Jeg skal bytte servopumpa på min 95 2.4 diesel. Den har servo med vanlig kilereim. Den lekker ut fra akselen, ser ut som det er en O- ring som har løsnet eller noe slikt...
Har noen erfaring med dette, om hvilken vei den skal ut, og hva som må demonteres for å komme til? Er det stramming på pumpa, eller er dette på løpehjulet?
Har søkt en del her på forumet uten å funnet noe konkret "steg for steg" forklaring.
Demontering av servopumpe på T4 2,4 95 mod
Servopumpa demonteres underifra. Det første du gjør er å ta av reimhjulet. Det er 3 umbrakobolter som du må ta av først. Her må du bruke L-formede umbrakoer hvis ikke du har noe annet som tar lite plass, for her er det trangt!
Deretter er det lurest å få av slangene. Det er to rør som går til pumpa. Den ene er 24mm, den fikk jeg av ifra øversida og brukte den bøyde enden på fastnøkkelen. Den andre får du greit ifra på undersida.
Så er det vel 3 sekskantbolter som holder pumpa. Når disse er løsna får du prøve å få pumpa ut.
Strammingen er på løpehjulet som er festa med umbrako.
Deretter er det lurest å få av slangene. Det er to rør som går til pumpa. Den ene er 24mm, den fikk jeg av ifra øversida og brukte den bøyde enden på fastnøkkelen. Den andre får du greit ifra på undersida.
Så er det vel 3 sekskantbolter som holder pumpa. Når disse er løsna får du prøve å få pumpa ut.
Strammingen er på løpehjulet som er festa med umbrako.
-
baklys
- Car: T4 1993 2,5 bensin. T4 1999 2,5 TDI
- Phone: 95495209
servo
Det gikk jo greit!
Gjorde nøyaktig som beskrevet, gikk helt greit det, selv om det ikke er så god plass da...
Reimhjulet løsnet jeg med en unbrakonøkkel som jeg kappet litt. Skruene satt godt fast, men satt på ei Wise-grip tang på reimhjulet og da gikk det greit. Tok også av strammehjul og luftfilter for å få litt bedre plass, men det er nok ikke nødvendig.
Så nå er det tut å kjør igjen!
Takk for hjelpen!!
Gjorde nøyaktig som beskrevet, gikk helt greit det, selv om det ikke er så god plass da...
Reimhjulet løsnet jeg med en unbrakonøkkel som jeg kappet litt. Skruene satt godt fast, men satt på ei Wise-grip tang på reimhjulet og da gikk det greit. Tok også av strammehjul og luftfilter for å få litt bedre plass, men det er nok ikke nødvendig.
Så nå er det tut å kjør igjen!
Takk for hjelpen!!
Baklys