Sluttstykke til tenningslås

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Pokker

Sluttstykke til tenningslås

Post by Pokker »

Nå er det tredje gang sluttstykket til tenningslåsen svikter. Dette medfører tap av spenning til x-rele som igjen gjør at hovedlys, vindusviskere og vifter stopper. Er det noen som har en forklaring til dette? Ved å lirke litt på tenningsnøkkelen får jeg spenning tilbake, men dårlig kontakt gjør at jeg mister den igjen. Sluttstykket ble sist byttet for vel en måned siden og er nå defekt igjen. Har også problem med at vifta bak sliter med å komme i gang...

Sluttstykket skal normalt kun gi styrespenning til disse releene, og det skulle derfor ikke bli noe strømtrekk gjennom dette. Kan det ha noe med dårlig gjording eller noe annet? Når jeg har kjørt langt og batteriet er fulladet virker det som om regulatoren for ladespenning blir ustabil og hovedlysene (når de virker) "flimrer" litt - dvs. minker og øker i styrke.

Mye god informasjon her! Takker for bra hjemmeside!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Disse el.del tenningslås som vi kaller på jobben, er "forbruksvare" i den forstand at den tar smellen istedenfor at ledningsnettet ditt brenner opp. Kan jo være her i regulatoren du nevner at årsaken ligger? At det blir for stor belastning?
Eller kan tenningslåsen din rett slett være utslitt den og? Var borti en Audi 100 (1986?) som nettopp hadde defekt tenningslås. Denne kunne lirkes igang, men vi fant også at el delen her og var slitt, så alt ble byttet. Audi 100 har en litt annen utforming på el.delen, prinsippet er likt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pokker

Post by Pokker »

En ting er i alle fall sikkert: Problemet har forværret seg det siste året. Du kan være inne på noe med regulatoren. Den er forsåvidt byttet den også for bare en måned siden, og da var den rimelig "utslitt" - eller utbrent! Tyder på stor belastning, og kan hende du har rett - dog finner jeg det litt underlig at det skal være strømtrekk gjennom denne plastdingsen! Den skal i prinsippet kun gi styrespenning, skal den ikke? Det skulle vel ikke være mulig at det skulle gå strømtrekk av betydning gjennom her?

Tenningslåsen kan være et tema. Det som er merkelig er at problemet oppstår brått. Det er ikke noe som begynner å bli dårlig og gradvis værre, eller er litt dårlig hele tiden. Bryteren fungerer helt fint helt til den begynner å vakle. Og da er det helt håpløst... Det som jeg eventuelt kan gjøre er å montere inn en bryter i stedet, men trenger da å vite hvilke to ledninger som kobles. Anyone??
Terje
-
-

Post by Terje »

Hovedstrømmen til lysa går gjennom tenningsbryteren. Sjekk om du har for sterke pærer. Det hadde jeg. Sto i 100w da jeg kjøpte den, og tenningsbryteren fant det for godt å smelte akkurat da jeg sto nede i buken på ei ferge over Hardangerfjorden. Laaaaaaaaaangt hjemmefra.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Pokker

Post by Pokker »

Sabla gode lys har jeg i hvertfall, men at strømmen til lyset går gjennom denne plastbryteren kan da umulig vært tilfelle? 2x100 W gir strømtrekk gjennom denne plastbryteren på opp mot 20Amp...! + 2 x 65 W til nærlys... skulle bli nær 30 Amper trekk tilsammen... Men intet er umulig. Jeg mistet faktisk lyset etter å ha kjørt mange mil i mørket stort sett med fjernlys (+ nærlys) hele vegen, og i tillegg gikk vifta bak for fullt.

Det må sjekkes ut nærmere!
Pokker

Post by Pokker »

Var innom VW og fikk faktisk nytt sluttstykke på garantien. Jeg spurte en verkstedleder som kunne bekrefte at x-releet gir strøm til vifter, vindusviskere og instrumentlys, men at hovedlysene faktisk trekker strøm rett gjennom bryteren. Det som antageligvis har skjedd er at jeg har kjørt et langt stykke i mørke, og benyttet mye fjernlys (og det kan godt hende disse er 100 W pr fjernlys). Dersom spenningen på batteriet nærmer seg topp lading vil regulatoren kunne slå inn og ut og i det dette inntreffer så vil det bli en overspenning som igjen gjør at strømgjennomgangen i sluttstykket blir enda større. Til slutt brenner kontaktene innvendig i sluttstykket.

Det er noe snodig at man lager slike elektriske løsninger som dette. Et rele vil være mer robust og tåle slike overspenninger og større strømgjennomganger, og maks strømtrekk vil være begrenset gjennom sikring for dette. VW og Audi har tilsynelatende benyttet denne løsningen på mange av sine modeller. Dette virker sikkert bra så lenge bilen er ny, og det elektriske er uten problemer. I en eldre bil vil det derimot oppstå slitasje og korrosjoner på det elektriske som igjen vil føre til høyere strømtrekk.

Jeg skal forsøke sjekke lampene i fjernlysene for om mulig å kunne avdekke om de faktisk er for store. Takker for hjelpen så langt.
Terje
-
-

Post by Terje »

Det som skjedde med meg var at jeg kjørte gjennom en lang tunnel, med fjernlysa på, og rett ombord i ferga. Da jeg slo av tenninga kjente jeg at det var litt "seigt" men tenkte ikke over det før jeg skulle prøve å starte igjen. Etter en del turer fram og tilbake over fjorden kom mannen fra naf og tjuvkobla for meg. Nå har jeg lært det selv, så neste gang trenger jeg ikke ringe naf :lol:
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Pokker

Post by Pokker »

Anbefaler følgende løsning for dem som fortsatt ønsker gode fjernlys (med 100 wattere):

Legg opp nye kabler (min 6 mm2 - 6 kvadratmillimeter..) frem til hovedlysene direkte fra batteriet. Benytt her ett rele for fjernlysene der man kobler inn + og - fra originalkablene som styrestrøm til releet og de nye 6 kvadratene + og - som fødere (ny hoved spenningstilførsel) til releet. Ny kabel fra releet til hovedlysene må selvsagt også legges opp. Det vil da kun gå normal nærlys strøm gjennom bryteren hele tiden. Man vil sågar oppleve at lysstyrken forbedres fordi spenningsfallet antagelig blir betydelig mindre med tykkere kabler. Man trenger rød og svart kabel ca 6-7 meter av hver, ett rele for fjernlysene samt kabelsko som passer for 6 kvadrat kabel (disse er gule). Pluss to nye kontakter for tilkobling til lampene i fjernlyskasterene.

Håper dette kan være til hjelp for andre som har opplevd tilsvarende. Jeg har mistanke om at den dårlige forbindelsen i kontakten også kan føre til den ustabile spenningen som regulatoren tilsynelatende gir. Dersom det er dårlig kontakt i bryteren vil dette påvirke regulatoren som ikke lenger regulerer normalt - den begynner nesten å oscillere (svinge) fordi strømtrekket til alt lyset vil være ustabilt. Det er antagelig dette jeg har sett når lyset på en måte har flimret litt. Regulatoren kan brenne opp dersom dette pågår over lenger tid. Man vil også på bensindrevne biler kunne oppleve at coilen blir overspent og man får følelse av feiltenning.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det holder med 2,5mm2. Jeg ville ikke lagt opp kraftigere enn det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply