Som lyn fra klar himmel (det er gjerne slik det begynner...) så begynnte mitt 1 gear å "skrape" samnt jeg kunne "kjenne" tannhjula når jeg holdt min hånd på gearstang. Alle andre gear virker OK og den er ikke nevnverdig problematisk å gire. Skal sjekke Olje, men frykter det er så altfor sent.....
Så nå starter trolig jakten på en brukt gearkasse til Buss nr 4 (1995 modell og 2.4d)
Men...bruker 2.5 tdi den samme gearkasse? Noen muligheter for å "blande"?
Hva med 2.5l bensin-motoren? (har hørt de er like 2.4d i oppbyggning...de har jo nesten likt dreimoment også)
Kom med tips! Og ikke minst om noen har en gearkasse til salgs her på østlandet, gjerne en "deal" ferdig montert om du / dere kjenner noen som kan dette.
MVH: Geir
GEARKASSE-TRØBBEL...1 GEAR "SKRAPER"
GEARKASSE-TRØBBEL...1 GEAR "SKRAPER"
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
-
Frode Myrvang
Gearkassetrøbbel
Hei!Prøv denne siden www.kbo.no .Kongsvinger bilopphuggeri as har noen T4!!!!De er seriøse 
Frode
Takk for tips så langt.
Har fått tilbakemelding om at mest sannsynlig er lager i gear 1 som er på veg til å ryke (alt fungerer, men med ulyd) Så nå er det å starte på gear 2 og komme seg rundt til man finner en ny kasse til AAB motoren min...
Kom gjerne med erfaringer og tips...dere som har lidd samme skjebene ved tidligere tilfelle. Hva ligger slike gearkasser på? (brukt )
Hvor mye jobb for å skifte gearkasse for en erfaren mekaniker?
(for denne type arbeid har jeg ikke mye verktøy el. kunnskap om...)
Og ikke minst...ev. andre gearkasser som kan passe? Noen som har prøvd 2.5tdi ? De ville vel ha gitt litt lavere turtall på motorvegen i
5' an også...
Har fått tilbakemelding om at mest sannsynlig er lager i gear 1 som er på veg til å ryke (alt fungerer, men med ulyd) Så nå er det å starte på gear 2 og komme seg rundt til man finner en ny kasse til AAB motoren min...
Kom gjerne med erfaringer og tips...dere som har lidd samme skjebene ved tidligere tilfelle. Hva ligger slike gearkasser på? (brukt )
Og ikke minst...ev. andre gearkasser som kan passe? Noen som har prøvd 2.5tdi ? De ville vel ha gitt litt lavere turtall på motorvegen i
5' an også...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Girkasse fra 2,5 TDI er nok ikke noen enkel bolt-on-sak på '95 2,4D. Kassene har helt forskjellig oppbygging, blant annet sitter slavepumpa på TDI'en bygd sammen med utløserlageret inni clutchhuset.
Det er vel også endel andre forskjeller, høyre drivakselflens har en annen opplagring, men jeg vet ikke om akslene passer over. Husker ikke nå om overføringa fra girspaken er lik, mulig det er wireoverføring på TDI??
Det er sikkert mulig å bygge om, men det kan bli endel jobb.
De fleste T4 før 96 ble jo levert med AAB-motor i Norge, så det må vel være en av de enkleste å få tak i brukt girkasse til. Hvis målet er å få bilen i gang igjen enkelt og greit så vil jeg anbefale deg å se etter ei girkasse med samme kode som den du har nå, da er det store muligheter for at alt passer på.
Hvis du ønsker annen utveksling eller noe sånt så ble det nok levert kasser med forskjellig utveksling til AAB-motoren, jeg ville sjekket litt på dette før jeg hadde begynt med girkasse fra bensinmotor.
Det er vel også endel andre forskjeller, høyre drivakselflens har en annen opplagring, men jeg vet ikke om akslene passer over. Husker ikke nå om overføringa fra girspaken er lik, mulig det er wireoverføring på TDI??
Det er sikkert mulig å bygge om, men det kan bli endel jobb.
De fleste T4 før 96 ble jo levert med AAB-motor i Norge, så det må vel være en av de enkleste å få tak i brukt girkasse til. Hvis målet er å få bilen i gang igjen enkelt og greit så vil jeg anbefale deg å se etter ei girkasse med samme kode som den du har nå, da er det store muligheter for at alt passer på.
Hvis du ønsker annen utveksling eller noe sånt så ble det nok levert kasser med forskjellig utveksling til AAB-motoren, jeg ville sjekket litt på dette før jeg hadde begynt med girkasse fra bensinmotor.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Hvis du kan få ut kassen selv, så er det ingen kunst å bytte lagrene selv. Noen avtrekkere for lagere trenger du men ofte klarer en uten.CARAMELLE wrote:Takk for tips så langt.
5' an også...
Er du sikke på det?
Høres litt optimistisk ut å bytte lager på gear 1 selv, men om du har gjort det/ kjenner noen som har gjort det så er jeg med på den!
Gi meg hans navn og telefonnummer!
PS: Er ikke ute etter TRØBBEL...så det blir å finne en kasse til AAB motoren (og de finnes det en del av)
Høres litt optimistisk ut å bytte lager på gear 1 selv, men om du har gjort det/ kjenner noen som har gjort det så er jeg med på den!
Gi meg hans navn og telefonnummer!
PS: Er ikke ute etter TRØBBEL...så det blir å finne en kasse til AAB motoren (og de finnes det en del av)
Takk for alle tips så langt!
(skulle ha svart for mange måneder siden...)
Stor takk til INDIAN som tipset meg om Joackim og MECHTECH i oslo,
TLF: 90127200. Her var det topp service og en erfaren mekaniker i sin beste alder med ekspertise i T4.
Etter en prøvetur erklærte han at det var "slark i moffe-kassa" til 1 gear. Kunne ikke være noe annet da alle andre gear fungerer helt topp, ingen metallspon i gearolje og lyden er konstant kun ved varm gearkasse (gear-oljen blir litt "tynnere" når varm) og forandrer seg heller ikke ved hard belastning på 1 gear. Et nytt fenomen selv for han...
Tips fra han: Dropp å styre med ny gearkasse, spar 1-gear til bakkestarter og ellers vær OBS om lyden øker i omfang...
Har kjørt 10 000km med dette nå uten problemer.
CARAMELLE
(skulle ha svart for mange måneder siden...)
Stor takk til INDIAN som tipset meg om Joackim og MECHTECH i oslo,
TLF: 90127200. Her var det topp service og en erfaren mekaniker i sin beste alder med ekspertise i T4.
Etter en prøvetur erklærte han at det var "slark i moffe-kassa" til 1 gear. Kunne ikke være noe annet da alle andre gear fungerer helt topp, ingen metallspon i gearolje og lyden er konstant kun ved varm gearkasse (gear-oljen blir litt "tynnere" når varm) og forandrer seg heller ikke ved hard belastning på 1 gear. Et nytt fenomen selv for han...
Tips fra han: Dropp å styre med ny gearkasse, spar 1-gear til bakkestarter og ellers vær OBS om lyden øker i omfang...
Har kjørt 10 000km med dette nå uten problemer.
CARAMELLE