Lade- problemer i en 1995 T4 diesel
Lade- problemer i en 1995 T4 diesel
Pussig i grunn...Det viker som laderen går av og på i sitt eget tempo og lever sitt eget liv.
Med testinstrument kobblet til batteri, viste det seg at ved enkelte tilfeller slo laderen inn først ved turtall over 2200 rpm, og gikk av ved ca 1500...?
Men når motor er kald, går den på ved 1000 rpm...
ALtså...ved noen annledninger har jeg "luse- kjørt " under ca 2200 rpm et stykke med de konsekvenser at batteriet er blitt gradvis tappet til drift av lys, kupe- vifte, etc.
Kan forøvrig "høre" at en rele' slå inn i dash- bordet i det ladingen tar seg opp, men hører ikke når den kobbler ut... Kan det være på tide å bytte denne rele' ?
Må legge til at jeg har problemer med dårlig kontakt på print- plata, så ladelampa er en av de instrumenter som ikke fungerer og kan hjelpe til å fortelle meg når laderen kobbler seg ut...
Takk for tips
Med testinstrument kobblet til batteri, viste det seg at ved enkelte tilfeller slo laderen inn først ved turtall over 2200 rpm, og gikk av ved ca 1500...?
Men når motor er kald, går den på ved 1000 rpm...
ALtså...ved noen annledninger har jeg "luse- kjørt " under ca 2200 rpm et stykke med de konsekvenser at batteriet er blitt gradvis tappet til drift av lys, kupe- vifte, etc.
Kan forøvrig "høre" at en rele' slå inn i dash- bordet i det ladingen tar seg opp, men hører ikke når den kobbler ut... Kan det være på tide å bytte denne rele' ?
Må legge til at jeg har problemer med dårlig kontakt på print- plata, så ladelampa er en av de instrumenter som ikke fungerer og kan hjelpe til å fortelle meg når laderen kobbler seg ut...
Takk for tips
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
på min hadde ledningen på den ene børsten røket å det hadde samme symptomer
http://www.sportsbillosjen.com/
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Har vært inne på det før, men......Der Postmeister wrote:Har du den tynne reima på dynamoen, kan det være lurt å sjekke stramminga og tilstand. Børster er og et tema. Forteller du litt mer info som km og reimtype er mye mer gjort vet du!
Vet du om det er omfattende greier å bygge om fra tynn reim til multireim, Rune?
Det virker som om den tynne reima har problemer med å overføre kreftene.
Har stadig trøbbel med at reima blir for slakk og begynner å slurre.
Så må man ned med den helv.... balja under motoren for å stramme.
Ikke alltid like artig når man er på ferie.....
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
-
Der Postmeister
- -

Har byttet børster for 5 000km siden, så de er ok. Skal søke videre på ledninger og ev. knekk el. dårlig kontakt her. Har den med tynn reim til dynamo. Hører at den slurer litt når dynamo slår inn, men så "setter den seg" og ting går som det skal (ergo...skal under og stramme litt til ja...)
Bil har gått 210' og er ellers i topp stand. Har målt batteri og dynamo, når de først er i aktivitet fungerer de upåklagelig. Hva er den "klikk" lyden jeg hører i dash-bord? Og hvorfor lyser mine frontlys litt sterkere når den slår inn? Dvs: Trodde spenningsregulator og mekanisme for dette ligger i enheten for børstene, altså nede i dynamo?
Caramelle
Bil har gått 210' og er ellers i topp stand. Har målt batteri og dynamo, når de først er i aktivitet fungerer de upåklagelig. Hva er den "klikk" lyden jeg hører i dash-bord? Og hvorfor lyser mine frontlys litt sterkere når den slår inn? Dvs: Trodde spenningsregulator og mekanisme for dette ligger i enheten for børstene, altså nede i dynamo?
Caramelle
-
Der Postmeister
- -

Berre for å få inn fleire muligheite. På min `93 2,5Bensin så hadde trøbbel med at viftereima hylte uten at eg kunne finne nåken grunn til det. Reima var stram og hjul og reim såg bra ut. Med måler såg eg at det var litt varierande med lading, Dette viste seg å vere lagera i dynamoen som var gåen. når eg klarte å dra den rundt så lada den fint, andre gongar kunne det vere lav spenning sjølv om eg ikkje hørte hyling frå reima.
Veit ikkje heilt om dette passer inn i din problematikk, men tenkte det kan vere en ting å ha i bakhaudet.
Veit ikkje heilt om dette passer inn i din problematikk, men tenkte det kan vere en ting å ha i bakhaudet.
Hei, nå skal ikke jeg garantere at det er slik på Caravellen da, men jeg mener at ladelampa di må virke for at dynamoen din skal begynne å lade, siden feltstrømmen går igjennom ladelampa. Dvs ladelampekretsen må være i orden. http://img.photobucket.com/albums/v168/ ... C01997.jpg
Og du nevner jo dårlig kontakt på instrumentene dine.
Hadde et lignende problem på en Opel, etter at Opelforhandleren hadde byttet alt, byttet jeg pera som ikke lyste da en slo på tenninga.
Og du nevner jo dårlig kontakt på instrumentene dine.
Hadde et lignende problem på en Opel, etter at Opelforhandleren hadde byttet alt, byttet jeg pera som ikke lyste da en slo på tenninga.
Bjarte Haugnes
x Caravelle 2,5 lang aut 00
Caravelle 2,5 lang man 04
+ (S)liten Corsa 1,4i
x Caravelle 2,5 lang aut 00
Caravelle 2,5 lang man 04
+ (S)liten Corsa 1,4i
HMM...likte logikken i det du skriver. Ikke umulig det kan være et tilsvarende problem med min bil. Lys og turteller går av og på ettersom det passer seg, så om det er dårlig kontakt i dashbord (printplate) kan det slå ut for ladelampe som derigjenom ikke får gitt de rette signaler til releer,spenningsregulatorer, etc.
-
kippad
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
du må over ei viss omdreinig før den begynner og lade uten lade lampe .fiks printplata førstCARAMELLE wrote:HMM...likte logikken i det du skriver. Ikke umulig det kan være et tilsvarende problem med min bil. Lys og turteller går av og på ettersom det passer seg, så om det er dårlig kontakt i dashbord (printplate) kan det slå ut for ladelampe som derigjenom ikke får gitt de rette signaler til releer,spenningsregulatorer, etc.
carawelle 2,5 tdi snart syncro
-
MortenSmiley
- Car: T4 lang og høy
- Phone: 94390056
Re: Lade- problemer i en 1995 T4 diesel
Løfter denne litt, du er ikke alene.
Har akkurat samme symtomene som du beskrev i første post.
Lite lys og tapper batteri. Får også annen lyd på eksos og...
Ladelampa lyser ikke under kjøring.
Sjekke instumentpanel, ledninger, kontakter ned til dynamo, volt, etc.
Har akkurat samme symtomene som du beskrev i første post.
Lite lys og tapper batteri. Får også annen lyd på eksos og...
Ladelampa lyser ikke under kjøring.
Sjekke instumentpanel, ledninger, kontakter ned til dynamo, volt, etc.
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Klikkelyden er sannsynligvis glødingen som slår seg av..du har en 2.4 diesel?
-
MortenSmiley
- Car: T4 lang og høy
- Phone: 94390056
AJT 2,5 tdi.
Vet ikke om trådstarter fant feilen, men i går skjedde det meg tre ganger på en kjøretur.
Radio slår seg av, vifte til varmeapparatvifte og vinduspussermotor går tregt.
Ruser motor over 2200-2300 rpm så er alt normalt igjen.
Lengere tur idag, ingenting...
Multirib reim som er stram og fin.
Vet ikke om trådstarter fant feilen, men i går skjedde det meg tre ganger på en kjøretur.
Radio slår seg av, vifte til varmeapparatvifte og vinduspussermotor går tregt.
Ruser motor over 2200-2300 rpm så er alt normalt igjen.
Lengere tur idag, ingenting...
Multirib reim som er stram og fin.