gikk der som varmlufta bakover fra varmeapparatet foran skulle gå, eller noe sånt. :roll:

Den gamle Oslo Energi-bilen din var vel også automat, Rune?

Ja stemmer. Og nesten alt jeg har hatt har vært automat. Hadde en 88 TD med sausegiring, men den kunne ikke ha automat pga gulvet i førerkabin. Derfor ble den solgt, og postbilen har flatt gulv, så den ble bygget om fra Diesel til automat.

Har kikka litt på dette, Arild, og den varmluftkanalen som ligger oppa gulvet foran, rundt gearstanga. kan ikke brukes på automat pga konsollen til gearvelger bla, så det kan være derfor de har fått varmer bak. På den andre siden så har GL automaten til Kai-Ingar(Caravelle-Kai) ikke denne varmeren under baksete, men bensinvarmer under gulvet isteden. Det kan kanskje ha noe igjen med at denne er en orginal 8 seter?
Er bensinvarmeren ganske standard på caraveller (coach)? Det stod en forlatt caravelle borti her en stund. Eller "forlatt". Den stod flere år uten skilter da. Så jeg titta inn i den i ny-og ne. Den hadde en sånn grønn sak, det stod temp på. Det var vel bryter til bensin varmer. Men vet ikke om bilen var coach eller c.

Rart at bilen bare stod der, den hadde gått 106 bare.
Der Postmeister
-
-

Bensinvarmer er option på lik linje med varme under baksete, dog(skikkelig gammalt ord) er nok varme under baksete nærmere standard enn bensinvarmeren.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
EvenOS

Post by EvenOS »

Jeg er også i tenkeboksen mht. T3-kjøp, og har et konkret spørsmål:

Det er tydelig at toppakningen er et svakt punkt på disse bilene, men hvor akutt er en feil her? At det går hardt ut over kjølingen er jo klart, men hva koster en ny, og hvor omfattende er "operasjonen"? Fins det en standard verkstedspris for inngrepet?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

EvenOS wrote:Jeg er også i tenkeboksen mht. T3-kjøp, og har et konkret spørsmål:

Det er tydelig at toppakningen er et svakt punkt på disse bilene, men hvor akutt er en feil her? At det går hardt ut over kjølingen er jo klart, men hva koster en ny, og hvor omfattende er "operasjonen"? Fins det en standard verkstedspris for inngrepet?

Da sikter du til diesel motorene siden du nevner topppakningen?

bensisn mootren har to (eller fire) pakninger, og har vel heller ikke noe problem med disse men med toppene, men det har vel dieselen også.

jeg har kjørt med 2.1 motorer i 12 år og aldri stoppet pga mekaniske feil, en gang pga teknisk problem.

mitt råd, kjøp bensin 2.1 motor.

martin
Post Reply