Vedr. tvilsomme verksted

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Steff1

Vedr. tvilsomme verksted

Post by Steff1 »

Hadde min Caravelle 2,4D inne til oljeskift i går. 1500,- inkl olje og filter og det er vel normal pris. Kjørte 4 km hjem og peilet oljen. Den var da helt sotsvart.
Blir oljen sotete med EN gang, eller kan man mistenke verkstedet for faktisk ikke ha byttet olje og likevel tatt seg betalt for det?? Forekommer slikt i Norge, eller er jeg helt på jordet paranoid???
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Oljen min pleier å være ganske blank og fin i hvertfall de første 5000 km hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg er ganske paranoid selv og ville nok antatt det samme...
Espen

solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Jeg synes min alltid er svart jeg.. :p Selv rett etter bytte. Mistenker at jeg ikke får ut alt da. Kan jo hende det er det som er problemet.
Steff1

Post by Steff1 »

En ting jeg kan gjøre er jo å se om filteret er byttet. Så vet jeg ihvertfall at de har gjort NOE. Håper inderlig for landets bileieres skyld at jeg tar feil. Ellers er det ille ute med oss alle!
Espen: Er det bensin eller diesel du har? Oljen på bensinmotorer holder seg fin en stund, men IKKE på dieselmotorer. Særlig ved lang km.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Oljefargen endrer seg fort på diesel, men den nye olja skal føles feit hvis du gnir den mellom fingrene. Gammel olje kjennes trå ut.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Steff1 wrote:En ting jeg kan gjøre er jo å se om filteret er byttet. Så vet jeg ihvertfall at de har gjort NOE. Håper inderlig for landets bileieres skyld at jeg tar feil. Ellers er det ille ute med oss alle!
Espen: Er det bensin eller diesel du har? Oljen på bensinmotorer holder seg fin en stund, men IKKE på dieselmotorer. Særlig ved lang km.
Jeg har jo diesel som har passert godt og vell 300. Men det er kanskje ikke høy km på disse :) Peiler hver gang jeg fyller diesel og syns nå sannelig den er ganske blank de første 5000 jeg...
Espen

MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Kan være flere årsaker til dette. Det at olja blir svart ganske fort, tyder jo på at den gjør jobben sin ptp rensing. Oljen på en dieselmotor har en tendens til å bli hurtigere sort enn på en bensiner ja. Men som nevnt lenger opp her, ny olje vil kjennes "feitere" enn gammel olje. Lenge siden det ble skifta sist på denne motoren?
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Kjør rens ved oljeskift, så skal du se at det virkelig er svarte greier som kommer ut, og at olja holder seg mye lengre blank. :wink:
Finnes i de fleste bilrekvisitasjapper, og de jeg har vært borti har fungert godt. En boks helles på kald motor, kjør motor gjennomvarm og bytt olje som vanlig.
Det er imponerende mye sot som vaskes ut kontra et vanlig oljeskift. :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg kan ikke tenke meg at oljen blir svart etter så få kilometre. Du kan sjekke filterhuset fo å se etter aktivitet der. Litt fingeravtrykk må de etterlate der.
Steff1

Post by Steff1 »

[quote="MusicMan"]Kan være flere årsaker til dette. Det at olja blir svart ganske fort, tyder jo på at den gjør jobben sin ptp rensing. Oljen på en dieselmotor har en tendens til å bli hurtigere sort enn på en bensiner ja. Men som nevnt lenger opp her, ny olje vil kjennes "feitere" enn gammel olje. Lenge siden det ble skifta sist på denne motoren?[/quote]

Bilen har gått 230000km. Bytta olje sist for 15000km siden, så det var på høy tid! Oljen som er på nå er svart, glinsende og feit å ta på. Siden det er lenge siden siste oljeskift kan jo soten fra den forrige gørrolja misfarge den nye..:?:
Håper det i hvertfall. Nyolja som jeg betalte for og som jeg håper befinner seg i motoren på bilen min er Valvoline Maxlife.
Last edited by Steff1 on 11 Jul 2008, 00:25, edited 2 times in total.
Steff1

Post by Steff1 »

[quote="VWegard"]Kjør rens ved oljeskift, så skal du se at det virkelig er svarte greier som kommer ut, og at olja holder seg mye lengre blank. :wink:
Finnes i de fleste bilrekvisitasjapper, og de jeg har vært borti har fungert godt. En boks helles på kald motor, kjør motor gjennomvarm og bytt olje som vanlig.
Det er imponerende mye sot som vaskes ut kontra et vanlig oljeskift. :shock:[/quote]

Og hva heter den du har brukt? Hva med sånn teflongreier, er det noe å ha oppi motoren?
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Steff1 wrote: Og hva heter den du har brukt? Hva med sånn teflongreier, er det noe å ha oppi motoren?
Jeg har brukt Protec sin Lubrication System Cleaner/Engine Flush som for øvrig har TÜV-rapport på å virke godt, men f.eks. Sonax sin "Motor Clean" gjør sikkert samme jobben i grove trekk.
Litt mer om Protec finnner du her:
http://www.bedre-bil-motor.no/website.a ... layid=1297

Og 15.000 km mellom oljeskiftene er i mine øyne på grensen til mishandling av motoren, dersom den ikke kun går på ren langkjøring. :roll:
Jeg kjører helsyntetisk og bytter olje og filter hver 10.000 km da ca 20-30% av kjøringa mi er småkjøring.

Teflongreier har jeg ingen formening om, da jeg har vært lite borti dette.
Men det behøver ikke være negativt, siden en motor med mindre indre friksjon vil gå lettere.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply