bremser

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
driv

bremser

Post by driv »

hei. har en caravelle 2.5 tdi 1999 modell 150 hk. hvar på verksted for å skifte bremser. bremsene foran og bak var slitt.
dem hadde kun bremseklosser framme, så dem skifta dem. da jeg hentet bilen virka bremsene dårlig. trykker pedalen helt inn før bremsene tar.

vist jeg holder trykk på pedalen går den helt i bunn. vist jeg pumper en gang på pedalen blir den helt normal første bremsing. han på verkstedet skjønner ingen ting siden han ikke har hatt løst noen slanger. kun presset tilbake med tang. var inne på feilsøk + at dem skifta klossene bak.

fikk bilen tilbake og samme problem. dem hadde prøvd å lufte å det kommer masse luft fra ventre framme og høyre bak. er dette samme bremse krets. han klarte ikke å få luften ut. luftet ut ca 0.3 liter med bremseveske. enda kom det luft. skal ikke caravellen luftes i en spesiel rekkefølge. noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre.

hvordan kan man finne ut om det suges luft inn i systemet eller skjekke om annleget er tett.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Det beste for alle biler er å begynne med å lufte hjulet lengst vekke hovedsylinderen, altså H bak, V bak, H framme så V framme tilslutt.

Er det KUN skiftet bremseklosser, eller er bremseskivene også skiftet???
Er det kun skiftet klosser, er det viktig å fjerne rustkant/slitekant på skivene eller slipe litt på kantene av klossene for at de skal få full kontakt med skiven. Ellers kan det hende at de nye klossene ligger og hviler på rustkanten den første perioden inntil de har slitt seg ned til kontaktflatene på skivene... Da vil klossen fjære og vil ikke få så bra effekt, og du kan få pedal som blir veldig myk.. Det ville jeg sjekket ihvertfall. En annen ting du og kan gjøre, for å se om det er luft i systemet ute ved hjulene, er å klemme sammen bremseslangen ved det hjulet du vil sjekke. Da vil du få utelukket det hjulet ved å stenge kretsen ut dit.

Er arbeidet gjort hos Møller eller annet?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
driv

Post by driv »

Er bare skiftet klosser. tror skivene står for tur neste skift.
Nei det er ikke skiftet hos møller.
la same meldinga på det danske forumet. fikk dette svaret.

Kender godt til problemet, det var det samme sjov da jeg havde lavet bremser på min transporter... i mit tilfælde var det hovedcylindren der var blevet utæt... det kunne ikke ses ude fra da det var inde i selve cyl. den var galt.. væsken kunne løbe forbi stemplet så pedalen kunne gå helt i bund og der blev ved med at være luft i systemet.

Er vel mest sansynlig at det er samme feil jeg har. må jo ha max uflaks når dette skjer mens dem skifter bremseklosser. bremsene var helt i orden da jeg kjørte den inn på verkstedet. kan det vere noe med at dem trykker bremse calipren for hårt sammen. dem hadde ikke hatt noe åpent når dem trykte sammen caliperen for å få klossene på. vet ikke om det kan ha noe å si. ??
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Høres meget pussig ut.
Ellers luftes som Jon sier. Jeg pleier å kjøre en tur å bremse godt for å slipe klossen skikkelig til, men i noen tilfeller lønner det seg å slipe klossen, og fjerne den løse kanten på skiva som det har blitt sagt.

Eller du kan ha hatt max uflax... :cry:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Høres snålt ut ja, at hovedsylinderen plutselig skal ta turen... Sjekk det med slitekant på skivene! Det er raskere og billigere å gjøre det først tenker jeg. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Om de kjører bremse vesken for fort bakover i systemet kan de jo ha vrengt pakningene i hoved pumpen, når de har preset stemplene inn.

Martin
driv

Post by driv »

Skal inn på verksted i morgen igjen. Da skal dem prøve å lufte igjen.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

har vært borti på eldre biler at pakningene i hovedsyl. kan bli skadet når du presser stemplene tilbake, pga. grader/slitasje i hovedsyl.! Høres merkelig ut at det skal være problemet her egentlig...
driv

Post by driv »

dem fant feilen. måtte slipe litt av klossene. nå er det i orden igjen. takk for hjelpen
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Bra! :D
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
driv

Post by driv »

nei bremsene var gode noen timer. skal inn å skifte bremse skiver framme. dem mente at det er feilen. får håpe dem har rett.
Post Reply