Hei.
Jeg har en jækla irriterende lyd i kupevifta foran. Når bilen er kald hyler den på alle trinn, men minst irriterende på 4. trinn. Etter hvert gir lyden seg, og etter et kvarter er det stille... Ved venstresving er det også stille, men jeg kan jo ikke å røre rundt i rundkjøringer til bilen er varm heller...
Er det noen som har vært borti samme fenomen? Jeg regner med at bytte av viftemotor gjør susen, men kanskje det er mulig å få tynt en sesong til ut av den gamle med enkle grep i form av spray eller fett eller annet lurium?
hylende kupevifte
hylende kupevifte
--------------------------------------------
1992 T4 2.4d
Johnny Kristiansen
1992 T4 2.4d
Johnny Kristiansen
-
extremracing.net
- -

- Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
- Phone: 97580778
-
Jørre
- -

- Car: T4 Transporter Syncro,
- Phone: nittisøttentolvti
Spray funker...tenk miljø....slutt og bytt hver gang noe uler.extremracing.net wrote:kan dere ikke bare prøve og smøre opp vifta?? er vel bare lagerene som er dårlige.. . kjør på med noe 565 eller annet rustmiddel/smøremiddel
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
Litt knotete hvis en skal bytte den helt etter boka.Tomator wrote:Har fått den hylende stemmen inn i min nå!
Er denne grei å bytte sjøl eller er det full demontering av det meste...?

Det er greit å pelle ned dekslet foran vifta(over fotplassen på passasjersida), og selve vifta med huset dreies lettvint løst. Men det er akkurat noen millimetre for trangt til å få selve vifta ("hamsterhjulet") ut uten å skade dette. Jeg løsnet så selve viftemotoren fra holderen (del nr. 16) og fikk således alt ut i 2 deler, men de tre små skruene som går gjennom dette huset og inn i selve viftemotoren var et h.....e å få på plass etterpå. Det ble litt banning ut av det og noen forsøk før jeg traff såpass at jeg fikk dreid motordelen så hullene traff overens.
Og kjøp for all del ny vifte!
Jeg kjøpte brukt fra NBS, og den har vært tyst inntil nå i påska. Da begynte en kjent svak piping å komme i høyresvinger, og det blir bare verre og verre.
Jeg var kanskje for feig, da?Espen wrote:Jeg klarte greit å bytte bare vifta uten å demontere noe mer. Litt vold, men like helt hamsterhjul.
Når det knaket som verst og små og sprø plastbiter drysset ned, fant jeg ut at jeg sannsynligvis ikke ville få inn den nye vifta hel.
Derfor min metode. Men da vet jeg det går bra når ei fabrikkny fra onkel Møller skal inn neste gang.