Hei
Har lest litt inne på forum angående dynamo, uten å få 100% klarhet i dette Jeg har en 1995 model Multivan som nå har rundet 265000 km. I janunar bergynte turteller å fuske, dvs at den begynte å hoppe for så å slutte å fungere igjen. Ladelampa lyste også sporadisk slik som er karakteristik ved slitte børster.Slik har det holdt på et par månedrs tid. Ladelampa sluttet å lyse og turtelleren fortsatte å hoppe. Men så i går så kom det en fryktelig ulyd, samtidig som det luktetet svidd gummi. Stoppet motoren og ladelampa lyste konstant. Faktum er at nå lader ikke dynamo, men jeg lurer på om det er børster elller dynamo. Siden det luktet svidd så vil jeg anta at dynamo har kilt seg og at det er noen lager som er røket. Noen som har teorier rundt dette?
Dynamo Multiavan 1995 mod. Ingen lading
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Ulyden høres ikke bra ut. Det kan være lagerene. Svikter disse, under kjøring, så skjer det mekaniske skader.
Lagerene selges løs hos Tools.
Jeg hadde først tatt ut dynamoen og sjekket for sidebevegelse på spindelen først, så bytter børster og regulatoren som er i en del med børstene.
Jeg bytter alltid lagere og børster når jeg demonterer dynamoer.
Lagerene selges løs hos Tools.
Jeg hadde først tatt ut dynamoen og sjekket for sidebevegelse på spindelen først, så bytter børster og regulatoren som er i en del med børstene.
Jeg bytter alltid lagere og børster når jeg demonterer dynamoer.