Merkelige lyder

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
gudleik

Merkelige lyder

Post by gudleik »

Ja, biler skal lage litt lyd. Men denne har økt de siste dagene. Lyden kommer området ved høyre fremhjul. Det er en dempet dunkelyd som øker i volum og hurtighet ved høyere hastigheter. Spesielt over 60kmh. Det merkelige er at lyden forsvinner helt når jeg svinger mot venstre, selv ved svakt utslag på rattet.

Jeg har etterstrammet hjulene, så det er ikke der lyden kommer fra.

Noen som har peiling eller i det minste en anelse om hva det kan være?
T4 Caravelle 1995 Syncro, 2.4D
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg har samme problem også. Lyden kan beskrives som tick, tick, tick men dempet. Den kommer og går. Det kan gå flere uker uten at jeg hører lyden.
Virker som om den kommer fra høyre forhjul
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Heisann,

Har samme lyden jeg også. Trodde først det var drivknuten foran, men etter å ha byttet den så har jeg fortsatt lyden(heldigvis var drivknuten dårlig også, så det var ikke helt bortkastet).

Jeg synes at lyden min blir mer tydelig ved venstre sving, men har ikke funnet et ordentlig mønster i når den kommer og går. Ikke er jeg helt sikker på om den er fra foran heller..

Byttet klosser og skiver for noen uker siden, og da merket jeg at bakhjuls lageret hadde en litt metallisk lyd når jeg snurret navet fritt(uten skive og caliper på), så jeg har en liten mistanke om at det er lageret der som er synderen. Skal ta av og sjekke foran også, så skal jeg bytte de og se om det gjør susen :)
Sean
--------------------
2000 VR6
amubus
-
-

Post by amubus »

Hmmmm må være no smittsomt.... har den eg og... høyre framhjul, venstresvinger.....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Øøøh.. Hadde nå sjekket hjullagerene jeg da. :) Forsvinner lyden ved sving mot venstre, da ligger feilen på venstresiden.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
amubus
-
-

Post by amubus »

Lyden kommer Jon KOMMER ved sving til venstre....;-)
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

amubus wrote:Lyden kommer Jon KOMMER ved sving til venstre....;-)
sjekk for småstein mellom skive og bremseskjold.. høres rart ut. syntes jeg og til jeg faktisk sjekket og fant :roll:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
gudleik

Post by gudleik »

Lyden kom fra et lagerhavari på høyre side. Hentet bilen just på verkstedet. Nå går det an å føre samtaler ved hastigheter over 50kmh igjen!

Noe som vet om dette er noe som skjer ofte?
SCar
-
-

Post by SCar »

gudleik wrote:Lyden kom fra et lagerhavari på høyre side. Hentet bilen just på verkstedet. Nå går det an å føre samtaler ved hastigheter over 50kmh igjen!

Hmmm, da må jeg få sjekket ut dette på min også. Hadde av bakhjulet igår, men fant ingen tydelige tegn. Ingen slerk i lageret der hvertfall, men hadde som jeg nevnte tidligere en littt "røff" lydd når det ruller fritt.
Mulig lyden ligger foran på min også, men der er det jo litt mer kinkig å ta av og sjekke.

Takk for tipset uansett.
Sean
--------------------
2000 VR6
gudleik

Post by gudleik »

SCar wrote: Hmmm, da må jeg få sjekket ut dette på min også. Hadde av bakhjulet igår, men fant ingen tydelige tegn. Ingen slerk i lageret der hvertfall, men hadde som jeg nevnte tidligere en littt "røff" lydd når det ruller fritt.
Mulig lyden ligger foran på min også, men der er det jo litt mer kinkig å ta av og sjekke.

Takk for tipset uansett.
Hos meg var det ingen tvil om hvor lyden kom fra. Det var en rumlelyd med dempede dunk som kom fra området innenfor høyre fremhjul.
Indian
-
-

Post by Indian »

gudleik wrote:Lyden kom fra et lagerhavari på høyre side. Hentet bilen just på verkstedet. Nå går det an å føre samtaler ved hastigheter over 50kmh igjen!

Verksted for å bytter hjullager?
Lol, du har god råd. :D
gudleik

Post by gudleik »

Eller svært begrenset med mekkemulighet, verktøy og erfaring + dårlig tid pga bilferie som starter om under et døgn...
Indian
-
-

Post by Indian »

I was just kidding :D
SCar
-
-

Post by SCar »

På fredag kjøpte jeg inn forhjulslager til Caravellen og idag satte jeg igang med å finne ut om det var lageret som var synderen til den plagsomme lyden i bilen.

Plukka av hjul, caliper, skive, tok av styreledd, bærekuler(øvre og nedre) og når jeg dro lagerhuset av drivakselen så var det helt klart at det var denne som var synderen!! Var ca 5mm slerk/slark i det gamle lageret! Ikke rart at denne lagde lyd. De siste på ukene har faktisk lyden økt fra man nesten ikke kunne høre den, til torsdag hvor det var en gjevn dunk dunk dunk lyd hele tiden.

Så da var det bare å presse navet fra hverandre og presse lageret ut av lagerhuset og deretter alt tilbake igjen med nytt lager. Gikk egentlig kjempegreit.
Kjørte en tur nå ikveld og kunne ikke høre en eneste dunkelyd(bortsett fra alle hullene i veien da) :D

Når jeg tar en ferietur ned på kontinentet i sommer så tenker jeg at jeg kjøper de andre 3 og bytter ut de etterhvert også. Vet at den ene bak ikke ruller helt stiller lenger, så det gjør sikkert ikke noe å være litt forut med disse :wink:
Sean
--------------------
2000 VR6
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

SCar wrote:På fredag kjøpte jeg inn forhjulslager til Caravellen og idag satte jeg igang med å finne ut om det var lageret som var synderen til den plagsomme lyden i bilen.

Plukka av hjul, caliper, skive, tok av styreledd, bærekuler(øvre og nedre) og når jeg dro lagerhuset av drivakselen så var det helt klart at det var denne som var synderen!! Var ca 5mm slerk/slark i det gamle lageret! Ikke rart at denne lagde lyd. De siste på ukene har faktisk lyden økt fra man nesten ikke kunne høre den, til torsdag hvor det var en gjevn dunk dunk dunk lyd hele tiden.

Så da var det bare å presse navet fra hverandre og presse lageret ut av lagerhuset og deretter alt tilbake igjen med nytt lager. Gikk egentlig kjempegreit.
Kjørte en tur nå ikveld og kunne ikke høre en eneste dunkelyd(bortsett fra alle hullene i veien da) :D

Når jeg tar en ferietur ned på kontinentet i sommer så tenker jeg at jeg kjøper de andre 3 og bytter ut de etterhvert også. Vet at den ene bak ikke ruller helt stiller lenger, så det gjør sikkert ikke noe å være litt forut med disse :wink:
pris på lageret?
SCar
-
-

Post by SCar »

Arild wrote:pris på lageret?
Kostet 1009,- på Møller. Men det varierer nok litt på hvilken modell man har?
Da følger det med nye bolter og skruer til det som må taes av for å komme til.
Sean
--------------------
2000 VR6
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg har et ekstra nav og kanskje setter jeg inn nytt lager for å ha i beredskap....
SCar
-
-

Post by SCar »

Indian wrote:Jeg har et ekstra nav og kanskje setter jeg inn nytt lager for å ha i beredskap....
Sikkert ikke dumt det :)
Sean
--------------------
2000 VR6
Post Reply